Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Genomika i metagenomika medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-BM21GENM-2
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Genomika i metagenomika medyczna
Jednostka: Katedra Medycyny Sądowej
Grupy: Przedmioty do wyboru dla 1 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza podstawowa z następujących dziedzin:

biologia ogólna

biologia molekularna

matematyka

informatyka

inżynieria genetyczna


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:


wykłady: 10 h

seminaria: 10 h

konsultacje związane z przygotowaniem do seminariów: 2 h

przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 h


Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:


wykłady: 10 h

seminaria: 10 h

przygotowanie do seminariów: 30h

czytanie literatury fachowej: 25h

konsultacje:2h

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7h + 1 h = 8h


Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:


czytanie literatury fachowej: 25h

konsultacje badawczo-naukowe: 2h

udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10h

udział w seminariach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10h

przygotowanie do seminariów objętych aktywnością naukową: 9h

przygotowanie do kolokwium w zakresie aspektów badawczo -naukowych dla danego przedmiotu: 5h godzin


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 51 godziny, co odpowiada 2.04 punkta ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:


przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8h (0,32 punktu ECTS)


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

Nie dotyczy


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:


Nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W_1: Posiada aktualną wiedzę o osiągnięciach naukowych w zakresie genomiki i metagenomiki – (K_W01)

W_2: Zna i rozumie metody badawcze stosowane w badaniach genomowych i metagenomowych – (K_W06)

W_3: Zna metody statystyczne stosowane w analizie wyników badań genomowych i metagenomowych oraz potrafi zinterpretować wyniki uzyskane tymi metodami – (K_W09)

W_4: Potrafi korzystać z genomowych baz danych oraz baz literatury naukowej poświęconych tematyce badań genomowych – (K_W12)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U_1: Potrafi korzystać z literatury naukowej z zakresu genomiki – (K_U01)

U_2: Potrafi ocenić wiarygodność danych genomowych w kontekście eksperymentu, w którym zostały pozyskane oraz innych danych z podobnych eksperymentów – (K_U02)

U_3: Potrafi przygotować prezentację przekazującą wiedzę o badaniach z zakresu genomiki i metagenomiki – (K_U08, K_U09, K_U10)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_1: Rozumie potrzebę zdobywania aktualnych informacji z dziedziny badań nad genomami i metagenomami – (K_K03)

K_2: Rozumie ograniczenia swojej wiedzy w zakresie genomiki i metagenomiki oraz potrafi korzystać z wiedzy specjalistów w tej dziedzinie – (K_K04)

K_3: Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z badań w zakresie genomiki i metagenomiki oraz wskazać sposoby zapobiegania ich wystąpieniu – (K_K09)


Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- seminarium

- klasyczna metoda problemowa - projektu- pogadanka

- prezentacja multimedialna.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Rosnące zasoby danych genomowych i metagenomowych dają nowe możliwości poznawania, predykcji, prewencji i leczenia różnego rodzaju schorzeń. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami na tym polu.

Pełny opis:

W ostatnich latach zbiory danych molekularnych pozyskiwanych w toku badań eksperymentalnych rozszerzają się w postępie geometrycznym. Dane takie jak sekwencje genów i (coraz częściej) całych genomów, sekwencje białek, struktury 3D peptydów, informacje o ekspresji poszczególnych genów i całych grup, zarówno na poziomie RNA (transkryptomy) jak i białek (proteomy) jak również ogromna ilość informacji dodatkowych (modyfikacje epigenetyczne, potranslacyjne, interakcje między makromolekułami itp.) zbierane są w licznych bazach danych. Dostępność wspomnianych informacji zależy nie tylko od dostępności samych baz ale również od kompetencji ich użytkownika.

Celem przedmiotu jest przedstawienie Studentom najnowszych informacji z literatury naukowej związanych z wykorzystaniem informacji genomowych i metagenomowych w badaniach klinicznych oraz aplikacji tej wiedzy na polu szeroko pojętej medycyny. W szczególności zostaną omówione szczegółowe przykłady zastosowań wiedzy genomowej w badaniach nad chorobami cywilizacyjnymi, nowotworami, depresją czy autyzmem. Omówiona zostanie również rola informacji genomowej w pozyskiwaniu nowych leków i opracowywaniu nowatorskich sposobów terapii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Treść wykładu

Literatura uzupełniająca:

Brown T. A., Genomes 3. BIOS Scientific Publisher, 2006.

Alberts B. et al., Molecular biology of the cell. 5th ed., Garland Publishing 2008.

Strachan W., Human molecular genetics 4th ed. BIOS Scientific Publisher, 2010.

Griffiths A. J. F., Gelbart W. M., Lewontin R. C., , Wessler S.R., Suzuki D. T., Miller J. H. Introduction to genetic analysis 10th edition. W. H. Freeman & Co. 2010.

Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie. PWN, Warszawa 2000.

Korf B. R., Genetyka człowieka: rozwiązywanie problemów medycznych. PWN, Warszawa 2003.

Węgleński P., Genetyka molekularna. PWN, Warszawa 2008.

Słomski R. Analiza DNA. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008.

Drewa G., Ferenc T., Genetyka medyczna, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego. – W_1, W_2, W_3, W_4, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2 i K_3

Forma i warunki zaliczenia końcowego:

Oceny z seminariów przygotowywanych przez studentów.

Kolokwium zaliczeniowe.

Skala ocen: 2-5 gdzie 2 jest oceną negatywną.

Ocena końcowa stanowi średnią ocen z egzaminu końcowego i ćwiczeń, przy czym pozytywna ocena z ćwiczeń warunkuje dopuszczenie do egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woźniak
Prowadzący grup: Marcin Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woźniak
Prowadzący grup: Marcin Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woźniak
Prowadzący grup: Marcin Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)