Język niemiecki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-IB23JNIEM-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
06.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język niemiecki |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ogólna znajomość języka niemieckiego na poziomie podstawowym |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | dwieście godzin przez cztery semestry nauki |
Efekty uczenia się - wiedza: | student zna elementarną terminologię w zakresie doboru materiałów do konstrukcji urządzeń medycznych i implantów, ma wiedzę w zakresie wykorzystania wiedzy medycznej w inżynierii biomedycznej oraz w zakresie wykorzystania podstaw anatomii i fizjologii człowieka w inżynierii biomedycznej, pozyskuje wiadomości w tematach implantów i sztucznych narządów w inżynierii biomedycznej w języku niemieckim |
Efekty uczenia się - umiejętności: | student potrafi porozumiewać się przy użyciu sprawności językowych w środowisku zawodowym i w innych środowiskach, posiada umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych, posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do skutecznego porozumienia się szczególnie w sprawach zawodowych, a także potrafi czytać ze zrozumieniem na przykład karty katalogowe, instrukcje obsługi aparatury, urządzeń inżynierii biomedycznej czy narzędzi informatycznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, językowych osobistych i społecznych, okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera biomedycznego, w tym jej wpływ na środowisko. pomocy ludziom potrzebującym i starszym, przestrzega zasad etyki zawodowej oraz poszanowania różnorodności poglądów i kultur |
Metody dydaktyczne: | czytanie i tłumaczenie tekstów fachowych z zakresu anatomii, medycyny i inżynierii biomedycznej, ćwiczenia w rozumieniu tekstów słuchanych i w nawiązywaniu rozmowy w języku niemieckim, prezentacje tematyczne studentów w obszarach medycznych i inżynierii biomedycznej, scenki, rozmowy na przykład w szpitalu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
na zajęciach z języka niemieckiego student powinien w czasie w sumie 120 godzin zajęć przez cztery semestry, dodając do tego własną pracę pozyskać podstawową wiedzę w wybranych tematach medycznych, anatomii człowieka ze szczególnym ukierunkowaniem na specjalizacje kierunku studiów - inżynierię biomedyczną: technicznego doradcy medycznego i teleinformatyki medycznej oraz opanować w stopniu wystarczającym umiejętność porozumiewania się w przydatnej tematyce |
Pełny opis: |
na bazie przypomnienia i pogłębienia podstaw gramatyki rozwijana jest między innymi różnorodna wybrana tematyka specjalistyczna jak przykładowo: budowa i funkcje organizmu człowieka, choroby i dolegliwości i możliwości leczenia, temat pobytu w szpitalu, badania lekarskie i laboratoryjne, instrumenty medyczne, słownictwo fachowe ćwiczone np. na tekstach instrukcji obsługi urządzeń medycznych, do rehabilitacji etc., udzielanie pierwszej pomocy, apteczka pierwszej pomocy, wybrane tematy dotyczące protez, implantów, przykładowo sztucznego serca, stymulatory serca, elementy dotyczące rozwoju telemedycyny, urządzenia wszczepiane jak np. defibrylatory, wyposażenie medyczne w domach pomocy społecznej, ważne są też problemy ogólne dnia powszedniego i ich rozwiązywanie, na zajęciach ważna jest kreatywność, wiedza jest kontrolowana na kolokwiach oraz podczas prezentacji studentów, rozwijających dobrze indywidualne zainteresowania |
Literatura: |
1. Speckmann, E.-J., Wittkowski, W., 2009. Handbuch Anatomie Bau und Funktion des menschlichen Koerpers, Tandem Verlag GmbH 2. Firnhaber-Sensen, U., Rodi, M., 2009. Deutsch im Krankenhaus, Langenscheidt KG, Berlin und Muenchen 3. Internet - niemieckie strony |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacje multimedialne, ćwiczenia językowe w czytaniu i tłumaczeniu tekstów specjalistycznych, słuchanie ze zrozumieniem, dialogi, rozmowa kolokwia - sprawdziany pisemne, przygotowanie prezentacji multimedialnej z dziedziny medycznej, inżynierii biomedycznej, po czwartym semestrze egzamin, aktywny udział w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.