Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek21KOMM-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja medyczna
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego
Strona przedmiotu: https://komunikacjamedyczna.cm.umk.pl/
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka


Zapoznanie się z materialami dydaktycznymi i informacjami przygotowanymi na stronie internetowej jednostki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

20 h

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie:


W1 psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4


W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5


W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6


W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10


W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi


U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1


U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3


U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 obserwacja pracy studenta


U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7


U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8


U6 uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U1


U7 budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia D.U4


U8 przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej D.U5


U9 informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań D.U6


U10 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U1

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotowy do :


K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1


K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2


K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o


K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4


K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9


K6 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób O.K11

Metody dydaktyczne:


Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Podstawy komunikacji medycznej

Umiejętność zbierania wywiadu medycznego

Informowanie o ryzyku

Swiadoma zgoda

Pełny opis:

Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.

Literatura:

1 KOMUNIKOWANIE SIĘ LEKARZA I PACJENTA W MEDYCYNIE RODZINNEJ

red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański

EDRA rok wydania 2021

2. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.

Metody i kryteria oceniania:

obserwacja pracy studenta

praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Seminarium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Jankowska
Prowadzący grup: Aldona Jankowska, Christelle Langrand, Joanna Matjanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy komunikacji medycznej

Umiejętność zbierania wywiadu medycznego

Informowanie o ryzyku

Swiadoma zgoda

Pełny opis:

Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.

Literatura:

1 KOMUNIKOWANIE SIĘ LEKARZA I PACJENTA W MEDYCYNIE RODZINNEJ

red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański

EDRA rok wydania 2021

2. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Seminarium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Jankowska
Prowadzący grup: Urszula Domańska, Andrzej Domański, Barbara Jacennik, Aldona Jankowska, Marta Kaźmierczak, Joanna Matjanowska, Edyta Stefanko-Palka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy komunikacji medycznej

Umiejętność zbierania wywiadu medycznego

Informowanie o ryzyku

Swiadoma zgoda

Pełny opis:

Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.

Literatura:

1 KOMUNIKOWANIE SIĘ LEKARZA I PACJENTA W MEDYCYNIE RODZINNEJ

red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański

EDRA rok wydania 2021

2. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Seminarium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Jankowska
Prowadzący grup: Urszula Domańska, Andrzej Domański, Aldona Jankowska, Maja Łoś, Joanna Matjanowska, Magdalena Mikulska, Agnieszka Sawicka, Edyta Stefanko-Palka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy komunikacji medycznej

Umiejętność zbierania wywiadu medycznego

Informowanie o ryzyku

Swiadoma zgoda

Pełny opis:

Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.

Literatura:

1 KOMUNIKOWANIE SIĘ LEKARZA I PACJENTA W MEDYCYNIE RODZINNEJ

red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański

EDRA rok wydania 2021

2. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)