Zajęcia fakultatywne - Dermatologia eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Biot22ZF03-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Dermatologia eksperymentalna |
Jednostka: | Katedra Dermatologii, Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunodermatologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NW2 kierunku biotechnologia Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku S2 kierunku biotechnologia |
Strona przedmiotu: | https://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-lekarski/jednostki-wydzialowe/katedra-dermatologiii.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu „Dermatologia eksperymentalna” powinien/na posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu zasad pracy w pracowni hodowli komórek, znajomość budowy, funkcji i właściwości komórek linii komórkowych. Znajomość i umiejętność technik uzyskiwania, namnażania i przechowywania komórek. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy Studenta: - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia na ocenę (przygotowanie prezentacji multimedialnej): 5 godzin Łączny nakład pracy Studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu dermatologii eksperymentalnej): 2 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu dermatologii eksperymentalnej): 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia na ocenę/przygotowanie prezentacji multimedialnej (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii eksperymentalnej): 5 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii eksperymentalnej): 1 godzina Łączny nakład pracy Studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia na ocenę i zaliczenie: 25 + 2 = 27 godzin. Łączny nakład pracy Studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktu ECTS. 5. Bilans nakładu pracy Studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych (w zakresie praktycznym): 3 godziny - przygotowanie prezentacji multimedialnej: 5 godzin Łączny nakład pracy Studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS. 6. Bilans nakładu pracy Studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń: kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do ćwiczeń oraz zaliczenia): 10 godzin Łączny czas pracy Studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Posiada wiedzę na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w warunkach sterylnych w laboratorium hodowli komórkowych. Zna metody przechowywania i postepowania z materiałem biologicznym przeznaczonym do hodowli (B2_W22) W02: Zna zasady i metody zakładania hodowli komórek prawidłowych i nowotworowych oraz diagnozowania i leczenia zakażeń hodowli komórkowych (B2_W17, B2_W18) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Potrafi pracować w warunkach sterylnych (B2_U03) U02: Potrafi założyć i prowadzić hodowlę komórkową: pasażować, liczyć i oceniać żywotność komórek w hodowli in vitro (B2_U03) U03: Potrafi posługiwać się mikroskopem z odwróconą optyką, spektrometrem oraz cytometrem obrazowym (B2_U03) U04: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągnąć wnioski i stawiać hipotezy (B2_U01) U05: Czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim (B2_U11) U06: Potrafi przygotować prezentację multimedialną w dziedzinie dermatologii eksperymentalnej (B2_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Rozumie potrzebę podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do dalszego zagłębiania zagadnień dotyczących hodowli komórek (B2_K03) K02: Wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie podczas ćwiczeń praktycznych (B2_K05, B2_K06) K03: Dba o bezpieczeństwo własne i innych osób (B2_K08) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - wykład informacyjny (konwencjonalny); - z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: - ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne; - dyskusja dydaktyczna; - przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej; - praca indywidualna i praca w grupach. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem nauczania zajęć fakultatywnych „Dermatologia eksperymentalna” jest przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej hodowli komórek, charakterystyka podstawowych linii komórkowych, poznanie aparatury niezbędnej do hodowli komórek oraz organizacji pracowni kultur komórkowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w formie seminariów i ćwiczeń. Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zagadnień dotyczących hodowli komórkowych w dermatologii eksperymentalnej. Treści szczegółowe seminariów obejmują następujące zagadnienia: 1. Organizacja pracy w hodowli komórkowej (1 godzina). 2. Metody wyprowadzania linii pierwotnych (1 godzina). 3. Organizacja pracy w hodowli tkankowej (1 godzina). 4. Metody wyprowadzania linii pierwotnych (1 godzina). 5. Korzyści i potencjalne ryzyko stosowania komórek uzyskanych metodą hodowli in vitro w praktyce klinicznej (1 godzina). Ćwiczenia odbywają się w formie dyskusji dydaktycznej (przygotowanie przez Studentów prezencji multimedialnych obejmujących dziedzinę dermatologii eksperymentalnej) oraz pracy w laboratorium. Asystent rozpoczyna ćwiczenia od wygłoszenia wstępu do tematyki ćwiczeń zgodnie z planem. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych Student poszerza manualne umiejętności takie jak: przygotowywanie niezbędnych odczynników laboratoryjnych, pasażowanie komórek, rozmrażanie i zamrażanie komórek, liczenie komórek z wykorzystaniem cytometru obrazowego. Student podczas ćwiczeń zakłada hodowle pierwotną z fibroblastów skóry. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Hodowla komórek i tkanek. S. Stokłosowa, Wydawnictwo naukowe PWN 2. Kultury komórkowe zwierząt i człowieka, red. T. Drewa, Bydgoszcz 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Wybrane zagadnienia z medycyny regeneracyjnej i inżynierii tkankowej, red. T. Drewa, Bydgoszcz 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności Studenta na zajęciach polegającej na przygotowaniu prezentacji multimedialnej i sprawdzianu praktycznego (praca Studentów z hodowlami in vitro) oraz przedłużonej obserwacji kompetencji społecznych W01-W02, U01-U06. Przedłużona obserwacja kompetencji społecznych: K01-K03 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.