Zajęcia fakultatywne - Podstawy wakcynologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek11ZF48-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Podstawy wakcynologii |
Jednostka: | Katedra Neonatologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu wakcynologii, znajomość podstawowych pojęć dotyczących szczepień, wyciąganie wniosków z dyskusji, przekazywanie informacji zwrotnych, praca w grupie, gotowość do dyskusji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): udział w wykładach – 15 h Łącznie: 15godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student definiuje pojęcie szczepienia, szczepionki, zna ich historię, działanie, rodzaje, budowę, najważniejsze aspekty transportu i przechowywania szczepionek. W2. Student zna podstawowe zasady kwalifikacji, organizację punktu szczepień, W3. Student zna szczepienia obowiązkowe i zalecane, obowiązujący kalendarz szczepień oraz przeciwwskazania do szczepień. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student wykorzystuje wiedzę z zakresu szczepień do projektowania działań wzmacniających zdrowie populacji. U2. Student wyprowadza wnioski na temat słuszności szczepień, U3. Student potrafi rozmawiać z rodzicami pacjenta na temat szczepień, obalić fałszywe argumenty ruchów antyszczepionkowych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość istotności szczepień ochronnych w kontekście zbiorowej odporności i zdrowia społeczeństwa. K2: Posiada umiejętność przedstawiania rzetelnych informacji o szczepieniach społeczeństwu. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Celem fakultetu jest zapoznanie studentów z podstawami wakcynologii. Na fakultecie omówimy jak działa szczepionka, jakie są jej rodzaje, przedstawimy przepisy prawne, zajmiemy się szczepieniami we wszystkich grupach wiekowych. |
Pełny opis: |
W ramach fakultetu omawiane będę między innymi: - historia szczepień, - jak działa szczepionka, - jak zbudowana jest szczepionka, - kwalifikacja do szczepień i ich wykonywanie, - organizacja punktu szczepień, - rodzaje szczepionek, - transport i przechowywanie szczepionek, - szczepienia obowiązkowe i zalecane, - obowiązujący kalendarz szczepień, - szczepienia pracowników ochrony zdrowia, - szczepienia dla podróżujących, - przeciwwskazania do szczepienia, - niepożądane odczyny poszczepienne, - rozmowa z pacjentami na temat szczepień, - ruchy antyszczepionkowe, - kierunki rozwoju wakcynologii. |
Literatura: |
1.Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner 2. Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2 3.. Program Szczepień Ochronnych na dany rok kalendarzowy 4. Pediatria. T. 1-2. Wanda Kawalec, Ryszard Grenda, Marek Kulus, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018 5. ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 6. Szczepienia ochronne w profilaktyce chorób zakaźnych u dzieci; Opracowanie zbiorowe; 2018;Wydawnictwo Lekarskie PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na seminarium |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.