Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etyka lekarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek21ETYK-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka lekarska
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku NWJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 1.30 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

− udział w wykładach 10 godzin

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w seminariach: 10 godzin

− udział w zaliczeniu przedmiotu - 2godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godzin, co odpowiada 0.88 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w wykładach: 10 godzin

-udział w laboratoriach: nie dotyczy

-udział w seminariach: 10 godzin

-przygotowanie pracy semestralnej: 5 godzin

-czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny

-przygotowanie do zaliczenia: 3 godziny

-udział w zaliczeniu: 2 godziny

Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 33 godzin, co odpowiada 1.3 punkty ECTC


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań

naukowych z zakresu socjologii medycyny): 6 godzina

- recenzja wybranego filmu dokumentalnego: 4 godziny


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 10 godziny, co odpowiada

0,4 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania

-przygotowanie do zaliczenia 5 godzin

-udział w zaliczeniu: 1 godzina

-przygotowanie pracy semestralnej: 6 godziny

-recenzja wybranego filmu dokumentalnego: 4 godziny


Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin co odpowiada 0,64 ECTS


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

- udział w ćwiczeniach 5 godzin

Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe regulacje prawne dotyczące świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta;G.W5

W2: Regulacje prawne dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych; G.W9

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Umie rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych; D.U.14

Seminaria:

U2: Potrafi przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych; D.U13

U3: Potrafi przestrzegać praw pacjenta;D.U15


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, analiza kazusów, analiza filmu dokumentalnego, metoda fotojęzyka

Skrócony opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Pomocą w tym zakresie jest Kodeks etyki lekarskiej. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza w oparciu o analizę kazusów.

Pełny opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza wyróżnia się etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent, zakres i treść tajemnicy lekarskiej,

obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie, etykę badań naukowych w medycynie. Z uwagi na wybór specjalizacji, której wyboru dokona w późniejszych latach oraz na kontakt z pacjentami na każdym etapie kształcenia student zapoznaje się z istotnymi problemami bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

Literatura uzupełniająca:

1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie bez oceny:

kryterium:

Obecność na wszystkich wykładach

Zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej logicznej oceny i wniosków (minimum pięciu)- 10 punktów max.

Test jednokrotnego wyboru i uzupełnień- 30p.

Razem: 40 p., zaliczenie >60%

Seminarium:

Praca seminaryjna na wybrany temat i prezentacja wyników pracy: postawienie tezy i argumenty (min. 5), logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi- max. 10 punktów , prezentacja samodzielna: 10 p.

Analiza wybranego kazusu- 10p. (teza i wnioski)

Razem: 30p. , zaliczenie>60%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska, Waldemar Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Pomocą w tym zakresie jest Kodeks etyki lekarskiej. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza w oparciu o analizę kazusów.

Pełny opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza wyróżnia się etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent, zakres i treść tajemnicy lekarskiej,

obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie, etykę badań naukowych w medycynie. Z uwagi na wybór specjalizacji, której wyboru dokona w późniejszych latach oraz na kontakt z pacjentami na każdym etapie kształcenia student zapoznaje się z istotnymi problemami bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

Literatura uzupełniająca:

1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Pomocą w tym zakresie jest Kodeks etyki lekarskiej. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza w oparciu o analizę kazusów.

Pełny opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza wyróżnia się etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent, zakres i treść tajemnicy lekarskiej,

obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie, etykę badań naukowych w medycynie. Z uwagi na wybór specjalizacji, której wyboru dokona w późniejszych latach oraz na kontakt z pacjentami na każdym etapie kształcenia student zapoznaje się z istotnymi problemami bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

Literatura uzupełniająca:

1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Pomocą w tym zakresie jest Kodeks etyki lekarskiej. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza w oparciu o analizę kazusów.

Pełny opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza wyróżnia się etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent, zakres i treść tajemnicy lekarskiej,

obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie, etykę badań naukowych w medycynie. Z uwagi na wybór specjalizacji, której wyboru dokona w późniejszych latach oraz na kontakt z pacjentami na każdym etapie kształcenia student zapoznaje się z istotnymi problemami bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

Literatura uzupełniająca:

1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska, Ryszard Mordarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Pomocą w tym zakresie jest Kodeks etyki lekarskiej. Student zapoznaje się z wybranymi systemami etycznymi, regułami etycznymi obowiązującymi w pracy lekarza w oparciu o analizę kazusów.

Pełny opis:

Etyka lekarska jest wynikiem rozwoju myśli deontologicznej. U podstaw praktyki lekarskiej leży wiele problemów moralnych, które lekarz będzie musiał rozwiązać. Wśród tematów istotnych dla zawodu lekarza wyróżnia się etyczne podstawy relacji lekarz-pacjent, zakres i treść tajemnicy lekarskiej,

obowiązek i prawo udzielania pomocy, problematykę zgody i przymusu w medycynie, etykę badań naukowych w medycynie. Z uwagi na wybór specjalizacji, której wyboru dokona w późniejszych latach oraz na kontakt z pacjentami na każdym etapie kształcenia student zapoznaje się z istotnymi problemami bioetycznymi, analizując je na przykładzie wybranych kazusów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

2. Beauchamp T.L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, KiW, Warszawa 1996.

3. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, 2, PWN, Warszawa.2009/10

4. Kodeks etyki lekarskiej, wyd. aktualne

5. Międzynarodowe deklaracje i konwencje bioetyczne

Literatura uzupełniająca:

1. Alichniewicz A., Szczęsna A.( red.), Dylematy bioetyki, UM, Łódź, 2001.

2. Gałuszka ,. Szewczyk K. (red.),Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, PWN, Warszawa 2002.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa 1977.M.

4. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2012.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)