Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Implanty i sztuczne narządy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-IB23IMSN-1
Kod Erasmus / ISCED: 06.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0710) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Implanty i sztuczne narządy
Jednostka: Katedra Urologii i Andrologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 3 semestru 2 roku S1 kierunku inżynieria biomedyczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii i fizjologii w zakresie objętym programem studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach projektowych: 20 godzin

- przygotowanie zaliczenia: 2 godziny

- przeprowadzenie i sprawdzenie zaleczenia: 3 godziny


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach projektowych: 20 godzin

- przygotowanie do zajęć: 40 godzin

- studiowanie literatury: 40 godzin

- inne (przygotowanie do zaliczenia, przygotowanie projektu itd.) 60 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wiedza z zakresu rozwiązywania problemów technicznych w oparciu o prawa mechaniki; wykonywania analiz wytrzymałościowych elementów urządzeń mechanicznych; wiedza w zakresie mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów mechaniki płynów (K_W06).

W2: Wiedza w zakresie doboru materiałów do zastosowań biomedycznych pod kątem kształtowania ich struktury i właściwości (K_W07).

W3: Wiedza w zakresie projektowania i analizy prostych układów elektrycznych i elektronicznych (K_W08).

W4: Wiedza w zakresie modelowania i projektowania elementów biomedycznych (K_W15).

W5: Wiedzę w zakresie doboru materiałów do konstrukcji urządzeń medycznych i implantów; kształtowania struktury i właściwości materiałów biomedycznych; metod atestacji i odbioru technicznego biomateriałów (K_W16).

W6: Wiedza w zakresie wykorzystania podstaw anatomii i fizjologii człowieka w inżynierii biomedycznej (K_W20).

W7: Wiedza w zakresie wykorzystania wiedzy w zakresie implantów i sztucznych narządów w inżynierii biomedycznej (K_W21).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych, katalogów, norm i patentów; umiejętność integrowania uzyskanych informacji, ich interpretacji, a także wyciągania wniosków oraz formułowania i uzasadniania opinii (K_U01).

U2: Umiejętność porozumiewania się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach (K_U02).

U3: Umiejętność prezentacji wyników prac badawczych i projektowych (K_U04).

U4: Umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych (K_U05).

U5: Umiejętność posługiwania się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się , a także do czytania ze zrozumieniem kart katalogowych, instrukcji obsługi maszyn i urządzeń oraz narzędzi informatycznych (K_U06).

U6: Umiejętność współdziałania w planowaniu i realizacji zadań badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów (K_U13).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Zrozumienie potrzeby i znajomość możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) oraz podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych (K_K01).

K2: Świadomość wagi i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera w zakresie inżynierii biomedycznej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje (K_K02).

K3: Świadomość roli społecznej absolwenta studiów technicznych, a zwłaszcza zrozumienie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżyniera w zakresie inżynierii biomedycznej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały (K_K06).

Metody dydaktyczne:

- interaktywny wykład multimedialny z wykorzystaniem przeźroczy i filmów

- pokaz

- metoda przypadków

- ćwiczenia analizowania budowy i działania implantu, technik mocowania implantuj z zakresu chirurgii urazowej i ortopedii prowadzone w grupach 4 osobowych wykonywane przez studentów w ścisłej współpracy z prowadzącym zajęcia


Skrócony opis:

Przedmiot ma celu zapoznanie studenta z rolą implantów i sztucznych narządów w inżynierii biomedycznej. W czasie wykładów i ćwiczeń student zdobywa wiedzę dotyczącą implantów i sztucznych narządów w ortopedii, w przezskórnych interwencjach wieńcowych, leczeniu wada serca, chirurgii naczyniowej, audiologii, otorynolaryngologii i okulistyce. Dzięki zdobytej wiedzy student zostanie przygotowany do współpracy z lekarzami w zakresie objętym tematyką przedmiotu.

Pełny opis:

I. Wykłady

1. Historia myśli technicznej w dziedzinie sztucznych narządów.

2. Wymogi stawiane współczesnym implantom.

3. Rola sztucznych narządów i implantów w leczeniu schorzeń narządu ruchu. Implanty stosowane w zmianach zwyrodnieniowych stawów.

4. Implanty stosowane w chirurgii urazowej.

5. Perspektywy nowych technologii implantów w leczeniu schorzeń narządu ruchu-nowe trendy, dylematy i ograniczenia

6. Przegląd metod wykorzystywanych w przezskórnych interwencjach wieńcowych (angioplastyka balonowa, stenty wewnątrzwieńcowe, balony tnące, balony pokrywane lekiem, trombektomia, systemy do protekcji dystalnej i proksymalnej, aterektomia rotacyjna, aterektomia kierunkowa, brachyterapia wewnątrzwieńcowa, kontrapulsacja wewnątrzaortalna).

7. Przezskórne zamykanie przecieków wewnątrzsercowych.

8. Stenty wewnątrzwieńcowe (rodzaje stentów, właściwości mechaniczne, biologiczne podstawy zjawisk restenozy i zakrzepicy w stencie).

9. Przezskórne metody leczenia wad zastawkowych serca.

10. Stenty i stentgrafty w chirurgii naczyniowej.

11. Protezy naczyniowe i ich proces gojenia u ludzi.

12. Implanty stosowane w głuchocie, niedosłuchu i zaburzeniach równowagi.

13. Implanty i sztuczne narządy stosowane w rehabilitacji mowy, schorzeniach nosa, zatok i niewydolności podniebienia.

II. Ćwiczenia

1. Ćwiczenia - symulacje typu case scenerio, w tym ćwiczenia na sztucznych kościach - zakładanie łączników kości (płyt śrub i gwoździ) oraz opis implantu na podstawie zdjęcia RTG

2. Przezskórne interwencje wieńcowe.

3. Przezskórne zamykanie przecieków wewnątrzsercowych.

4. Przezskórne metody leczenia wad zastawkowych serca.

5. Implanty ucha środkowego (vibrant soundbridge, protezy uszne, implanty ślimakowe i pniowe, implanty przedsionkowe).

6. Implanty ucha zewnętrznego i nosa.

7. Inżynieria biomedyczna w rehabilitacji głosu i układu oddechowego (sztuczna tchawica, protezy głosowe, sztuczna krtań, iniekcje do fałdów głosowych).

8. Implanty stosowane w chorobach zatok i podniebienia miękkiego.

9. Zastosowanie implantów stomatologicznych i rekonstrukcyjnych kości w otolaryngologii.

10. Zastosowanie implantów w okulistyce.

III. Ćwiczenia seminaryjne

1. Aparaty słuchowe - zasady protezowania.

2. Implanty stomatologiczne i rekonstrukcyjne kości.

Regulamin dydaktyczny

1. Znajomość nauk podstawowych w zakresie objętym dotychczas zrealizowanym programem studiów jest niezbędna w czasie zajęć z przedmiotu Implanty i sztuczne narządy.

2. Obecność na każdym wykładzie, seminarium i ćwiczeniu jest obowiązkowa.

3. Od studentów wymagana jest punktualność.

4. Studenci muszą być przygotowani do każdego wykładu, seminarium i ćwiczenia.

5. Nauczyciele akademiccy mogą sprawdzić w formie pisanej lub ustnej przygotowanie studentów do wszystkich w/w form zajęć.

6. Każda zmiana między grupami musi być zaakceptowana przez osobę prowadzącą zajęcia.

7. Każda nieobecność na zajęciach wymaga usprawiedliwienia, w przypadku choroby przedstawienia zwolnienia lekarskiego.

8. Każda nieobecność na ćwiczeniach lub wykładzie zajęciach wymaga odrobienia. Zajęcia należy zaliczyć u prowadzącego zajęcia lub u kierownika dydaktycznego przedmiotu.

9. Na ćwiczeniach prowadzonych w szpitalu wymagane jest używanie białego fartucha oraz zmiennego obuwia ochronnego.

10. Wiedza wymagana od studentów obejmuje wykłady, seminaria i ćwiczenia oraz zalecaną literaturę. Zaliczenie będzie przeprowadzone w oparciu o w/w źródła.

11. Studenci, którzy 2-krotnie nie zaliczą zaliczenia końcowego mogą się ubiegać o zaliczenie warunkowe semestru i w przypadku zgody Dziekana otrzymają dodatkową (jedną) szansę uzyskania zaliczenia.

Literatura:

1. Niżankowska M. Okulistyka. Podstawy kliniczne. PZWL, 2007.

2. Boenninghaus H.G. Otorynolaryngologia. Springer PWN, 1997.

3. Śliwińska-Kowalska M.. Audiologia kliniczna. Mediton, Łódź, 2005.

4. Ramatowski W., Granowski R., Bielawski J. Osteosynteza metodą Zespol. Teoria i praktyka kliniczna. PZWL, 1986.

5. Topol E.J. red. Kardiologia interwencyjna. Tomy 1-3. Elsevier Urban & Partner, 2009

6. Brzezińska-Rajszys G., Dąbrowski M., Rużyłło W., Witkowski A. red. Kardiologia interwencyjna. PZWL, 2009.

7. Thorwald J. Stulecie chirurgów. Wydawnictwo Literackie, 1988.

8. Bochenek A., Reicher M. Anatomia człowieka. PZWL, aktualne wydanie.

9. Traczyk W., Trzebski A.. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii Klinicznej. PZWL, aktualne wydanie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Wiedza wymagana od studentów obejmuje wykłady, seminaria i ćwiczenia oraz zalecaną literaturę. Zaliczenie będzie przeprowadzone w oparciu o w/w źródła.

2. Następujące kryteria są stosowane przy wystawianiu ocen:

ocena 5,0 - ≥90% prawidłowych odpowiedzi

ocena 4,5 - ≥82,5%, ale <90% prawidłowych odpowiedzi

ocena 4,0 - ≥75,0%, ale <82,5% prawidłowych odpowiedzi

ocena 3,5 - ≥67,5%, ale <75,0% prawidłowych odpowiedzi

ocena 3,0 - ≥60,0%, ale <67,5% prawidłowych odpowiedzi

ocena 2,0 - <60,0% prawidłowych odpowiedzi

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)