Biotechnologia i biologia molekularna w dermatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM21BDER-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia i biologia molekularna w dermatologii |
Jednostka: | Katedra Dermatologii i Wenerologii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 1 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii-chorob-przenoszonych-droga-plciowa-i-immunodermatologii/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji przedmiotu – Biotechnologia i biologia molekularna w dermatologii niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu budowy, funkcji i właściwości skóry, zasad pracy w laboratorium diagnostycznym oraz znajomość i umiejętności przeprowadzania podstawowych technik biologii molekularnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – wykłady: 10 h – seminaria: 0 h – ćwiczenia : 20 h – konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 8 h – przeprowadzenie zaliczenia: 2 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godziny, co odpowiada 1.6 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: – wykłady: 10 h – seminaria: 0 h – ćwiczenia : 20 h – przygotowanie do zajęć: 29 h – czytanie literatury fachowej: 10 h – konsultacje: 8 h – przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 21 h + 2 h = 23 h Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 h, co odpowiada 4 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: – czytanie literatury fachowej: 10 h – konsultacje badawczo-naukowe: 2 h – udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h – udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h – udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 h – przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 3 h – przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 55 godzin, co odpowiada 2.2 punktom ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie do zaliczenia na ocenę i zaliczenie: 21+2=23 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 23 godziny, co odpowiada 0.92 punktom ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: – udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 5 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0.2 punktom ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Zna najczęstsze jednostki chorobowe w dermatologii i badania stosowane w diagnostyce molekularnej tych chorób (K_W01) W02: Zna wskazania do poszerzenia diagnostyki laboratoryjnej w wybranych stanach chorobowych oraz zalecane testy specjalistyczne z zakresu dermatologii (K_W01, K_W27) W03: Zna zasady pobierania, transportu i archiwizacji materiału biologicznego (K_W20) W04: Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą zasad przechowywania i postępowania z odczynnikami laboratoryjnymi, pracy w środowisku zapewniającym brak kontaminacji próbek i zanieczyszczania odczynników diagnostycznych (K_W17) W05: Zna techniki badawcze z zakresu biologii molekularnej, ich zastosowanie w diagnostyce chorób nieinfekcyjnych i infekcyjnych w dermatologii (K_W01, K_W17) W06: Zna zasady rozdziału elektroforetycznego biomolekuł w żelach agarozowych i PAA (K_W17, K_W18) W07: Zna metody wizualizacji żelu oraz potrafi dobrać odpowiednią z nich w zależności od rozdzielanego materiału genetycznego (K_W17, K_W18) W08: Zna zasady spektrofotometrii i absorbancji kwasów nukleinowych (K_W17, K_W18) W09: Zna zasady optymalizacji reakcji PCR oraz doboru starterów (K_W17, K_W18) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć i mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny, przeprowadzać obliczenia chemiczne (K_U03) U2: Potrafi stosować w praktyce zaawansowane techniki diagnostyki molekularnej opartej na analizie kwasów nukleinowych i białek (K_U03) U3: Potrafi zidentyfikować czynniki genotoksyczne i ocenić sprawność mechanizmów naprawy DNA (K_U03) U4: Potrafi zastosować podstawowe techniki regulujące ekspresję genów (K_U03) U5: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągnąć wnioski i stawiać hipotezy robocze (K_U02, K_U06) U6: Potrafi zaprojektować i przeprowadzać eksperyment pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U03, K_U05) U7: Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, stosując narzędzia statystyczne właściwie zinterpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski (K_U06, K_U04) U8: Czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim (K_U01, K_U11) U9: Potrafi przygotować wystąpienie ustne w języku polskim lub w języku obcym z wykorzystaniem różnych zaawansowanych środków komunikacji werbalnej i wizualnej (K_U08, K_U09) U10: Potrafi przygotować wniosek do komisji bioetycznej w oparciu o dane z internetowych baz danych (K_U08, K_U09, K_U10, K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (K_K03) K02: Wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie podczas ćwiczeń laboratoryjnych (K_K05, K_K06) K03: Dba o bezpieczeństwo własne i innych osób, mając na uwadze zagrożenia wynikająca ze stosowania technik biologii molekularnej (K_K08) K04: Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa, w tym praw autorskich (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: – wykład informacyjny (konwencjonalny); – z prezentacją multimedialną; – wykład problemowy; – wykład konwersatoryjny. Ćwiczenia: – ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne; – dyskusja dydaktyczna; – projektowanie i analiza badań naukowych; – praca indywidualna i praca w grupach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student utrwala informacje dotyczące wykorzystania technik biologii molekularnej w dermatologii. Pogłębia umiejętności praktyczne w izolacji materiału genetycznego z krwi, skóry i bloczków parafinowych oraz przeprowadzania analizy molekularnej. |
Pełny opis: |
– Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń i wykładów. – W trakcie ćwiczeń student poszerza umiejętności przeprowadzania izolacji materiału genetycznego (RNA/DNA) z krwi obwodowej oraz tkanek stałych (skóra świeża i utrwalona). – Uzyskany materiał genetyczny wykorzystywany jest następnie do analizy molekularnej. Student zapoznaje się technikami amplifikacji kwasów nukleinowych (PCR PCR-RFLP, PCRSSCP, RT-PCR oraz QRT-PCR), elektroforezą (agarowa, PAA) oraz wizualizacją i archiwizacją wyników. – Student przygotowuje również w formie multimedialnej prezentacje na temat zastosowania biologii molekularnej w różnych jednostkach chorobowych w dermatologii oraz uczestniczy w dyskusji na omawiany temat. – Podczas wykładów omawiane jest zastosowanie diagnostyki molekularnej w chorobach skóry. – Asystent/adiunkt rozpoczyna ćwiczenia od sprawdzenia wiadomości (sprawdzian pisemny), następnie wygłasza wstęp do tematyki ćwiczeń zgodnie z załączonym planem, w dalszej części zajęć odbywają praktyczne ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z załączonym planem zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Przykłady analiz DNA pod redakcją Ryszarda Słomskiego, str. 1-373, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Jerzy Bal, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006. 2. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010. 3. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Maria Juszkiewicz-Borowiec, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach, przedłużonej obserwacji kompetencji społecznych i sprawdzianu praktycznego. 1. sprawdziany pisemne (wejściówki) składają się z pytań testowych oraz zadania do policzenia. Sprawdziany pisemne obejmują tematykę przedstawianą na ćwiczeniach. Wejściówka obowiązuje już od pierwszych zajęć laboratoryjnych. 2. prezentacja multimedialna na temat metod diagnostycznych w wybranych chorobach skóry. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń, a tym samy dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie 60% z łącznej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie ćwiczeń. Końcowe zaliczenie na ocenę składa się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa), dotyczących wiedzy zdobytej podczas ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów, za które można zdobyć łącznie 30 punktów. Procent punktów Ocena 95≤…..≤100 Bardzo dobry 88≤…..<95 Dobry plus 80≤…..<88 Dobry 71≤…..<80 Dostateczny plus 60≤…..<71 Dostateczny 0…..<60 Niedostateczny Sprawdzian pisemny (wejściówka) w trakcie części laboratoryjnej – (0-4 pkt); W03, W04, W05, U01, U02, U06 Prezentacja (0-5 pkt) – Zaliczenie na ocenę – (0-30 pkt, ≥60%); W1-W9, U01-U10 Przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10; >50%): K01-K04 |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Tadrowski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grochocka, Tadeusz Tadrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Tadrowski | |
Prowadzący grup: | Kaja Męcińska-Jundziłł, Tadeusz Tadrowski | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii-chorob-przenoszonych-droga-plciowa-i-immunodermatologii/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student utrwala informacje dotyczące wykorzystania technik biologii molekularnej w dermatologii. Pogłębia umiejętności praktyczne w izolacji materiału genetycznego z krwi, skóry i bloczków parafinowych oraz przeprowadzania analizy molekularnej. |
|
Pełny opis: |
– Zajęcia odbywają się w formie ćwiczeń i wykładów. – W trakcie ćwiczeń student poszerza umiejętności przeprowadzania izolacji materiału genetycznego (RNA/DNA) z krwi obwodowej oraz tkanek stałych (skóra świeża i utrwalona). – Uzyskany materiał genetyczny wykorzystywany jest następnie do analizy molekularnej. Student zapoznaje się technikami amplifikacji kwasów nukleinowych (PCR PCR-RFLP, PCRSSCP, RT-PCR oraz QRT-PCR), elektroforezą (agarowa, PAA) oraz wizualizacją i archiwizacją wyników. – Student przygotowuje również w formie multimedialnej prezentacje na temat zastosowania biologii molekularnej w różnych jednostkach chorobowych w dermatologii oraz uczestniczy w dyskusji na omawiany temat. – Podczas wykładów omawiane jest zastosowanie diagnostyki molekularnej w chorobach skóry. – Asystent/adiunkt rozpoczyna ćwiczenia od sprawdzenia wiadomości (sprawdzian pisemny), następnie wygłasza wstęp do tematyki ćwiczeń zgodnie z załączonym planem, w dalszej części zajęć odbywają praktyczne ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z załączonym planem zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Przykłady analiz DNA pod redakcją Ryszarda Słomskiego, str. 1-373, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Jerzy Bal, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006. 2. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010. 3. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Maria Juszkiewicz-Borowiec, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.