Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Medycyna regeneracyjna w praktyce klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-BM21MREG-2
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Medycyna regeneracyjna w praktyce klinicznej
Jednostka: Katedra Urologii i Andrologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna regeneracyjna powinien/a posiadać zaliczenie z kultur komórkowych i tkankowych zwierząt.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- wykłady: 10 godzin

- seminaria: 15 godzin

- ćwiczenia: 0 godzin

- konsultacje związane z przygotowaniem do seminariów: 7 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

33 godzin, co odpowiada 1,32 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady: 10 godzin

- seminaria: 15 godzin

- przygotowanie do zajęć: 12 godzin

- czytanie literatury fachowej: 16 godzin

- konsultacje: 7 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 + 1 = 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada

3 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 16 godzin

- konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 5 godzin

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 13 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 0 godzin

- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 8 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada

2,16 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 14 + 1 = 15 godzin

(0,6 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

0 godzin, co odpowiada 0 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Omawia aktualne metody leczenia wykorzystywane w urologii,

kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii i diabetologii

(K_W01).

W2: Posiada wiedzę na temat zastosowania terapii

komórkowych w leczeniu wybranych chorób

(K_W01).

W3: Odtwarza wiedzę na temat zastosowania wytworzonych

in vitro tkanek i narządów w leczeniu wybranych chorób

(K_W01).

W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych in

vitro i in vivo z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny

regeneracyjnej służących rozwojowi medycyny

(K_W17, K_W18, K_W19).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Korzysta z baz badań klinicznych (K_U03).

U2: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny

deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie medycyny

klasycznej i regeneracyjnej (K_U10).

U3: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz

wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (K_U06).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby

stałego dokształcania się (K_K01, K_K03).

K2: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań

(K_K06).

K3: Posiada świadomość potrzeby współpracy z

przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony

zdrowia zwłaszcza kierunku lekarskiego (K_K07).



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

Seminaria:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków


Skrócony opis:

Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku biotechnologii medycznej, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na porównanie aktualnych metod leczenia, jakimi zajmuje się medycyna klasyczna z alternatywnymi rozwiązaniami proponowanymi przez medycynę regeneracyjną na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej.

Pełny opis:

Wykłady oraz seminaria z przedmiotu Medycyna Regeneracja zostaną podzielone na pięć bloków tematycznych dotyczących urologii, kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii oraz diabetologii. Na wykładach omówione zostaną zagadnienia dotyczące aktualnie stosowanych metod leczenia układów należących do wyżej wymienionych dziedzin medycyny. Przedstawione zostaną zalety tych metod ze szczególnym naciskiem na ograniczenia i ewentualne skutki uboczne. Udział studentów w seminariach będzie kontynuacją tematyki omawianej na wykładach, z tą różnicą, że przedstawione zostaną metody leczenia tych samych układów za pomocą technik medycyny regeneracyjnej. Aktywny udział studentów w zajęciach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.

2. Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition.. red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Inne publikacje wskazane przez prowadzącego

Metody i kryteria oceniania:

Realizacja zadania: prezentacja ustna, multimedialna (0-100 pkt.): W2-W4; U1-U3

Dyskusja dydaktyczna (0-25 pkt.) K1-K3

Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0-125 pkt. >60%)

Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru obejmuje tematykę omawianą na wykładach i seminariach. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% punktów: W1-W4; U1-U3.

Ocena z przedmiotu zostanie wystawiona według następującej skali:

Procent punktów Ocena

92<…<100% Bardzo dobry

88<…<92% Dobry plus

80<…<88% Dobry

71<…<80% Dostateczny plus

60<…<71% Dostateczny

0…<60% Niedostateczny

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pokrywczyńska
Prowadzący grup: Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pokrywczyńska
Prowadzący grup: Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pokrywczyńska
Prowadzący grup: Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku biotechnologii medycznej, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na porównanie aktualnych metod leczenia, jakimi zajmuje się medycyna klasyczna z alternatywnymi rozwiązaniami proponowanymi przez medycynę regeneracyjną na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej.

Pełny opis:

Wykłady oraz seminaria z przedmiotu Medycyna Regeneracja zostaną podzielone na pięć bloków tematycznych dotyczących urologii, kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii oraz diabetologii. Na wykładach omówione zostaną zagadnienia dotyczące aktualnie stosowanych metod leczenia układów należących do wyżej wymienionych dziedzin medycyny. Przedstawione zostaną zalety tych metod ze szczególnym naciskiem na ograniczenia i ewentualne skutki uboczne. Udział studentów w seminariach będzie kontynuacją tematyki omawianej na wykładach, z tą różnicą, że przedstawione zostaną metody leczenia tych samych układów za pomocą technik medycyny regeneracyjnej. Aktywny udział studentów w zajęciach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.

2. Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition.. red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Inne publikacje wskazane przez prowadzącego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)