Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM12ESPS-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 1 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w wykładach: nie dotyczy udział w laboratoriach: nie dotyczy udział w seminariach: 15 godzin udział w konsultacjach : 1 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ETCS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: nie dotyczy udział w laboratoriach: nie dotyczy udział w seminariach: 15 godzin udział w konsultacjach: 1 godziny praca semestralna: 4 godziny czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny recenzja filmu dokumentalnego: 3 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi -praca semestralna: 4 godziny -recenzja filmu dokumentnego: 3 godziny Łączny nakład pracy związany z badaniami wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania -praca semestralna: 4 godziny -czytanie piśmiennictwa: 2 godziny recenzja filmu dokumentalnego: 3 godziny Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 9 godzin co odpowiada 0,36 punktu ETCS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny Przygotowanie pracy semestralnej: 2 godziny Przygotowanie recenzji (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ETCS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: Opisuje teorie socjologiczne związane ze śmiercią i umieraniem B1_W21 W2: Charakteryzuje procesy społeczne związane ze śmiercią i umieraniem B1_W21 W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane ze śmiercią i umieraniem B1_W21 W4: Opisuje podstawowe zasady etyczne związane z problematyką śmierci i umierania B1_W19 W5: Wymienia psychospołeczne problemy umierającego i jego rodziny w instytucjach medycznych B1_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji śmierci i umierania B1_U06 U2: Potrafi omówić zjawisko lęku przed śmiercią współczesnego człowieka i społeczeństw oraz postawy wobec śmierci B1_U06 U3: Umiejętnie porozumiewa się z pacjentem umierającym i jego rodziną B1_U06 U4: Stosuje oceny etyczne zagadnień związanych ze śmiercią i umieraniem B1_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne B1_K05 K2: Pracuje w grupie wykorzystując reguły komunikacji społecznej B1_K03 |
Metody dydaktyczne: | Burza mózgów, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, praca w grupach, |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi i umierającymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Literatura uzupełaniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną - kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków(minimum pięciu)- 10 punktów max. Praca pisemna na wybrany temat: postawienie tezy i argumenty (przynajmniej 5), logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi, prezentacja ustna- 10 punktów max. Praca + recenzja= 20 pkt. % uzyskanych punktów Liczba punktów ocena 95…<=100 20 pkt. bdb (5) 88…<95 18-19 pkt. db+ (4+) 80…<88 16-17 pkt. db (4) 71…<80 14-15 pkt. dst+ (3+) 60…<71 12-13 pkt. dst (3) 0…<60 < =11,99 pkt. ndst (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi i umierającymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Literatura uzupełaniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi i umierającymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Literatura uzupełaniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi i umierającymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Literatura uzupełaniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.