Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Elementy wirusologii i wektory wirusowe w terapii genowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Biot31EWWW-1
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy wirusologii i wektory wirusowe w terapii genowej
Jednostka: Katedra Chorób Płuc, Nowotworów i Gruźlicy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiadomości i umiejętności zdobyte uprzednio przez studentów na zajęciach z biologii komórki, kultur komórkowych i tkankowych zwierząt oraz Podstawy biologii molekularnej z elementami technik laboratoryjnych stosowanych w biologii molekularnej umożliwią zrozumienie zagadnień z zakresu wirusologii i wektorów wirusowych w terapii genowej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach - 15 godzin

2. Udział w ćwiczeniach - 10 godzin

3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do maksymalnego wykorzystania wykładów i ćwiczeń celem nabycia wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych stanowiących efekt kształcenia przedmiotu.

4. Indywidualny rozwój studenta, np. zapoznanie się z literaturą nadobowiązkową, przygotowanie i uzupełnienie notatek; powtórzenie materiału; razem pp. 3 i 4 - 20 godzin.

RAZEM 45 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - student zna definicje, podział i rodzaje wirusów oraz podstawowe narzędzia wirusologii;

W2 – student zna metody wykrywania obecności wirusów i techniki określające ich infekcyjność

W3 - student zna podstawowe mechanizmy wnikania wirusów do komórek i ich cykl infekcyjny;

W4 - student zna przeciwwirusowe wewnątrzkomórkowe mechanizmy występujące u Eucaryota i Procaryota;

W2 - student zna najważniejsze techniki wirusologii możliwe do zastosowania w terapii genowej chorób o różnym podłożu, posługuje się przy tym wiedzą z zakresu nauk podstawowych;


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - zna zasady hodowli komórkowej i bakteryjnej;

U2 - student potrafi wykonać test "łysinkowy" oraz test końcowych rozcieńczeń określające infekcyjność wirusów;

U3 - student potrafi zidentyfikować i ocenić efekt cytopatyczny w hodowli komórkowej po infekcji wirusem;

U4 - rozumie pozycje piśmiennictwa, oryginalne, poglądowe i popularno-naukowe odnoszące się do zagadnień, w tym najnowszych zdobyczy wirusologii;

U5 – student umie każdorazowo powiązać wiedzę wyniesioną podczas studiowania przedmiotów teoretycznych (podstawowych) z konkretnymi problemami technicznymi i klinicznymi z zakresu wirusologii.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - student jest świadom ograniczeń i zagadnień etycznych w wirusologii;

K2 - student uczestnicząc w doświadczeniach laboratoryjnych wypracowuje dobre nawyki pracy w grupie;

K3: Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania;

K4: Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

K5: Wykorzystuje swoje kompetencje w wielu dziedzinach życia społecznego oraz zawodowego.


Metody dydaktyczne:

Metody podające:

- wykład.


Metody poszukujące:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- laboratoryjna

- dyskusja seminaryjna

- referaty studentów na temat wybranych zagadnień w oparciu o najnowsze publikacje naukowe.



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych informacji z zakresu wirusologii, umożliwiających rozwiązywanie problemów o charakterze praktycznym.

Podstawy teoretyczne prezentowane w trakcie wykładów obejmują definicje, strategie, techniki oraz narzędzia wirusologii, ze szczególnym uwzględnieniem podłoża molekularnego. Zaplanowane zajęcia praktyczne mają na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w wirusologii, w szczególności z zasadami przeprowadzania testów mających na celu ocenę infekcyjności wirusów w hodowli komórek eukariotycznych.

Pełny opis:

Wykłady (15 godzin) obejmują:

1. Wstęp do wirusologii, definicja wirusa, wirusy wczoraj i dziś, cykl infekcyjny, testy określające infekcyjny wirusów, jednoetapowy cykl wzrostu wirusów w hodowli.

2. Schemat Baltimore’a, DNA wirusy, RNA wirusy, genetyka wirusów, struktura wirusów, metody wirusologii strukturalnej, symetria helikalna wirusów, symetria ikozaedralna, wirusy otoczkowe.

3. Związanie wirusa z receptorem, wniknięcie wirusa do komórki, fuzja katalizowana kwaśnym odczynem środowiska, nowe teorie dotyczące wnikania wirusów, wnikanie wirusów bezotoczkowych, wnikanie wirusów do jądra komórkowego, synteza wirusowego RNA, polimeryzacja RNA, synteza dodatniej nici RNA, synteza ujemnej nici RNA, synteza RNA wirusów dsRNA, synteza RNA jako źródło zmienności wirusów.

4. Podstawy wiedzy o DNA, wirus SV40, zapoczątkowanie polimeryzacji DNA inicjowane przez DNA lub białka, pochodzenie wirusów, duże wirusy DNA, regulacja syntezy DNA, transkrypcja - etapy,

5. Odwrotna transkryptaza, retrowirusy, odwrotna transkrypcja, integracja wirusów z genomem komórki, prowirusy, wirus zapalenia wątroby typ B, inicjacja syntezy białek wirusa - etapy, mechanizmy dekodujące, maksymalizacja zdolności kodującej genomu wirusowego, regulacja translacji, wpływ wirusów na translacje wewnątrzkomórkowa, microRNA, składanie wirionów.

Ćwiczenia (10 godzin) obejmują:

1. Zasady hodowli komórek eukariotycznych linii ustalonych i komórek prokariotycznych. Pasażowanie, bankowanie, stosowanie podłoża selekcyjnego

2. Ocena efektu cytopatycznego. Przeprowadzenie testów: "łysinkowego" oraz końcowych rozcieńczeń określających infekcyjność wirusów, określenie miana wirusów oraz MOI.

Dodatkowo studenci zapoznają się z przepisami BHP obowiązującymi podczas ćwiczeń w pracowni Zakładu.

Zakres materiału do samodzielnego opracowania przez studenta zostanie podany przez prowadzącego ćwiczenia.

Literatura:

1. Stokłosowa S: Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa 2004.

2. S. Jane Flint, Lynn W. Enquist, Vincent R. Racaniello, Anna Marie Skalka: Principles of Virology

3. Piekarowicz A: Podstawy wirusologii molekularnej. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

W razie nieobecności usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, dopuszcza się zaliczenie zaległych ćwiczeń po uzgodnieniu formy zaliczenia z prowadzącym zajęcia.

2. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Nieobecność nieusprawiedliwiona skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia.

3. Zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (na ocenę). Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest spełnienie warunków w punktach 1-2.

Metody/kryteria oceniania podczas kolokwium zaliczeniowego:

1. Zaliczenie pisemne, w jednym terminie dla studentów całego roku. Do zdania przedmiotu konieczne uzyskanie 60% z maksymalnej ilości punktów możliwych do zdobycia.

2. Zaliczenie jest testem zawierającym pytania zamknięte jednokrotnego wyboru oraz pytania półotwarte.

3. Studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy, data do ustalenia indywidualnego z prowadzącym zajęcia.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)