Psychoneuroimmunologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Biot11PNIM-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoneuroimmunologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku NW2 kierunku biotechnologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest krytyczna analiza osiągnięć w badaniach nad istnieniem anatomiczno-funkcjonalnych powiązań między układem neuroendokrynnym i ukladem odpornościowym. Poznanie mechanizmów interakcji między tymi układami stanowi podstawę zrozumienia psychosomatycznej natury stanów patofizjologicznych i patologicznych. Wiedza z zakresu psychoneuroimminologii, gdzie zacieraja się granice między immunologią, neurobiologią i psychologią powinna byc powszechna wśród studentów kierunków medycznych, w tym biotechnologii o specjalności medycznej. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Sickness behavior - mechanizmy powstania. 2. Sickness behavior - elementy składowe i znaczenie. 3. Nerofizjologiczne podstawy regulacji temperatury ciała u człowieka. 4. Wykorzystanie zwierząt z delecją wybranych genów w badaniach nad molekularnymi mechanizmami gorączki. 5. Homeostatyczne wartości gorączki. 6. Mechanizmy indukowania gorączki w stanach pobudzenia emocjonalnego - rola endogennych kriogenów i pirogenów. 7. Mechanizmy indukowania gorączki w stanach pobudzenia emocjonalnego - rola receptrów beta-adrenergicznych. 8. Wpływ stresu emocjonalno-psychologicznego na odpowiedź immunologiczną. Tematy ćwiczeń: 1. Optymizm a odporność. 2. Status socjoekonomiczny a odporność. 3. Konsolidacja pamięci w stanach infekcyjnych. 4. Podobieństwa między sickness behavior, a stresem izolacji. 5. Udział opioidów w psychoneuroimmunologii. 6. Immunoregulacyjny wpływ antydepresantów. 7. Udział tlenku azotu w patogenezie gorączki endotoksynowej i emocjonalnej. |
Literatura: |
Soszyński D.: Mechanizmy indukowania gorączki w stanach pobudzenia emocjonalnego. AM Bydgoszcz 2002. Soszyński D.: Stresowy wzrost temperatury ciała: gorączka czy hipertermia. Post. Hig. Med. Dośw., Wrocław 1999. Soszyński D., Sickness behavior - mechanizmy powstania i znaczenie. Post. Hig. med. Dośw., Wrocław 2003. Górska T, et al. Mózg a zachowanie. PWN Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu wykładów: 1. Student pozyskuje wiedzę z zakresu psychoneuroimmunologii. 2. Student ocenia uzyskaną wiedzę w świetle badań klinicznych i badań na modelu zwierzęcym dostarczających kolejnych dowodów na istnienie anatomiczno-funkcjonalnych połączeń między układem neuroendoktynnym i odpornościowym. Po zakończeniu ćwiczeń: 1. Student rozwija umiejętność krytycznego analizowania oryginalnych i przeglądowych prac naukowych. 2. Student pozyskuję wiedzę z zakresu techniki pisania prac naukowych, w szczególności prac magisterskich. 3. Student pozyskuję umiejętność stawiania hipotez naukowych i formułowania celów badań. 4. Student rozwija umiejętności trafnego wyboru testów statystycznych i technik graficznej prezentacji uzyskanych wyników. 5. Student rozwija umiejętność krytycznego spojrzenia na uzyskane wyniki badań własnych i ich konfrontacji z aktualnie obowiązującą wiedzą. 6. Student rozwija umiejętność syntetycznego przedstawiania prac naukowych w formie prezentacji multimedialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów i ćwiczeń jest zaliczeniem na ocenę. Metodą oceny pracy studenta jest końcowe zaliczenie pisemne obejmujące swoim merytorycznym zakresem zarówno wiedzę pozyskaną na wykładach jak i ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.