Medycyna regeneracyjna w praktyce klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM21MREG-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Medycyna regeneracyjna w praktyce klinicznej |
Jednostka: | Katedra Urologii i Andrologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna regeneracyjna powinien/a posiadać zaliczenie z kultur komórkowych i tkankowych zwierząt. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - wykłady: 10 godzin - seminaria: 15 godzin - ćwiczenia: 0 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem do seminariów: 7 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godzin, co odpowiada 1,32 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady: 10 godzin - seminaria: 15 godzin - przygotowanie do zajęć: 12 godzin - czytanie literatury fachowej: 16 godzin - konsultacje: 7 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 + 1 = 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 16 godzin - konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 5 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 13 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 0 godzin - przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 8 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada 2,16 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 14 + 1 = 15 godzin (0,6 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0 godzin, co odpowiada 0 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Omawia aktualne metody leczenia wykorzystywane w urologii, kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii i diabetologii (K_W01). W2: Posiada wiedzę na temat zastosowania terapii komórkowych w leczeniu wybranych chorób (K_W01). W3: Odtwarza wiedzę na temat zastosowania wytworzonych in vitro tkanek i narządów w leczeniu wybranych chorób (K_W01). W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych in vitro i in vivo z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej służących rozwojowi medycyny (K_W17, K_W18, K_W19). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Korzysta z baz badań klinicznych (K_U03). U2: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie medycyny klasycznej i regeneracyjnej (K_U10). U3: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby stałego dokształcania się (K_K01, K_K03). K2: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K06). K3: Posiada świadomość potrzeby współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia zwłaszcza kierunku lekarskiego (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny Seminaria: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku biotechnologii medycznej, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na porównanie aktualnych metod leczenia, jakimi zajmuje się medycyna klasyczna z alternatywnymi rozwiązaniami proponowanymi przez medycynę regeneracyjną na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej. |
Pełny opis: |
Wykłady oraz seminaria z przedmiotu Medycyna Regeneracja zostaną podzielone na pięć bloków tematycznych dotyczących urologii, kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii oraz diabetologii. Na wykładach omówione zostaną zagadnienia dotyczące aktualnie stosowanych metod leczenia układów należących do wyżej wymienionych dziedzin medycyny. Przedstawione zostaną zalety tych metod ze szczególnym naciskiem na ograniczenia i ewentualne skutki uboczne. Udział studentów w seminariach będzie kontynuacją tematyki omawianej na wykładach, z tą różnicą, że przedstawione zostaną metody leczenia tych samych układów za pomocą technik medycyny regeneracyjnej. Aktywny udział studentów w zajęciach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. 2. Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition.. red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Inne publikacje wskazane przez prowadzącego |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja zadania: prezentacja ustna, multimedialna (0-100 pkt.): W2-W4; U1-U3 Dyskusja dydaktyczna (0-25 pkt.) K1-K3 Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0-125 pkt. >60%) Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru obejmuje tematykę omawianą na wykładach i seminariach. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% punktów: W1-W4; U1-U3. Ocena z przedmiotu zostanie wystawiona według następującej skali: Procent punktów Ocena 92<…<100% Bardzo dobry 88<…<92% Dobry plus 80<…<88% Dobry 71<…<80% Dostateczny plus 60<…<71% Dostateczny 0…<60% Niedostateczny Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Rasmus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku biotechnologii medycznej, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na porównanie aktualnych metod leczenia, jakimi zajmuje się medycyna klasyczna z alternatywnymi rozwiązaniami proponowanymi przez medycynę regeneracyjną na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej. |
|
Pełny opis: |
Wykłady oraz seminaria z przedmiotu Medycyna Regeneracja zostaną podzielone na pięć bloków tematycznych dotyczących urologii, kardiologii, chirurgii plastycznej, ortopedii oraz diabetologii. Na wykładach omówione zostaną zagadnienia dotyczące aktualnie stosowanych metod leczenia układów należących do wyżej wymienionych dziedzin medycyny. Przedstawione zostaną zalety tych metod ze szczególnym naciskiem na ograniczenia i ewentualne skutki uboczne. Udział studentów w seminariach będzie kontynuacją tematyki omawianej na wykładach, z tą różnicą, że przedstawione zostaną metody leczenia tych samych układów za pomocą technik medycyny regeneracyjnej. Aktywny udział studentów w zajęciach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. 2. Principles of Regenerative Medicine 3rd Edition.. red. A Atala, R Lanza, T. Mikos, R. Nerem. Academic Press, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Inne publikacje wskazane przez prowadzącego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.