Immunologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21IMMU-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Immunologia |
Jednostka: | Katedra Immunologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, biologii komórki, chemii, genetyki. Charakterystyka antygenów (antygen, hapten, mitogen, superantygen); przeciwciał i układu dopełniacza (funkcje dopełniacza, drogi aktywacji). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - udział w seminariach: 15 godzin - udział w konsultacjach: 3 godziny - egzamin: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,76 ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - udział w seminariach: 15 godzin - udział w konsultacjach: 3 godziny - czytanie wskazanego piśmiennictwa : 12 godzin - przygotowanie do ćwiczeń : 7,5 godziny - przygotowanie do seminariów : 8 godzin - przygotowywanie się do referatów: 6 godzin - przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: : 10+ 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 87,5 godziny co odpowiada 3,5 ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - konsultacje badawczo-naukowe: 1 godzina - udział w wykładach ( z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z dziedziny immunologii): 6 godzin - udział w ćwiczeniach, obejmujących metodologię badań naukowych :7 godzin - udział w seminariach, obejmujących opracowania naukowe: 8 godzin - przygotowanie do seminariów i ćwiczeń objętych działalnością naukową: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu w zakresie aspektów badawczo-naukowych: 5 godzin Nakład pracy studenta, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie immunologii wynosi : 31 godzin, co stanowi 1,03 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie się do wejściówek na seminariach: 2 godziny - przygotowanie się do wejściówek na ćwiczeniach: 2 godziny - przygotowanie się do referatów: 2 godziny - przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego i udział w kolokwium : 6 + 1= 7 godzin Nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 13 godzin, co stanowi 0,0,43 punktów ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Omawia rozwój i budowę układu odpornościowego w zakresie wszystkich jego składowych tj. komórek odpornościowych, tkanek i narządów (z uwzględnieniem podziału na narządy centralne i obwodowe) – C.W21 W2: Określa podział mechanizmów obronnych na wrodzone i nabyte. Rozróżnia poszczególne elementy układu odpornościowego ze względu na ich działanie swoiste i nieswoiste – C.W21 W3: Opisuje typy odpowiedzi immunologicznej: komórkową i humoralną. Opisuje reakcje komórkowe i humoralne wraz z białkami z komórkami , które biorą w nich udział. - C.W21 W4: Opisuje mechanizmy obronne układu odpornościowego w różnych typach infekcji (wirusowa, bakteryjna, pasożytnicza, grzybicza) – C.W21 W5: charakteryzuje i klasyfikuje niedobory odporności : pierwotne i wtórne -C.W23 W6: Omawia immunologiczne metody rozpoznawania niedoborów odporności –C.W23 W7: Opisuje mechanizmy immunologiczne wszystkich typów nadwrażliwości (typ I,II,III,IV) - C.W23 W8: Omawia przykłady chorób z nadwrażliwości- C.W23 W9: Określa istotę immunomodulacji – C.W23 W10: Omawia podstawy immunologii szczepień ochronnych, budowę i rodzaje szczepionek klasycznych, obowiązujący kalendarz szczepień – C.W23 W11: Charakteryzuje działanie immunostymulacji nieswoistej; immunostymulatory naturalne i syntetyczne; przykłady - C. W23 W12: Opisuje budowę i rozumie znaczenie głównego układu zgodności tkankowej (MHC/HLA) . Omawia znaczenie polimorfizmu układu C.W22 W13: Omawia podstawy immunologii transplantacyjnej; rodzaje przeszczepów, immunogenność poszczególnych przeszczepów, określa antygeny odpowiedzialne za odrzucenie przeszczepu –C. W25 W14: Omawia zasady doboru dawca-biorca na przykładzie wybranych przeszczepów narządowych oraz przeszczepów krwiotwórczych- C.W25 W15: Omawia podstawy immunologii nowotworów- C.W24 W16Omawia odpowiedż przeciwnowotworową z uwzględnieniem roli komórek cytotoksycznych-- C.W24 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Absolwent potrafi: U1: dobrać właściwe badania immunodiagnostyczne, niezbędne w ocenie funkcjonowania układu odpornościowego w warunkach zdrowia i choroby -C .U8 U2: samodzielnie zaplanować i wykonać podstawowe techniki immunodiagnostyczne, oparte o reakcję antygen-przeciwciało, jak metoda immunoenzymatyczna ELISA oraz prawidłowo zinterpretować wynik badania- C. U8 U3: wykonać izolację komórek odpornościowych z krwi obwodowej i fenotypownie komórek odpornościowych metodą cytometrii przepływowej- C. U8 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotów do: K1: Weryfikacji i prawidłowego wykorzystania dostępnych źródeł informacji K_K01 K2: dostrzegania potrzeby stałego poszerzania i aktualizacji swojej wiedzy K_K07 K3: stosowania i propagowania zachowań profilaktycznych i prozdrowotnych K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: -metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy z prezentacją multimedialną - wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: - metody: ćwiczeniowa, laboratoryjna, klasyczna problemowa, pokazu (zaplanowanie i wykonanie podstawowych metod immunodiagnostycznych, odczyt i prawidłowa interpretacja wyniku) Seminaria: - metoda dyskusji okrągłego stołu, rozmowa podparta prezentacja multimedialną, analiza i interpretacja wyników- praca w podgrupach |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i funkcjami układu odpornościowego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem molekularnych mechanizmów odpowiedzi immunologicznej. Studenci poznają prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów obronnych, a także wybrane zagadnienia z immunopatologii. Nabywają wiedzę na temat wykorzystania znajomości mechanizmów obronnych w medycynie (np. immunodiagnostyka, transplantologia) oraz w badaniach naukowych . |
Pełny opis: |
W ramach wykładów z przedmiotu Immunologia studenci poznają dokładną strukturę i funkcje centralnego i obwodowego układu odpornościowego człowieka. Nabywają wiedzę o mechanizmach obronnych wrodzonych i nabytych, typach odpowiedzi immunologicznej (humoralny, komórkowy). Studenci poznają elementy składowe mechanizmów wrodzonych i adaptacyjnych. Poznają wszystkie typy reakcji nadwrażliwości wraz z przykładami klinicznymi. Treścią wykładów są też niedobory immunologiczne i ich klasyfikacja, mechanizmy tolerancji immunologicznej i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Ćwiczenia poświęcone są budowie i klasyfikacji antygenów , przeciwciał i cytokin. Studenci zapoznają się ze szczegółową budową i funkcjami wszystkich komórek odpornościowych. Poznają mechanizmy cytotoksyczne, uczą się podstawowych metod oceny odpowiedzi humoralnej i komórkowej ustroju, w tym technik immunoezymatycznych, immunofluorescencyjnych , metod izolacji komórek odpornościowych i technik hodowli tkankowych oraz zostają zapoznani z podstawami cytometrii przepływowej i jej zastosowaniem w szerokim zakresie - w badaniach diagnostycznych i naukowych. Seminaria poświęcone są zagadnieniom z immunologii transplantacyjnej (wraz z charakterystyką układu MHC), podstawom powstawania odporności poszczepiennej (wraz z zagadnieniem pamięci immunologicznej) , klasyfikacji niedoborów odporności. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Immunologia, J.Gołąb, M.Jakóbisiak, W.Lasek, T.Stokłosa; PWN Warszawa 2017 2. Immunologia, K.Bryniarski; Edra Urban&PartnerWrocław 2017 3. Immunologia -funkcje i zaburzenia układu immunologicznego , Abul K. Abbas, red. J.Żeromski; Edra Urban&PartnerWrocław 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Immunologia kliniczna , M.Kowalski; Mediton 2000 2. Immunologia ,Ivan Roitt, Jonathan Brostoff; PZWL, Warszawa 200 3. Immunochemia w biologii medycznej, pod red. Iwony Kątnik- Prastowskiej; PWN Warszawa 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia przedmiotu Immunologia zostały dokładnie opisane w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Immunologii. Wykłady: - weryfikacja założonych efektów kształcenia- egzamin pisemny testowy; do zaliczenia wymagane jest minimum 60% poprawnych odpowiedzi (W1- W17, K1, K2,K3) Kryteria oceny: ndst: poniżej 60% dst: 60-70% dst plus: 71-74% dobry: 75-85% dobry plus: 86-89% b.dobry: 90-100% Seminaria: - wejściówki na seminariach (punktowane: 1-10pkt) - przedłużona obserwacja /aktywność na zajęciach: ( punktowane od -1 do +1) - referaty przygotowywane na seminaria ( punktowane od -1 do +1) ( W1 - W17, K1, K2,K3) Ćwiczenia: - wejściówki na ćwiczeniach (punktowane: 1-10pkt) -obserwacja ciągła /aktywność na zajęciach: ( punktowane od -1 do +1) (W6, W8, U1- U3, K1, K2) Prezentacje /referaty: ( W5- W17, U1, K1, K2) (punktowane od 0 do+1) Seminaria i ćwiczenia są zaliczane łącznie. Do zaliczenia seminariów i ćwiczeń ,nie może przystąpic student, który ma jakiekolwiek ćwiczenia lub/i seminaria opuszczone, nieusprawiedliwione i nieodrobione. W celu uzyskania zaliczenia ćwiczeń i seminariów należy uzyskać minimum 60% pkt z wszystkich wejściówek. W punktacji końcowej zostaną uwzględnione wszystkie punkty ujemne i dodatnie, uzyskane podczas ćwiczeń i seminariów za referaty i aktywność na zajęciach. Student, który nie zdobędzie wymaganych 60% punktów będzie pisał kolokwium testowe z wszystkich ćwiczeń i seminariów. W celu zaliczenia kolokwium należy uzyskać 60% pkt. ( bez uwzględnienia jakichkolowiek punktów dodatkowych). W przypadku, nie zdania pisemnego testu („zbója”), studentowi przysługuje jedna poprawka (test). Przedmiot Immunologia kończy się egzaminem. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń i seminariów. Egzamin odbędzie się w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru). Na ocenę pozytywną z egzaminu wymaganych jest 60% poprawnych odpowiedzi ; dokładne kryteria oceniania zamieszczono powyżej. Studentowi , który nie zdał egzaminu w sesji egzaminacyjnej, przysługuje jedna poprawka w sesji poprawkowej. W przypadku nie zdania poprawki w sesji – student ma możliwość przystąpienia do jednej poprawki w sesji poprawkowej (wrzesień). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Michałkiewicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Jacek Michałkiewicz, Małgorzata Wyszomirska-Gołda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Michałkiewicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Jacek Michałkiewicz, Małgorzata Wyszomirska-Gołda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Gackowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Marta Pick, Małgorzata Wyszomirska-Gołda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.