Socjologia medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM12SOCM-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia medycyny |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 1 roku S1 kierinku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: -udział w wykładach: nie dotyczy -udział w laboratoriach: nie dotyczy -udział w seminariach: 10 godzin -udział w konsultacjach : 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: nie dotyczy -udział w laboratoriach: nie dotyczy -udział w seminariach: 10 godzin -udział w konsultacjach: 3 godziny - czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny - praca seminaryjna: 5 godzin -recenzja filmu dokumentalnego: 4 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi -czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny - praca seminaryjna: 5 godzin Łączny nakład pracy związany z badaniami wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania -praca seminaryjna: 5 godzin -czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym -udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny -czytanie wybranego piśmiennictwa (w zakresie praktycznym): 1 godzina - praca seminaryjna: 3 godziny Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wymienia socjologiczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby, niepełnosprawności, narodzin i śmierci w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach oraz problemy współczesnej rodziny B1_W21 W2: Analizuje proces komercjalizacji usług medycznych B1_W21 W3: Wykazuje znajomość zasad komunikacji interpersonalnej B1_W21 W4: Analizuje rolę systemu medycznego w kontroli społecznej nad życiem społecznym B1_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych podstawowe reguły komunikowania interpersonalnego (socjotechniczny wymiar komunikacji) B1_U006 U2: Potrafi rozróżnić i ocenić wybrane procesy społeczne, które mają wpływ na rozwój medycyny, funkcjonalną i dysfunkcjonalną instytucję medyczną, ocenia miejsce pacjenta w systemie opieki medycznej B1_U006 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest świadomy społecznych przyczyn i konsekwencji chorób i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych B1_K03 K2: Zna zasady akceptowania społecznego usług, produktów i procesów związanych z biotechnologią medyczną B1_K01 |
Metody dydaktyczne: | Seminarium: - dyskusja dydaktyczna, - metody eksponujące: film, pokaz, - giełda pomysłów Wykład: nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Socjologia medycyny przygotowuje studenta do rozpoznawania i oceny zjawisk, procesów i postaw związanych z rozwojem medycyny.. Przygotowuje do prawidłowej komunikacji interpersonalnej z klientem i współpracownikiem. Osadza zjawiska zdrowia i choroby w społeczno- kulturowym kontekście. Wyjaśnia mikro i makrospołeczny wpływ na jednostkę (pacjenta) i jej relacje z otoczeniem. |
Pełny opis: |
Student w trakcie wykładu z zakresu Socjologii medycyny poznaje społeczne przyczyny i konsekwencje choroby, uwarunkowania społeczno- kulturowe zachowań w zdrowiu i chorobie Odkrywa mechanizmy kierujące konsumpcyjnym społeczeństwem. Poznaje kontrolowane przez medycynę zjawiska graniczne w życiu człowieka, społeczne instytucje, uczy się komunikacji z klientem, w tym z klientem trudnym, poznaje socjotechniczny wymiar komunikacji społecznej. Poznaje i uczy się oceniać proces komercjalizacji usług medycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A. (red.), Socjologia medycyny, Podejmowane problemy, kategorie analizy, IFiS PAN, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Mayerscough P. R., Ford M., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: nie dotyczy Seminarium: Zaliczenie z oceną - kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków (minimum pięciu)- 10 punktów max. Praca pisemna na wybrany temat: postawienie tezy i argumenty (przynajmniej 5), logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi, prezentacja ustna- 10 punktów max. Recenzja+ wystąpienie i konspekt=20p. % uzyskanych punktów Liczba punktów Ocena 95…<=100 20p. bdb (5) 88…<95 18-19p. db+ (4+) 80…<88 16-17p. db (4) 71…<80 14-15p. dst+ (3+) 60…<71 12-13p. dst (3) 0…<60 < = 11,99p. ndst (2) Obecność na seminarium i aktywność obowiązkowa. Nieobecności należy usprawiedliwić i zaliczyć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Socjologia medycyny przygotowuje studenta do rozpoznawania i oceny zjawisk, procesów i postaw związanych z rozwojem medycyny.. Przygotowuje do prawidłowej komunikacji interpersonalnej z klientem i współpracownikiem. Osadza zjawiska zdrowia i choroby w społeczno- kulturowym kontekście. Wyjaśnia mikro i makrospołeczny wpływ na jednostkę (pacjenta) i jej relacje z otoczeniem. |
|
Pełny opis: |
jStudent w trakcie wykładu z zakresu Socjologii medycyny poznaje społeczne przyczyny i konsekwencje choroby, uwarunkowania społeczno- kulturowe zachowań w zdrowiu i chorobie Odkrywa mechanizmy kierujące konsumpcyjnym społeczeństwem. Poznaje kontrolowane przez medycynę zjawiska graniczne w życiu człowieka, społeczne instytucje, uczy się komunikacji z klientem, w tym z klientem trudnym, poznaje socjotechniczny wymiar komunikacji społecznej. Poznaje i uczy się oceniać proces komercjalizacji usług medycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A. (red.), Socjologia medycyny, Podejmowane problemy, kategorie analizy, IFiS PAN, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Mayerscough P. R., Ford M., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.