Zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM12ZINT-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych |
Jednostka: | Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 1 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu biochemii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | wykłady – 30 h Ćwiczenia 15 lub 30 h udział w seminariach- 15 godzin czytanie literatury – 20 godzin łącznie: 35 godzin (1,4 ECTS) 1. bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:seminaria: 15 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15h, co odpowiada 0,6 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: seminaria: 15 h czytanie literatury fachowej: 20h Przygotowywanie notatek 15h Przeglądanie materiałów wskazanych przez prowadzącego zajęcia (np. strony internetowe) 20h Przygotowanie do ćwiczeń 5h Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie literatury fachowej: 10h udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5h udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 20 godziny, co odpowiada 0,8 punktom ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczny |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę w zakresie podstaw biochemicznych, molekularnych i komórkowych funkcjonowania organizmów żywych B1_W01 W2: Rozumie wykorzystanie materiału biologicznego, na różnym poziomie organizacji w celu prowadzenia badań z użyciem nowoczesnych technik biologii molekularnej B1_W05 W3: Ma podstawową wiedzę dotyczącą zjawisk biologicznych, chemicznych i fizycznych wykorzystywanych w celach diagnostycznych B1_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi interpretować informacje naukowe i wyciągać z nich wnioski B1_U05 U2: Potrafi realizować samokształcenie B1_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się B1_K02 K2: Ma świadomość znaczenia nowoczesnych technik biologii molekularnej w różnych gałęziach przemysłu B1_K09 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny (konwencjonalny), Ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologicznym, parametrów badań biochemicznych oraz parametry w badaniu moczu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologicznym, parametrów badań biochemicznych oraz parametry w badaniu moczu. Dodatkowo, po omówieniu teorii będą analizowane wyniki badań konkretnych przypadków. Tematyka zajęć będzie nawiązywała do badań laboratoryjnych w zaburzeniach funkcjonowania wątroby, serca, płuc, trzustki, układu moczowego, w przypadku nowotworów, chorób zapalnych, w dnie moczanowej, nadciśnieniu i w przypadku zabuzeń układu krzepnięcia. |
Literatura: |
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009 Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
Omawianie przykładów, dyskusja, udział w zajęciach, obecność na zajęciach. Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach – K01., K02. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karczmarska-Wódzka | |
Prowadzący grup: | Patrycja Wszelaki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologicznym, parametrów badań biochemicznych oraz parametry w badaniu moczu. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologicznym, parametrów badań biochemicznych oraz parametry w badaniu moczu. Dodatkowo, po omówieniu teorii będą analizowane wyniki badań konkretnych przypadków. Tematyka zajęć będzie nawiązywała do badań laboratoryjnych w zaburzeniach funkcjonowania wątroby, serca, płuc, trzustki, układu moczowego, w przypadku nowotworów, chorób zapalnych, w dnie moczanowej, nadciśnieniu i w przypadku zabuzeń układu krzepnięcia. |
|
Literatura: |
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009 Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003 |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikora | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.