Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Płytki krwi - adhezja, agregacja i aktywacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-BM32PKAA-1
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Płytki krwi - adhezja, agregacja i aktywacja
Jednostka: Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej
Grupy: Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 3 roku S1 kierunku biotechnologia medyczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu biochemii

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach: 15 godzin

- konsultacje: 10 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 15 godzin

- przygotowanie do seminariów: 15 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godziny

- konsultacje: 10 godzina

-przygotowanie notatek i powtórka materiału 14h

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75godzin, co odpowiada 3 punktowi ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- konsultacje badawczo-naukowe: 1 godzina

- udział w zajęciach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin

- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową:

5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin (0,24 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w zajęciach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna budowę prostych związków wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach K_W10

W2: Zna zasady prowadzenia badań naukowych oraz badań in vitro K_W02

W3: Zna podstawy dotyczące różnych rodzajów materiałów biologicznych wykorzystywanych w badaniach in vitro i zasady postępowania z materiałem biologicznym K_W16, K_W16, K_W18


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wskazać związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych związanych z procesem hemostazy, a zmianami patofizjologicznymi K_U03

U2: Potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo naukowe, w tym w języku angielskim K_U17


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K_K01

K2: Potrafi współpracować z przedstawicielem laboratorium diagnostycznego K_K08


Metody dydaktyczne:

Seminaria w formie:

- wykład informacyjny

-wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny

-projektowanie i analiza badań naukowych

-drzewo decyzyjne

-projektowanie i analiza badań naukowych

-metody eksponujące

-prezentacje multimedialne


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- projektu

Skrócony opis:

Celem przedmiotu Płytki krwi – adhezja, agregacja i aktywacja jest zaprezentowanie zagadnień związanych z budową, funkcjonowaniem, ewolucją płytek krwi. Zajęcia przewidują zaprezentowanie metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi np.: agregometria, tromboelastografia, wiskoelastometria itp.. Zastosowanie w diagnostyce oraz interpretacja wyników.

Pełny opis:

Na zajęciach przedstawione są zagadnienia z zakresu: budowy, funkcjonowania i ewolucji płytek krwi, metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi np.: agregometria, tromboelastografia, wiskoelastometria itp. oraz zastosowania w diagnostyce oraz interpretacji wyników.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Skotnicki A.B., Nowak W.S., Podstawy hematologii, Medycyna Praktyczna, Kraków 2011

Metody i kryteria oceniania:

Omawianie przykładów, dyskusja, udział w zajęciach, obecność na zajęciach, praca zaliczeniowa.

Zaliczenie na ocenę na postawie aktywności na zajęciach – K01., K02., oraz pracy zaliczeniowej - W1-W3, U1-U2

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Bugieda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu Płytki krwi – adhezja, agregacja i aktywacja jest zaprezentowanie zagadnień związanych z budową, funkcjonowaniem, ewolucją płytek krwi. Zajęcia przewidują zaprezentowanie metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi: VerifyNow – metoda przyłóżkowa, Multiplate, agregometria optyczna, mapowanie płytek z użyciem tromboelastografii. Zastosowanie w diagnostyce oraz interpretacja wyników.

Pełny opis:

Na zajęciach przedstawione są zagadnienia z zakresu: budowy, funkcjonowania i ewolucji płytek krwi, metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi: VerifyNow – metoda przyłóżkowa, Multiplate, agregometria optyczna, mapowanie płytek z użyciem tromboelastografii oraz zastosowania w diagnostyce oraz interpretacji wyników.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Skotnicki A.B., Nowak W.S., Podstawy hematologii, Medycyna Praktyczna, Kraków 2011

Uwagi:

W formie zdalnej program zajęć będzie realizowany za pomocą platformy Moodle zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr.

Link do zajęć: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2782

Hasło do kursu Prowadzący udostępnia Studentom po kontakcie mailowym za pomocą e-maila z końcówką @stud.umk.pl

Należy kontaktować się po adresem: joanna.bugieda@cm.umk.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Bugieda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu Płytki krwi – adhezja, agregacja i aktywacja jest zaprezentowanie zagadnień związanych z budową, funkcjonowaniem, ewolucją płytek krwi. Zajęcia przewidują zaprezentowanie metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi np.: agregometria, tromboelastografia, wiskoelastometria itp.. Zastosowanie w diagnostyce oraz interpretacja wyników.

Pełny opis:

Na zajęciach przedstawione są zagadnienia z zakresu: budowy, funkcjonowania i ewolucji płytek krwi, metod stosowanych do oceny reaktywności płytek krwi np.: agregometria, tromboelastografia, wiskoelastometria itp. oraz zastosowania w diagnostyce oraz interpretacji wyników.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Skotnicki A.B., Nowak W.S., Podstawy hematologii, Medycyna Praktyczna, Kraków 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)