Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Spektroskopowe metody analizy i identyfikacji związków organicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-BM12SPEKT-1
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Spektroskopowe metody analizy i identyfikacji związków organicznych
Jednostka: Katedra Biologii i Biochemii Medycznej
Grupy: Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 1 roku S1 kierinku biotechnologia medyczna
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie zajęć z przedmiotów: chemia organiczna i chemia fizyczna

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w seminariach: 10 godzin

- konsultacje: 10 godziny

- zaliczenie w formie przygotowania pracy zaliczeniowej: 5


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w seminariach: 10 godzin

-przygotowanie do seminarium: 20 godzin

- opracowanie zadań problemowych do seminarium: 20 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- konsultacje: 10 godzin

Łącznie: 90 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godziny

- konsultacje badawczo – naukowe: 5 godzin

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin

- udział w seminariach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 45 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do seminariów 5x2 godziny = 10 godzin

- przygotowanie pracy zaliczeniowej, w tym czytanie niezbędnej literatury - 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach: 10 godzin

- konsultacje praktyczne (z metodyki interpretacji wyników analiz spektroskopowych) – 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów przedmiotowych:

- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez czynne zaangażowanie w proces dydaktyczny oraz samokształcenie: 8 godzin.

Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ETCS.










Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę z zakresu chemii ogólnej i fizycznej na temat procesów fizycznych i chemicznych stanowiących podstawę metod spektroskopowych

W2: Posiada wiedzę na temat dostępności i zakresu stosowania różnych technik zarówno optycznych jak i spektroskopowych;

W3: Posiada właściwą wiedzę w zakresie statystyki i informatyki pozwalającą na interpretację wyników analizy widmowej

W4: rozumie związki między możliwymi zastosowaniami metod spektroskopowych i ich wykorzystaniem w innych dziedzinach wiedzy i gospodarki (przemysł farmaceutyczny, biotechnologia)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, katalogów widm oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie

U2: Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji prostych widm spektroskopowych uzyskanych różnymi metodami;

U3: Potrafi zastosować metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu i analizy danych spektroskopowych

U4: Posiada umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia;

U5: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie analizy i interpretacji widm spektroskopowych



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych;

K2: Przestrzega zasad zachowywania się w sposób profesjonalny, zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny z prezentacją multimedialną;

wykład problemowy z prezentacją multimedialną;

Seminaria:

• metoda klasyczna problemowa,

• dyskusja dydaktyczna

• metoda ćwiczeniowa – samodzielna interpretacja widm

• metoda pokazu


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi metod spektroskopowych identyfikacji związków organicznych, w tym metody protonowego i węglowego rezonansu magnetycznego wraz z interpretacją widm, spektroskopią adsorpcyjną UV-ViS-IR oraz spektroskopią masową. Jako uzupełninie tematu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami separacji i oczyszczania substancji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przedstawienie wiedzy potrzebnej do świadomego wykorzystania metod spektroskopowych w naukach medycznych. W części wstępnej studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami separacji i oczyszczania związków organicznych (chromatografia), przypomniane zostaną właściwości promieniowania elektromagnetycznego oraz podstawowe wiadomości z chemii kwantowej dotyczące kwantowania energii elektronowej, oscylacyjnej i rotacyjnej molekuły. Następnie wyjaśniona zostanie korelacja między strukturą poziomów energetycznych molekuły a postacią widma absorpcyjnego oraz związek między stanami kwantowymi molekuły a intensywnością widma. Podczas kolejnych wykładów będą omawiane poszczególne techniki spektroskopowe. Widma elektronowe, reguły wyboru w atomach i cząsteczkach, struktura oscylacyjna i rotacyjna widm elektronowych. Jądrowy rezonans magnetyczny (NMR) - stany energetyczne magnetycznych jąder w zewnętrznym polu magnetycznym; warunek rezonansu; zjawisko ekranowania jąder; sprzężenia spinowo-spinowe; równocenność chemiczna i magnetyczna; rezonans 1H, 13C, 14N, 15N i 19F; procesy relaksacji w NMR; efekt Overhausera; wielowymiarowe widma NMR. Spektroskopia mas – podstawy teoretyczne metody oraz zastosowania.

Seminarium

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z praktyczną stroną analizy spektroskopowej tzn. metodami przygotowania próby do analizy, interpretacją widm UV-ViS, IR i 1H oraz 13C NMR konkretnych związków oraz wykorzystaniem analizy spektralnej do oznaczeń ilościowych oraz interpretacją widm masowych i ich zastosowaniem w badaniach struktury substancji biologicznych.

Literatura:

1.Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Kiemle David J., Silverstein Robert M., Webster Francis X.; PWN 2018.

2. Krótkie Wykłady - Chemia analityczna, P. J. Haines, D. Kealey; PWN 2017

3. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej,; A. Cygański; PWN 2022

Literatura uzupełniająca

1. Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych. Praca zbiorowa pod redakcją Wojciecha Zielińskiego i Andrzeja Rajcy. WNT 2018

Metody i kryteria oceniania:

W celu uzyskania zaliczenia student otrzymuje punkty za rozwiązanie zadań praktycznych stanowiących tematy poszczególnych seminariów, a uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

% uzyskanych punktów Ocena

95≤…..≤100 bdb (5)

88≤…..<95 db+ (4+)

80≤…..<88 db (4)

71≤…..<80 dst+ (3+)

60≤…..<71 dst (3)

0…......<60 ndst (2)

Wykonanie zadań dotyczących interpretacji widm – W1-W3, U1-U4

Aktywność – K1,K2

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kopkowska
Prowadzący grup: Renata Kołodziejska, Ewa Kopkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)