Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Biot22SEMD12-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Katedra Dermatologii, Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunodermatologii |
Grupy: |
Semianria dyplomowe dla 2 semestru 2 roku NW2 kierunku biotechnologia Seminaria dyplomowe dla 2 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia |
Strona przedmiotu: | https://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-lekarski/jednostki-wydzialowe/katedra-dermatologiii.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość podstawowych prawidłowości w zakresie biologii i medycyny oraz reguł, wchodzących w zakres badań biologiczno-medycznych (właściwa interpretacja i rozumienie roli procesów biologicznych). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Studenta obowiązuje: - udział w seminariach (obecność i przygotowanie merytoryczne), - udział w zajęciach praktycznych, - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć praktycznych, - udział w konsultacjach związanych z realizacją przedmiotu. Łączny nakład pracy studenta wynosi: 225 godz., co odpowiada 9 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna najważniejsze zagadnienia współczesnej biologii, tj. potrafi wiązać merytorycznie źródła sprawcze zmian patofizjologicznych organizmu i mechanizmy jego zróżnicowanych reakcji, jakie zachodzą na poziomie komórkowym. W czasie odbywania seminarium student: a/ rozwija umiejętność pozyskiwania wiedzy naukowej na określony temat, b/ pozyskuje umiejętność krytycznej analizy dostępnej wiedzy naukowej, c/ rozwija umiejętność przygotowania merytorycznej kompilacji i syntezy wiedzy, pozwalającej w konsekwencji na postawienie celu (ów) prowadzonych badań własnych, d/ poznaje metody eksperymentowania, rejestrowania i dokumentowania uzyskanych wyników badań własnych, e/ dostosowuje odpowiednie narzędzia statystyczne do wyników swoich badań, f/ rozwija umiejętność graficznej prezentacji wyników badań, g/ rozwija umiejętność konfrontacji uzyskanych wyników własnych z dotychczas opublikowaną światową literaturą naukową, h/ rozwija umiejętność oceny wyników badań i stawiania wniosków naukowych, i/ poznaje techniczne i merytoryczne aspekty przygotowania prezentacji multimedialnej swojej pracy dyplomowej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi dokonywać właściwej oceny zjawisk i faktów związanych z wszechstronnie rozumianym oddziaływaniem środowiska na zdrowie człowieka. Student rozumie podstawowe procesy biochemiczne i fizjologiczne, odbywające się na poziomie molekularnym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student docenia istotność posiadania podstawowej wiedzy w zakresie jak najszerzej rozumianej biologii, co jest celowe dla zrozumienia wielu innych dziedzin nauk biologicznych. Równocześnie dostrzega celowość i konieczność prowadzenia i ciągłego doskonalenia badań eksperymentalnych. Kompetencje społeczne stanowią zdolność do autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań, gotowość do uczenia się przez całe życie, sprawność komunikowania się, umiejętność współdziałania z innymi. |
Metody dydaktyczne: | Celem zwiększenia efektywności seminarium prowadzący: - przed rozpoczęciem zajęć, oprócz sprawdzenia przygotowania merytorycznego studentów, wyjaśnia wszystkie ewentualnie niezrozumiałe kwestie, zarówno dotyczące zagadnień merytorycznych, jak i praktycznych, - zwraca uwagę na kwestie najbardziej istotne w danym temacie pracy dyplomowej, w celu uniknięcia ewentualnych błędów przez uczestniczących w zajęciach oraz podkreślenia stopnia istotności danych zagadnień, - odpowiada na pytania studentów dotyczące technicznego wykonania prac, interpretacji hipotez, analizy danych, wyników cząstkowych. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe jest przedmiotem, który przygotowuje technicznie i merytorycznie studenta do napisania pracy magisterskiej i pozwala na permanentną merytoryczną kontrolę procesu związanego z pisaniem pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Zgodnie z tematyką prowadzonych przez studentów prac doświadczalnych (eksperymentalnych) zajęcia te pozwalają na permanentną merytoryczną kontrolę procesu związanego z pisaniem tychże prac. Seminarium dyplomowe realizowane jest na studiach II stopnia, kierunku biotechnologia. W pierwszym etapie student poznaje techniczne i merytoryczne aspekty pisania pracy naukowej, którą jest praca magisterska. Przygotowuje również dokładną analizę literatury naukowej dotyczącej zagadnienia, która jest przedmiotem jego badań naukowych, oraz merytoryczną syntezę wiedzy dotyczącej danego zagadnienia z zachowaniem wszelkich norm „Prawa autorskiego”. Kolejny etap to czas na przygotowanie precyzyjnego konspektu pracy dyplomowej, który jest zatwierdzany przez opiekuna naukowego. Uzyskane wyniki badań realizowanych podczas zajęć w pracowni magisterskiej poddawane są całościowej ocenie i stanowią postawę do pisania pracy dyplomowej. Podczas seminarium przedstawiane rozdziały pracy magisterskiej poddawane są ocenie promotora. |
Literatura: |
Nie ma podanej literatury wymaganej i zalecanej do ostatecznego zaliczenia przedmiotu. Student dokonuje samodzielnego poszukiwania literatury naukowej dotyczącej przedmiotu jego badań. Student może korzystać m.in. z n/w podręczników: 1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Jerzy Bal. PWN Warszawa. 2006. 2. Przykłady analiz DNA. pod red. Ryszarda Słomskiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Poznań 2008. 3. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Stefania Jabłońska, Sławomir Majewski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2010. 4. Wykwity skórne w diagnostyce dermatologicznej. Maria Juszkiewicz-Borowiec. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2002. Podręcznik jest swoistym alfabetem dermatologii. Przedstawia cechy zmian skórnych, które są podstawą diagnostyki różnicowej. Tekst wzbogacono wieloma rycinami i barwnymi zdjęciami wysokiej jakości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas realizacji zajęć praktycznych przeprowadzane są systematycznie kolokwia (rozmowy), co pozwala na ciągłą rejestrację i ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studenta. Stanowi to podstawę do zaliczenia seminarium. Seminarium pozwala nie tylko na zapoznanie się z nową wiedzą, ale utrwalenie już posiadanej, nauczenie się umiejętności argumentowania w dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska itd. Praca dyplomowa jest oceniana przez opiekuna pracy oraz recenzenta. Główne kryteria oceny: 1. Zgodność treści pracy z tytułem. 2. Ocena układu pracy, struktury podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez. 3. Merytoryczna ocena pracy. 4. Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie problemu. 5. Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł. 6. Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze). 7. Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie innym instytucjom, materiał źródłowy). Metody badawcze zastosowane w pracy dyplomowej uwzględniają również narzędzia statystyczne. Warunkiem zaliczenia w/w przedmiotu jest akceptacja pracy dyplomowej i prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta na egzamin dyplomowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.