Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nowoczesne metody biotechnologiczne w ocenie podstaw nowotworzenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-IB36NMBIN-1
Kod Erasmus / ISCED: 06.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0710) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowoczesne metody biotechnologiczne w ocenie podstaw nowotworzenia
Jednostka: Katedra Patomorfologii Klinicznej
Grupy: Przedmioty specjalności dla 6 semestru 3 roku S1 kierunku inżynieria biomedyczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- Znajomość podstaw biologii komórki, genetyki i immunologii


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 30 godzin

- konsultacje: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 31 godzin (1,24 punktu ECTS)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:

- zebranie materiałów do zajęć: 1 godzina

- czytanie literatury: 5 godzin

- uzupełnienie notatek: 2 godziny

Nakład pracy indywidualnej studenta wynosi 8 godzin (0,32 punktu ECTS)


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

w procesie oceniania:

- przygotowanie się do zaliczenia: 10 godzin

- uczestnictwo w zaliczeniu: 1 godzina

Nakład pracy związany z przygotowaniem się do zaliczenia

i uczestnictwem w zaliczeniu: 11 godzin (0,44 punktu ECTS)


Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin (2 punkty ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę w zakresie patomechanizmu chorób nowotworowych i potrafi ją odnieść do procesu diagnostycznego – K_W17

W2: posiada wiedzę na temat technik biologii molekularnej stosowanych w diagnostyce i badaniu chorób nowotworowych – K_W27

W3: zna techniki mikroskopowe stosowane w diagnostyce i badaniu chorób nowotworowych – K_W24

W4: posiada wiedzę dotyczącą hodowli komórkowych

i tkankowych oraz rozumie potrzebę prowadzenia badań in vitro

w medycynie – K_W26

W5: posiada wiedzę o bazach danych i narzędziach informatycznych pomocnych przy planowaniu badań molekularnych – K_W29


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi integrować pozyskane informacje naukowe, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski – K_U1

U2: potrafi zaprezentować wyniki prac badawczych – K_U4

U3: potrafi realizować samokształcenie – K_U5

U4: posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania

i wystąpień ustnych w zakresie technik biologii komórkowej

i molekularnej w diagnostyce nowotworów oraz badań naukowych w tej dziedzinie – K_U17

U5: potrafi wykorzystywać narzędzia informatyczne do pozyskiwania informacji z baz danych – K_U16


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość szybkiego rozwoju technik biologii komórkowej i molekularnej i rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy – K_K1

K2: ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny – K_K3

K3: ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę oraz za zespołowo realizowane zadania – K_K4

K4: potrafi rozwiązywać problemy badawcze – K_K8

K5: potrafi współpracować z fachowcami z dziedzin pokrewnych – K_K9


Metody dydaktyczne:

- Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

- Wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z technikami biologii komórkowej i molekularnej wykorzystywanymi w diagnostyce onkologicznej, kwalifikacji pacjentów do określonych terapii przeciwnowotworowych oraz badaniach naukowych nad chorobami nowotworowymi.

Pełny opis:

Zaplanowany cykl wykładów ma na celu zapoznanie studentów

z aktualnym stanem wiedzy z zakresu realizowanego przedmiotu.

Tematyka wykładów:

1. Wprowadzenie do wykładów - patomechanizm chorób nowotworowych; markery nowotworowe

2. Reakcja PCR i jej odmiany – zasada metody, przegląd baz danych pomocnych przy planowaniu reakcji PCR, zastosowanie

w diagnostyce i badaniach naukowych; przegląd dostępnych aparatów do PCR

3. Mikromacierze tkankowe, DNA i RNA – zasada działania, zastosowanie w diagnostyce i badaniach naukowych.

4. Hodowle komórkowe i tkankowe. Przegląd wyposażenia pracowni hodowli komórkowej. Znaczenie badań in vitro

w onkologii.

5. Pozyskiwanie i zabezpieczenie materiału do analiz molekularnych. Mikrodysekcja laserowa

6. Techniki immunohistochemiczne i immunofluorescencyjne – zasada metody, przegląd baz danych pomocnych przy planowaniu badań, zastosowanie w diagnostyce i badaniach naukowych. Mikroskopy świetlne i fluorescencyjne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Słomski R. Analiza DNA. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008

2. Bal J. Biologia molekularna w medycynie. PWN, Warszawa 2008

3. Zabel M. Immunocytochemia. Wydawnictwo naukowe PWN, 1999

4. Korf B.R. Genetyka człowieka – rozwiązywanie problemów medycznych. PWN, Warszawa 2003

5. Stokłosowa S. Hodowla komórek i tkanek. PWN, Warszawa, 2011

Literatura uzupełniająca:

1. Węgleński P. Genetyka molekularna. PWN, Warszawa, 2006

2. Carson F.L., Hladik Ch. HISTOTECHNOLOGY 3rd edition, ASCP, 2009

3. Bibbo M., Wilbur D.C. Comprehensive cytopathology. Saunders Elsevier, 2008

4. Srebniak M.I., Tomaszewska A. Badania cytogenetyczne

w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008

5. Wieczorek M. Histopatologia ogólna i podstawy cytodiagnostyki. Śląska Akademia Medyczna, 2006

Metody i kryteria oceniania:

- sprawdzian końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań; 0-30 pkt; ≥50%); W1-W5

Punktacja Ocena

0 – 14 ndst

15 – 17 dst

18 – 20 dst+

21 – 23 db

24 – 26 db+

27 – 30 bdb

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)