Mechanizmy ewolucji i ontogenezy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM32MEIO-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Mechanizmy ewolucji i ontogenezy |
Jednostka: | Katedra Medycyny Sądowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 3 roku S1 kierunku biotechnologia medyczna |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=6284 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien: • posiadać podstawową wiedzę i umiejętności wynikające z matematyki, logiki, obsługi komputera, • posiadać wiedzę na temat budowy chemicznej DNA, białek, znaczenie konformacji przestrzennej, mechanizmów kopiowania, transkrypcji i translacji informacji genetycznej, metod przyrównywania sekwencji, • posiadać wiedzę o taksonomii, fizjologii i anatomii zwierząt i roślin, zwłaszcza człowieka oraz podstawy genetyki klasycznej i molekularnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy w godzinach (h) związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: • Udział w wykładach: 30 • Udział w ćwiczeniach: 30 • Konsultacje: 1 • Przeprowadzenie zaliczenia: 1 Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 62 godzin, co odpowiada 2,48 p ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta w godzinach (h): • wykłady: 30 • seminaria: 0 • ćwiczenia: 30 • przygotowanie do zajęć: 3 • czytanie literatury fachowej: 0 • konsultacje: 1 • przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 3 p ECTS. 3. Nakład pracy studenta w godzinach (h), związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: • czytanie literatury fachowej: 0 • konsultacje badawczo-naukowe: • udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 • udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 h, co odpowiada 2.00 pkt. ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: • przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 +1 = 11 h (0.44 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin, co odpowiada 0.44 punktom ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: • Udział w zajęciach o praktycznych: 0 Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0, co odpowiada 0.00 punktom ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W_1: Posiada wiedzę na temat znaczenia ewolucjonizmu w naukach biologicznych – (K_W01) W_2: Zna terminologię stosowaną w badaniach nad ewolucją – (K_W03) W_3: Zna podstawy ewolucyjne warunkujące funkcjonowanie organizmów żywych, zmienność międzyosobniczą i dziedziczenie cech (K_W08, K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U_1: Wykorzystuje narzędzia przydatne w analizie danych filogenetycznych – (K_U01) U_2: Korzysta z baz danych sekwencji w celu pozyskania danych do analiz ewolucyjnych – (K_U03) U_3: Potrafi wykorzystywać różne źródła danych w celu pozyskania wiedzy o mechanizmach i procesach ewolucyjnych – (K_U04, K_U06) U_4: Potrafi opisać zjawiska ewolucyjne przy pomocy adekwatnych metod obliczeniowych i statystycznych (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_1: Rozumie potrzebę aktualizowania wiedzy z zakresu ewolucjonizmu – (_K_K02, K_K03) K_2: Posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy w zakresie ewolucjonizmu i potrafi korzystać z porad ekspertów w celu jej uzupełnienia – (K_K04) K_3: Rozumie znaczenie nowoczesnych metod badawczych w badaniach ewolucyjnych – (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny (konwencjonalny) • prezentacja multimedialna • wykład problemowy pogadanka • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia audytoryjne: • Dyskusja: Burza mózgów, dyskusja panelowa • Uczenie wspomagane komputerem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia praktyczne, obliczeniowe z wykorzystaniem komputerów, projekt • Gry symulacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przybliżenie Studentowi wiedzy w zakresie współczesnej teorii ewolucji i ontogenezy człowieka oraz nabycie umiejętności związanych z analizą zaobserwowanych zmian. |
Pełny opis: |
Przedmiot zgodnie z aktualną wiedzą zapozna studenta z możliwym rozwojem życia na Ziemi, przedstawi teorię ewolucji syntetycznej, działanie ewolucji w skali makro oraz mikro. Student będzie potrafił posługiwać się terminologią związaną z rozwojem gatunków, zmianami populacji, rozwojem poszczególnego organizmu. Pozna ewolucję człowieka i szczególne przypadki w ewolucji życia na Ziemi. Ćwiczenia pozwolą wykorzystać teorię w praktyce analiz komputerowych oraz wyciąganiu wniosków z metod filogenetycznych i statystycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzanowska H, Łomnicki A, Rafiński J, Szarski H, Szymura JM. Zarys mechanizmów ewolucji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2002. 2. Kaczmarek M. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. Wydanie 9. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2018. 3. Xiong J. Podstawy bioinformatyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2009. 4. Brown T. Genomy. Warszawa: PWN; 2009. 5. Drewa G, Ferenc T. Genetyka medyczna. Wrocław: Elsevier, Urban & Partner; 2011. 854 s. 6. Futuyma DJ, Edwards SV, True JR, Babik W, Radwan J. Ewolucja. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008. 7. Higgs PG, Attwood TK. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. Warszawa: PWN; 2012. Literatura uzupełniająca: 8. Barylski J, Broniarczyk J, Durzyńska J, Musidlak O, Nawrot R, Poręba E, i in. Wirusologia. Wydanie pierwsze. Goździcka-Józefiak A, redaktor. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2019. 9. Kubicz A. Tajemnice ewolucji molekularnej. Tajemnice ewolucji molekularnej. Warszawa ; Wrocław: Wydaw. Naukowe PWN; 1999. 10. Wrzosek D. Matematyka dla biologów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2008. 11. Wskazane publikacje naukowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego. – W_1, W_2, W_3, W_4, U_1, U_2, U_3, K_1, K_2, K_3 2. Cząstkowe prace zaliczeniowe przygotowywane w trakcie ćwiczeń i oceniane. Skala ocen zgodnie z regulaminem zajęć. 3. Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Skala ocen: 2-5 gdzie 2 jest oceną negatywną. 4. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z egzaminu końcowego i ćwiczeń, przy czym pozytywna ocena z ćwiczeń warunkuje dopuszczenie do egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Woźniak | |
Prowadzący grup: | Anna Radziszewska, Marcin Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Woźniak | |
Prowadzący grup: | Anna Radziszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Radziszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Radziszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.