Spektroskopowe metody analizy i identyfikacji związków organicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM12SPEKT-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Spektroskopowe metody analizy i identyfikacji związków organicznych |
Jednostka: | Katedra Biologii i Biochemii Medycznej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 1 roku S1 kierinku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć z przedmiotów: chemia organiczna i chemia fizyczna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach: 15 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - konsultacje: 10 godziny - zaliczenie w formie przygotowania pracy zaliczeniowej: 5 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - udział w wykładach: 15 godzin - udział w seminariach: 10 godzin -przygotowanie do seminarium: 20 godzin - opracowanie zadań problemowych do seminarium: 20 godzin - czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje: 10 godzin Łącznie: 90 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godziny - konsultacje badawczo – naukowe: 5 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin - udział w seminariach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 45 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do seminariów 5x2 godziny = 10 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej, w tym czytanie niezbędnej literatury - 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach: 10 godzin - konsultacje praktyczne (z metodyki interpretacji wyników analiz spektroskopowych) – 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS. 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów przedmiotowych: - kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez czynne zaangażowanie w proces dydaktyczny oraz samokształcenie: 8 godzin. Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ETCS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę z zakresu chemii ogólnej i fizycznej na temat procesów fizycznych i chemicznych stanowiących podstawę metod spektroskopowych W2: Posiada wiedzę na temat dostępności i zakresu stosowania różnych technik zarówno optycznych jak i spektroskopowych; W3: Posiada właściwą wiedzę w zakresie statystyki i informatyki pozwalającą na interpretację wyników analizy widmowej W4: rozumie związki między możliwymi zastosowaniami metod spektroskopowych i ich wykorzystaniem w innych dziedzinach wiedzy i gospodarki (przemysł farmaceutyczny, biotechnologia) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, katalogów widm oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie U2: Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji prostych widm spektroskopowych uzyskanych różnymi metodami; U3: Potrafi zastosować metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu i analizy danych spektroskopowych U4: Posiada umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia; U5: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie analizy i interpretacji widm spektroskopowych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych; K2: Przestrzega zasad zachowywania się w sposób profesjonalny, zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną; wykład problemowy z prezentacją multimedialną; Seminaria: • metoda klasyczna problemowa, • dyskusja dydaktyczna • metoda ćwiczeniowa – samodzielna interpretacja widm • metoda pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi metod spektroskopowych identyfikacji związków organicznych, w tym metody protonowego i węglowego rezonansu magnetycznego wraz z interpretacją widm, spektroskopią adsorpcyjną UV-ViS-IR oraz spektroskopią masową. Jako uzupełninie tematu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami separacji i oczyszczania substancji. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawienie wiedzy potrzebnej do świadomego wykorzystania metod spektroskopowych w naukach medycznych. W części wstępnej studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami separacji i oczyszczania związków organicznych (chromatografia), przypomniane zostaną właściwości promieniowania elektromagnetycznego oraz podstawowe wiadomości z chemii kwantowej dotyczące kwantowania energii elektronowej, oscylacyjnej i rotacyjnej molekuły. Następnie wyjaśniona zostanie korelacja między strukturą poziomów energetycznych molekuły a postacią widma absorpcyjnego oraz związek między stanami kwantowymi molekuły a intensywnością widma. Podczas kolejnych wykładów będą omawiane poszczególne techniki spektroskopowe. Widma elektronowe, reguły wyboru w atomach i cząsteczkach, struktura oscylacyjna i rotacyjna widm elektronowych. Jądrowy rezonans magnetyczny (NMR) - stany energetyczne magnetycznych jąder w zewnętrznym polu magnetycznym; warunek rezonansu; zjawisko ekranowania jąder; sprzężenia spinowo-spinowe; równocenność chemiczna i magnetyczna; rezonans 1H, 13C, 14N, 15N i 19F; procesy relaksacji w NMR; efekt Overhausera; wielowymiarowe widma NMR. Spektroskopia mas – podstawy teoretyczne metody oraz zastosowania. Seminarium Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z praktyczną stroną analizy spektroskopowej tzn. metodami przygotowania próby do analizy, interpretacją widm UV-ViS, IR i 1H oraz 13C NMR konkretnych związków oraz wykorzystaniem analizy spektralnej do oznaczeń ilościowych oraz interpretacją widm masowych i ich zastosowaniem w badaniach struktury substancji biologicznych. |
Literatura: |
1.Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Kiemle David J., Silverstein Robert M., Webster Francis X.; PWN 2018. 2. Krótkie Wykłady - Chemia analityczna, P. J. Haines, D. Kealey; PWN 2017 3. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej,; A. Cygański; PWN 2022 Literatura uzupełniająca 1. Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych. Praca zbiorowa pod redakcją Wojciecha Zielińskiego i Andrzeja Rajcy. WNT 2018 |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu uzyskania zaliczenia student otrzymuje punkty za rozwiązanie zadań praktycznych stanowiących tematy poszczególnych seminariów, a uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: % uzyskanych punktów Ocena 95≤…..≤100 bdb (5) 88≤…..<95 db+ (4+) 80≤…..<88 db (4) 71≤…..<80 dst+ (3+) 60≤…..<71 dst (3) 0…......<60 ndst (2) Wykonanie zadań dotyczących interpretacji widm – W1-W3, U1-U4 Aktywność – K1,K2 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kopkowska | |
Prowadzący grup: | Renata Kołodziejska, Ewa Kopkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.