Fizjologia człowieka z elementami fizjologii klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21FIZJ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia człowieka z elementami fizjologii klinicznej |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
6.40
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i krwi na poziomie rozszerzonym oraz chemii na poziomie rozszerzonym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 45 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 79 godzin, co odpowiada 3,16 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 45 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury: 40 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 36+4= 40 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 160 godzin, co odpowiada 6,4 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 20 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 30 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 25 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 10 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 85 godzin, co odpowiada 3,4 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 36+4= 40 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury: 40 godzin Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna sposoby komunikacji między komórkami i między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (B.W17) W2: Zna i wyjaśnia podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym oraz wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych i gładkich (B.W20) W3: Zna funkcje krwi (B.W20) W4: Zna i wyjaśnia czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi (B.W21) W5: Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn (B.W22) W6: Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B.W24) W7: Zna mechanizm działania hormonów na poziomie komórkowym, wyjaśnia mechanizmy regulujące wydzielanie hormonów oraz opisuje konsekwencje zaburzeń gospodarki hormonalnej (C.W51) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wykonywać proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy posturograficzne) i interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych ( B.U7) U2: Potrafi opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na przejście od stanu snu do stanu czuwania (C.U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji naukowej (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład problemowy z prezentacją multimedialną • wykład informacyjny (konwencjonalny) Ćwiczenia laboratoryjne: • laboratoryjna • obserwacji • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji • pokazu |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Ponad to, w czasie wykładu przedstawiona zostanie wiedza z zakresu układu kontroli postawy ciała oraz organizacji podstawowych łuków odruchowych. Wykłady z Fizjologii również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu wydzielania wewnętrznego oraz krwi. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Na zakończenie kursu fizjologii Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchu. W trakcie ćwiczeń z fizjologii wydzielania wewnętrznego Student wykona serię eksperymentów pozwalających zrozumieć funkcjonowanie oraz znaczenie osi podwzgórze- przysadka mózgowa- gruczoł docelowy. Eksperymenty te nie tylko pozwolą ocenić znaczenia osi regulacyjnych w utrzymaniu homeostazy organizmu, ale również pozwolą określić wpływ hormonów tarczycy przede wszystkim na tempo przemiany materii. Wpływ hormonów tarczycy na pozostałe układy jest omawiany w trakcie części dyskusyjnej ćwiczenia. W trakcie następnych ćwiczeń Studenci badają wpływ zwiększonej aktywności układu współczulnego na stężenie glukozy we krwi. Przy okazji badanych zmian, omawiana jest hormonalna regulacja stężenia glukozy przez insulinę, glukagon, kortyzol oraz hormony tarczycy. Na kolejnych ćwiczeniach z fizjologii wydzielania wewnętrznego Studenci zapoznają się z żeńskimi hormonami płciowymi. Ostatnie ćwiczenia semestru zimowego poświęcone są fizjologii krwi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M., Klawe J. (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2021 lub starsze 3. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J.: Fizjologia wysiłku i podstawy treningu. PZWL, Warszawa 2022. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu Fizjologii człowieka z elementami fizjologii klinicznej jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych. Raporty/karty pracy: Warunkiem zaliczenia raportu (bez oceny) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. Kolokwia, wejściówki,: Warunkiem zaliczenia wejściówek i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: % uzyskanych punktów Ocena 95≤…..≤100 bdb (5) 88≤…..<95 db+ (4+) 80≤…..<88 db (4) 71≤…..<80 dst+ (3+) 60≤…..<71 dst (3) 0…..<60 ndst (2) Kolokwium pisemne (>60%); W1-W7, U1, U2, K1 Wejściówka pisemna (>60%), W1- W7, U2, K1 Raport z ćwiczeń (>60%); W2- 7, U1, U2, K1 Przedłużona obserwacja (>60%); K1, U1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Małgorzata Gałązka, Wojciech Kaźmierczak, Dariusz Soszyński, Małgorzata Tafil-Klawe, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z Fizjologii również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia i oddechowego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Na zakończenie kursu fizjologii Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchu. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z pomiarem ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M., Klawe J. (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2021. 3. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J.: Fizjologia wysiłku i podstawy treningu. PZWL, Warszawa 2022. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Małgorzata Gałązka, Wojciech Kaźmierczak, Dariusz Soszyński, Małgorzata Tafil-Klawe, Monika Zawadka-Kunikowska, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z Fizjologii również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia i oddechowego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Na zakończenie kursu fizjologii Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchu. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z pomiarem ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M., Klawe J. (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2021. 3. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J.: Fizjologia wysiłku i podstawy treningu. PZWL, Warszawa 2022. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Monika Bejtka, Katarzyna Dmitruk, Małgorzata Gałązka, Wojciech Kaźmierczak, Małgorzata Tafil-Klawe, Monika Zawadka-Kunikowska, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.