Zwierzęta transgeniczne i ich zastosowanie w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-BM32ZTZM-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta transgeniczne i ich zastosowanie w medycynie |
Jednostka: | Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 2 semestru 3 roku S1 kierunku biotechnologia medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zrozumienie treści kursu wymaga wiadomości z przedmiotów: - Podstaw biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | wykład 15 h udział w seminariach- 15 godzin czytanie literatury – 20 godzin łącznie: 35 godzin (1,4 ECTS) 1. bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: seminaria: 15 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15h, co odpowiada 0,6 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: seminaria: 15 h czytanie literatury fachowej: 20h Przygotowywanie notatek 15h Przeglądanie materiałów wskazanych przez prowadzącego zajęcia (np. strony internetowe) 20h Przygotowanie do ćwiczeń 5h Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3punktom ECTS 3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie literatury fachowej: 10h udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5h udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 20 godziny, co odpowiada 0,8 punktom ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe metody modyfikacji genetycznych (B2_W25) W2: Rozróżnia poszczególne rodzaje organizmów genetycznie modyfikowanych (B2_W25) W3: Opisuje kluczowe metody transgenezy w modelach wykorzystywanych w badaniach chorób neurologicznych, immunologicznych, nowotworowych, układu krążenia oraz cukrzycy (B2_W01) W4: Ma wiedzę w zakresie zalet i wad stosowania genetycznie modyfikowanych organizmów zwierzęcych (B2_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi krytycznie zanalizować przydatność zwierząt transgenicznych (B2_U02) U2: Potrafi wskazać w oparciu o dostępne publikacje obszary medycyny, w których można byłoby wykorzystać zwierzęta genetycznie modyfikowane (B2_U01) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu genetycznej modyfikacji zwierząt (B2_K01) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, praca w formie zdalnej |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do genetycznego modyfikowania organizmów zwierzęcych. W trakcie wykładów zostaną scharakteryzowane zalety i wady kluczowych modeli wykorzystywanych do badania chorób zaliczanych do 10 najczęstszych przyczyn zgonów u człowieka. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Badania doświadczalne na zwierzętach – rys historyczny, dylematy etyczne 2. Zwierzęta doświadczalne w świetle obowiązujących norm prawnych 3. Podstawy anatomii, fizjologii, zachowania się, objawy bólu i stresu wybranych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania w procedurach 4. Zwierzętarnia: organizacja i wymogi sanitarne 5. Modele zwierzęce wykorzystywane w badaniach 6. Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 7. Metody alternatywne do badań doświadczalnych na zwierzętach 8. Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bishop ’’Ssaki transgeniczne” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001 H. Szymańska „Genetycznie zmodyfikowane myszy jako modele do badań w onkologii” Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2007 K. M. Charon, M. Świtoński „Genetyka i genomika zwierząt” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Literatura uzupełniająca: Wybrane, najnowsze artykuły angielskojęzyczne z tematyki modeli genetycznie modyfikowanych zwierząt w medycynie przekazane podczas wykładu |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego. – W01, W02, W03, U01, U02, K01, K02 % uzyskanych punktów - Ocena 92≤…..≤100 - bdb (5) 88≤…..<92 - db+ (4+) 80≤…..<88 - db (4) 71≤…..<80 - dst+ (3+) 60≤…..<71 - dst (3) 0…..<60 - ndst (2) Forma i warunki zaliczenia końcowego: 1) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego, zgodnie z warunkami zawartymi w Regulaminie dydaktycznym. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikora | |
Prowadzący grup: | Joanna Bugieda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do genetycznego modyfikowania organizmów zwierzęcych. W trakcie wykładów zostaną scharakteryzowane zalety i wady kluczowych modeli wykorzystywanych do badania chorób zaliczanych do 10 najczęstszych przyczyn zgonów u człowieka. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Badania doświadczalne na zwierzętach – rys historyczny, dylematy etyczne 2. Zwierzęta doświadczalne w świetle obowiązujących norm prawnych 3. Podstawy anatomii, fizjologii, zachowania się, objawy bólu i stresu wybranych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania w procedurach 4. Zwierzętarnia: organizacja i wymogi sanitarne 5. Modele zwierzęce wykorzystywane w badaniach 6. Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 7. Metody alternatywne do badań doświadczalnych na zwierzętach 8. Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bishop ’’Ssaki transgeniczne” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001 H. Szymańska „Genetycznie zmodyfikowane myszy jako modele do badań w onkologii” Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2007 K. M. Charon, M. Świtoński „Genetyka i genomika zwierząt” Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Literatura uzupełniająca: Wybrane, najnowsze artykuły angielskojęzyczne z tematyki modeli genetycznie modyfikowanych zwierząt w medycynie przekazane podczas wykładu |
|
Uwagi: |
W formie zdalnej program zajęć będzie realizowany za pomocą platformy Moodle zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr. Link do zajęć: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2771 Hasło do kursu Prowadzący udostępnia Studentom po kontakcie mailowym za pomocą e-maila z końcówką @stud.umk.pl Należy kontaktować się po adresem: joanna.bugieda@cm.umk.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Joanna Sikora | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.