Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Inżynieria tkankowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek12WYBINZ-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inżynieria tkankowa
Jednostka: Katedra Urologii i Andrologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 7 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1= 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada

1 punktowi ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 7 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 5 godzin

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19 godzin, co odpowiada

0,76 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 5 + 1 = 6 godzin

(0,24 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Omawia podstawowe zagadnienia z zakresu biologii i

funkcji komórek macierzystych (B.W19).

W2: Charakteryzuje źródła pozyskiwania komórek macierzystych

dorosłego organizmu (A.W5); (B.W19); (C.W42).

W3. Wymienia podstawowe techniki hodowli komórkowej w tym

izolacji i zakładania hodowli pierwotnej, namnażania komórek

w warunkach hodowli in vitro (B.W29); (C.W42).

W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych z zakresu

inżynierii tkankowej służących rozwojowi medycyny (B.W29); (C.W42).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wyizolować i założyć hodowlę pierwotną

mezenchymalnych zrębowych komórek macierzystych

(B.U13).

U2: Potrafi utworzyć hodowlę przestrzenną komórek (B.U13).

U3: Potrafi pobierać materiał biologiczny do izolacji i hodowli komórek w warunkach in vitro (B.U13).

U4: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny

deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie inżynierii tkankowej (B.U11).

U5: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz

wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (B.U11).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:


K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby

stałego dokształcania się (K_K07).

K2: Posiada świadomość potrzeby współpracy z

przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony

zdrowia zwłaszcza kierunku biotechnologia medyczna

(K_K06).


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia laboratoryjne

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• projektowanie i analiza badań naukowych


Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest przedstawienie podstawowych technik inżynierii tkankowej. Na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi technikami uzyskiwania, namnażania i przechowywania komórek. Przedstawione zostaną również podstawowe metody wykorzystania technik inżynierii tkankowej w praktyce. Studenci nabędą umiejętności praktyczne z zakresu pobierania materiału biologicznego od zwierząt laboratoryjnych.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach z przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi technikami inżynierii tkankowej. Na pierwszych zajęciach w pracowni hodowli komórkowej zostanie przedstawiony plan oraz wyposażenie laboratorium wraz z zasadami bezpieczeństwa i aseptyki. Studenci zapoznają się z podstawowymi odczynnikami wykorzystywanymi do hodowli komórek takimi jak media oraz dodatki do nich. Celem ćwiczeń jest opanowanie podstawowych technik wykorzystywanych w laboratorium inżynierii tkankowej takich jak: pasażowanie komórek, liczenie komórek w hemocytometrze, zmiana pożywki hodowlanej. Studenci zapoznają się z techniką pobierania kości udowych i piszczelowych szczura w celu izolacji komórek zrębowych szpiku kostnego oraz pobierania trzustki w celu izolacji wysp trzustkowych szczura. Kończąc zajęcia studenci będą potrafili pobrać materiał biologiczny od zwierząt laboratoryjnych, zakładać hodowlę pierwotną, izolować wyspy trzustkowe, a także prowadzić hodowlę przestrzenną

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian praktyczny (0-10 pkt.) U1-U5

Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0-10 pkt. >60%)

Sprawdzian ustny (0-15 pkt.) Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest uzyskanie 56% punktów: W1-W4; U1-U5.

Zaliczenie > 8 punktów

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do testu końcowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)