Odkrycia naukowe w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21WYBODK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Odkrycia naukowe w medycynie |
Jednostka: | Katedra Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatwne dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.20
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie oraz Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny” powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii, anatomii i fizjologii na poziomie zajęć realizowanych na pierwszym roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: - przygotowanie prezentacji na seminaria: 12 godzin - przeprowadzenie seminariów przewidzianych w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 godzin - konsultacje indywidualne: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Łączny nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 28 godzin, co odpowiada 1,12 punktu ECTS. 2. Nakład pracy indywidualnej studenta potrzebny do zaliczenia przedmiotu: - udział w seminariach: 15 godzin - przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny - konsultacje: 0,5 godziny - utrwalenie i powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia = 5 godzin Łączny czas pracy poświęcony na pracę indywidualną wynosi 22,5 godziny, co odpowiada 0,9 punktu ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu odkryć naukowych w medycynie): 9,5 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu odkryć naukowych): 5 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu odkryć naukowych): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godziny (0,22 punktu ECTS) 5. Nakład pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna definicję odkrycia naukowego (B K_W34) W2: Zna cechy medycyny nowożytnej i jej najważniejsze odkrycia (D K_W18) W3: Wymienia przykłady odkryć naukowych przełomowych dla rozwoju medycyny (B K_W34) W4: Wyjaśnia rolę odkryć naukowych w rozwoju medycyny (B K_W34) W5: zna proces kształtowania się nowych dyscyplin medycznych oraz osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej (D K_W19) W6: Klasyfikuje badania naukowe jako obserwacyjne, doświadczalne i in vitro (B K_W34) W7: Ocenia krytycznie wyniki odkryć naukowych (B K_W34) W8: Przedstawia wady i zalety odkrycia naukowego (B K_W34) W9: Stosuje wyniki odkryć naukowych w praktyce (B K_W34) W10: Planuje badania naukowe mogące prowadzić do odkryć naukowych i rozwoju medycyny (B K_W34) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zinterpretować wyniki badań prospektywnych i retrospektywnych (B K_U13) U2: Potrafi zinterpretować wyniki badań randomizowanych (B K_U13) U2: Wyjaśnia różnice między badaniami randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi (B K_U13) U3: Potrafi zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych (B K_U13 U4: Potrafi wyciągnąć wnioski z odkryć naukowych według wiarygodności i jakości dowodów naukowych (B K_U13) U5: Potrafi zaplanować proste badanie naukowe mogące prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U13, B K_U14) U6: Potrafi zinterpretować wyniki badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) U7: Potrafi wyciągnąć wnioski z badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K08) K2: Demonstruje zainteresowanie dla nowych odkryć naukowych mogących służyć rozwojowi medycyny (K_K08) K3: Akceptuje zalecenia praktyczne oparte na odkryciach naukowych (K_K08) K4: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w badaniach naukowych mogących prowadzić do odkryć naukowych (K_K08) K5: Współpracuje z członkami zespołu naukowego (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny Wykład problemowy Dyskusja dydaktyczna Analiza przypadków Uczenie wspomagane komputerem Metody eksponujące: film, pokaz Przedłużona obserwacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” ma na celu przedstawienie roli odkryć naukowych w rozwoju medycyny. |
Pełny opis: |
Seminaria z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie oraz Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny” przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz wpływ przełomowych odkryć naukowych na rozwój ludzkości. Seminaria na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Seminaria mają również za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Seminaria mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Seminaria przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie odkryć naukowych w zakresie rozpoznawania, leczenia i zapobiegania miażdżycy, rozwoju metod diagnostycznych chorób serca, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie farmakoterapii sercowo-naczyniowej seminaria przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej. |
Literatura: |
G.W. Friedland, M. Friedman „Dziesięć największych odkryć w medycynie”, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2000. G.W. Friedland, M. Friedman „Krótka historia medycyny”, Wydawnictwo RM, 2017. J. Queijo „Przełom! Jak 10 największych odkryć w historii medycyny pozwoliło ocalić miliony istnień i zmieniło nasz sposób postrzegania Świata”, Wydawnictwo Sonia Draga, 2011. G. Thompson „Nagrody Nobla które zmieniły oblicze medycyny”, Wydawnictwo Termedia, 2012. Praca zbiorowa „100 wielkich laureatów Nagrody Nobla”, Wydawnictwo Bellona, 2009. T. Brzeziński „Historia medycyny”, PZWL, 2014. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy (>60%): W1-W8, U1-U7 <60% - ndst 60-67% - dst 68-75% – dst+ 76-83% – db 84-91%– db+ ≥ 92% – bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Świątkiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Świątkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bartuzi | |
Prowadzący grup: | Kinga Lis, Tomasz Rosada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” ma na celu przedstawienie roli odkryć naukowych w rozwoju medycyny. |
|
Pełny opis: |
Seminaria z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie oraz Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny” przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz wpływ przełomowych odkryć naukowych na rozwój ludzkości. Seminaria na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Seminaria mają również za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Seminaria mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Seminaria przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie odkryć naukowych w zakresie rozpoznawania, leczenia i zapobiegania miażdżycy, rozwoju metod diagnostycznych chorób serca, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie farmakoterapii sercowo-naczyniowej seminaria przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej. |
|
Literatura: |
G.W. Friedland, M. Friedman „Dziesięć największych odkryć w medycynie”, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2000. G.W. Friedland, M. Friedman „Krótka historia medycyny”, Wydawnictwo RM, 2017. J. Queijo „Przełom! Jak 10 największych odkryć w historii medycyny pozwoliło ocalić miliony istnień i zmieniło nasz sposób postrzegania Świata”, Wydawnictwo Sonia Draga, 2011. G. Thompson „Nagrody Nobla które zmieniły oblicze medycyny”, Wydawnictwo Termedia, 2012. Praca zbiorowa „100 wielkich laureatów Nagrody Nobla”, Wydawnictwo Bellona, 2009. T. Brzeziński „Historia medycyny”, PZWL, 2014. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bartuzi | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kuźmiński, Kinga Lis, Tomasz Rosada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.