Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Mechanizmy ewolucji i ontogenezy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-BM32MEIO-1
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Mechanizmy ewolucji i ontogenezy
Jednostka: Katedra Medycyny Sądowej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 3 roku S1 kierunku biotechnologia medyczna
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=6284
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem nauki Student powinien:

• posiadać podstawową wiedzę i umiejętności wynikające z matematyki, logiki, obsługi komputera,

• posiadać wiedzę na temat budowy chemicznej DNA, białek, znaczenie konformacji przestrzennej, mechanizmów kopiowania, transkrypcji i translacji informacji genetycznej, metod przyrównywania sekwencji,

• posiadać wiedzę o taksonomii, fizjologii i anatomii zwierząt i roślin, zwłaszcza człowieka oraz podstawy genetyki klasycznej i molekularnej


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy w godzinach (h) związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

• Udział w wykładach: 30

• Udział w ćwiczeniach: 30

• Konsultacje: 1

• Przeprowadzenie zaliczenia: 1

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 62 godzin, co odpowiada 2,48 p ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta w godzinach (h):

• wykłady: 30

• seminaria: 0

• ćwiczenia: 30

• przygotowanie do zajęć: 3

• czytanie literatury fachowej: 0

• konsultacje: 1

• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 3 p ECTS.

3. Nakład pracy studenta w godzinach (h), związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

• czytanie literatury fachowej: 0

• konsultacje badawczo-naukowe:

• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25

• udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 h, co odpowiada 2.00 pkt. ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

• przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 +1 = 11 h (0.44 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin, co odpowiada 0.44 punktom ECTS.

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

• Udział w zajęciach o praktycznych: 0

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0, co odpowiada 0.00 punktom ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W_1: Posiada wiedzę na temat znaczenia ewolucjonizmu w naukach biologicznych – (K_W01)

W_2: Zna terminologię stosowaną w badaniach nad ewolucją – (K_W03)

W_3: Zna podstawy ewolucyjne warunkujące funkcjonowanie organizmów żywych, zmienność międzyosobniczą i dziedziczenie cech (K_W08, K_W10)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U_1: Wykorzystuje narzędzia przydatne w analizie danych filogenetycznych – (K_U01)

U_2: Korzysta z baz danych sekwencji w celu pozyskania danych do analiz ewolucyjnych – (K_U03)

U_3: Potrafi wykorzystywać różne źródła danych w celu pozyskania wiedzy o mechanizmach i procesach ewolucyjnych – (K_U04, K_U06)

U_4: Potrafi opisać zjawiska ewolucyjne przy pomocy adekwatnych metod obliczeniowych i statystycznych (K_U12)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_1: Rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy z zakresu ewolucjonizmu – (_K_K02, K_K03)

K_2: Posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy w zakresie ewolucjonizmu i potrafi korzystać z porad ekspertów w celu jej uzupełnienia – (K_K04)

K_3: Rozumie znaczenie nowoczesnych metod badawczych w badaniach ewolucyjnych – (K_K09)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny (konwencjonalny)

• prezentacja multimedialna

• wykład problemowy pogadanka

• wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne:

• Dyskusja: Burza mózgów, dyskusja panelowa

• Uczenie wspomagane komputerem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia praktyczne, obliczeniowe z wykorzystaniem komputerów, projekt

• Gry symulacyjne

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przybliżenie Studentowi wiedzy w zakresie współczesnej teorii ewolucji i ontogenezy człowieka oraz nabycie umiejętności związanych z analizą zaobserwowanych zmian.

Pełny opis:

Przedmiot zgodnie z aktualną wiedzą zapozna studenta z możliwym rozwojem życia na Ziemi, przedstawi teorię ewolucji syntetycznej, działanie ewolucji w skali makro oraz mikro. Student będzie potrafił posługiwać się terminologią związaną z rozwojem gatunków, zmianami populacji, rozwojem poszczególnego organizmu. Pozna ewolucję człowieka i szczególne przypadki w ewolucji życia na Ziemi.

Ćwiczenia pozwolą wykorzystać teorię w praktyce analiz komputerowych oraz wyciąganiu wniosków z metod filogenetycznych i statystycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Krzanowska H, Łomnicki A, Rafiński J, Szarski H, Szymura JM. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2002.

2. Kaczmarek M. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. Wydanie 9. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2018.

3. Xiong J. Podstawy bioinformatyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2009.

4. Brown T. Genomy. Warszawa: PWN; 2009.

5. Drewa G, Ferenc T. Genetyka medyczna. Wrocław: Elsevier, Urban & Partner; 2011. 854 s.

6. Futuyma DJ, Edwards SV, True JR, Babik W, Radwan J. Ewolucja. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008.

7. Higgs PG, Attwood TK. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. Warszawa: PWN; 2012.

Literatura uzupełniająca:

8. Barylski J, Broniarczyk J, Durzyńska J, Musidlak O, Nawrot R, Poręba E, i in. Wirusologia. Wydanie pierwsze. Goździcka-Józefiak A, redaktor. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2019.

9. Kubicz A. Tajemnice ewolucji molekularnej. Tajemnice ewolucji molekularnej. Warszawa ; Wrocław: Wydaw. Naukowe PWN; 1999.

10. Wrzosek D. Matematyka dla biologów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008.

11. Wskazane publikacje naukowe.

Metody i kryteria oceniania:

1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego. – W_1, W_2, W_3, W_4, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2, K_3

2. Cząstkowe prace zaliczeniowe przygotowywane w trakcie ćwiczeń i oceniane. Skala ocen zgodnie z regulaminem zajęć.

3. Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Skala ocen: 2-5 gdzie 2 jest oceną negatywną.

4. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z egzaminu końcowego i ćwiczeń, przy czym pozytywna ocena z ćwiczeń warunkuje dopuszczenie do egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woźniak
Prowadzący grup: Anna Radziszewska, Marcin Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woźniak
Prowadzący grup: Anna Radziszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Radziszewska
Prowadzący grup: Anna Radziszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)