Zajęcia fakultatywne - Zdrowie psychiczne a duchowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21ZF51-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Zdrowie psychiczne a duchowość |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatwne dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.80
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii, filozofii i doktryny chrześcijańskiej (lub innych wyznań), wyciąganie wniosków z dyskusji, przekazywanie informacji zwrotnych, Umiejętność pracy w grupie, gotowość do dyskusji na temat związku psychiki człowieka i duchowości chrześcijańskiej (lub innych wyznań), umiejętności negocjowania, udzielenia informacji zwrotnych, co jest związane z odpowiedzią na potrzeby duchowo-psychiczne człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Realizacja przedmiotu: seminaria – 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student definiuje pojęcie duchowości w oparciu o osiągnięcia z różnych dziedzin: neurologii, psychiatrii, psychologii i teologii. W2. Student zna historyczny rozwój duchowości i różne jej rodzaje. W3. Student zna czynniki kształtujące duchowość i wpływające na nią niekorzystnie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student wykorzystuje wiedzę z zakresu metod pomiaru duchowości do projektowania działań wzmacniających aktywność duchową człowieka w wybranej sytuacji problemowej. U2. Student wyprowadza wnioski diagnostyczne na podstawie wywiadu oraz poznanych metod psychometrycznych. U3. Student projektuje działania pomocowe pobudzające rozwój duchowy człowieka |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2: Zna sposoby rozwiązywania problemów etycznych (K_K02) 1. Student odnosi się krytycznie do różnych szkół propagowania rozwoju duchowego. 2. Student pozostaje otwarty na zróżnicowane rozumienie i praktykowanie duchowości |
Metody dydaktyczne: | - metody stacjonarne / zdalne (kształcenie na odległość, e-learning) - wykład konwersacyjny - dyskusja dydaktyczna, problemowa burza mózgów, prezentacja multimedialna, opis, opowiadanie, pogadanka, - ćwiczenia kliniczne - analiza przypadków - metody eksponujące: film, inne teksty kultury - samokształcenie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i literatury |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości w zakresie duchowości i jej aspektów teologicznych, neurologicznych, psychologicznych. Zapoznanie słuchaczy z relacjami pomiędzy potrzebami duchowymi, a psychicznymi człowieka. |
Pełny opis: |
Studentom przekazywane są wiadomości dotyczące ujęcia duchowość w aspekcie historycznym i filozoficznym. Prezentowana jest wiedza na temat historii wczesnej myśli psychiatrycznej i psychologicznej, historii filozofii duszy i umysłu; Kultury jako uprawy ducha (cultura animi) oraz koncepcja Homo sacer: człowiek i przestrzeń między sacrum a profanum oraz informacje o sztuce sakralnej. Ponadto studenci dowiadują się czym jest psychiatria kulturowa- etnopsychiatria oraz m.in. czym jest zjawisko acedii, a wypalenie zawodowe. Dyskutowana również będzie tematyka dotycząca duchowości chrześcijańskiej (i innych źródeł duchowości). Ponadto studenci poznają drogi kształtowania duchowości- metody formacji. Prezentowane będą zagadnienia dotyczące psychiatrii kulturowej i wierzeń religijnych oraz związku kwestii związanych z opętaniem i transem, a elementami duchowości człowieka. Poruszone również będą zagadnienia związane z relacjami duchowości z zaburzeniami psychicznymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. de Barbaro Religia, duchowość i zdrowie psychiczne – przegląd badań. Medycyna Praktyczna - Psychiatria 2010/06 2. H. G. Koenig Research on religion, spirituality, and mental health: a review The Canadian Journal of Psychiatry, 2009; 54: 283–291 3. K. Górski, Duchowość chrześcijańska, Wrocław 1978. 4. M. Jarema. Psychiatria. PZWL 2013. 5. Aumann, J. (2007). Zarys historii duchowości. Kielce: Wyd. Jedność. 6. Boriello, L., della Croce, i in. (1998). Historia duchowości. Kraków: Wyd. WAM. 7. Chmielewski, M. (2004). Vademecum duchowości katolickiej. Lublin: Wyd. KUL. 8. Głaz, S. (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wyd. WAM. 9. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22.11.1981). 10. Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety (15.08.1988). 11. Libiszowska-Żółtkowska, M., Grotowska, S. (2010). Religijność i duchowość – dawne i nowe formy. Kraków: Wyd. Nomos. 12. Lubowicki, K. (2005). Duchowość małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków. 13. Misztal, W. (2010). Duchowość chrześcijan w świetle listów pawłowych. Kraków: WAM. 14. Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: PIW. 15. Socha, P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 16. Wojciszke, B. (red.). (2004). Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice. Gdańsk: Wyd. Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: 1. Szczeklik A., Katharsis: o uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki / Andrzej Szczeklik, wstęp Czesław Miłosz; Wyd. Znak, Karków 2003 2. Szczeklik A., Kore : o chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, wstęp Adam Zagajewski; Wyd. Znak, Karków 2007 3. Szczeklik A., Nieśmiertelność: prometejski sen medycyny / Andrzej Szczeklik, wstęp Andrzej Wajda; Wyd. Znak, Karków 2012 4. Górski K., Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986. 5. Misiurek J., Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Lublin 1992. 6. Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność, red. P. Socha, Kraków 2000 (stąd rozdział I Pt. Psychologia rozwoju duchowego, s.15-44 7. James W. (2001). Doświadczenie religijne. Kraków: Nomos. 8. Jarosz M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin: RW KUL 9. Jaworski R. (1989). Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL. 10. Prusak J. (2006). Religia i duchowość w psychoterapii. W: S. Głaz (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii (s. 423-447). Kraków: WAM. 11. Socha P. (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ. 12. Vaughan F. (1991). Spiritual issues in psychotherapy. Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119. 13. Witek S. (1989). Duchowość religijna. Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 330). Lublin: TN KUL. 14. Wulff D. (1999). Psychologia religii. Warszawa: KiW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na seminarium; praca zaliczeniowa/test sprawdzający |
Praktyki zawodowe: |
nd |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Aleksander Araszkiewicz, Wojciech Kosmowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości w zakresie duchowości i jej aspektów teologicznych, neurologicznych, psychologicznych. Zapoznanie słuchaczy z relacjami pomiędzy potrzebami duchowymi, a psychicznymi człowieka. |
|
Pełny opis: |
Studentom przekazywane są wiadomości dotyczące ujęcia duchowość w aspekcie historycznym i filozoficznym. Prezentowana jest wiedza na temat historii wczesnej myśli psychiatrycznej i psychologicznej, historii filozofii duszy i umysłu; Kultury jako uprawy ducha (cultura animi) oraz koncepcja Homo sacer: człowiek i przestrzeń między sacrum a profanum oraz informacje o sztuce sakralnej. Ponadto studenci dowiadują się czym jest psychiatria kulturowa- etnopsychiatria oraz m.in. czym jest zjawisko acedii, a wypalenie zawodowe. Dyskutowana również będzie tematyka dotycząca duchowości chrześcijańskiej (i innych źródeł duchowości). Ponadto studenci poznają drogi kształtowania duchowości- metody formacji. Prezentowane będą zagadnienia dotyczące psychiatrii kulturowej i wierzeń religijnych oraz związku kwestii związanych z opętaniem i transem, a elementami duchowości człowieka. Poruszone również będą zagadnienia związane z relacjami duchowości z zaburzeniami psychicznymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. de Barbaro Religia, duchowość i zdrowie psychiczne – przegląd badań. Medycyna Praktyczna - Psychiatria 2010/06 2. H. G. Koenig Research on religion, spirituality, and mental health: a review The Canadian Journal of Psychiatry, 2009; 54: 283–291 3. K. Górski, Duchowość chrześcijańska, Wrocław 1978. 4. M. Jarema. Psychiatria. PZWL 2013. 5. Aumann, J. (2007). Zarys historii duchowości. Kielce: Wyd. Jedność. 6. Boriello, L., della Croce, i in. (1998). Historia duchowości. Kraków: Wyd. WAM. 7. Chmielewski, M. (2004). Vademecum duchowości katolickiej. Lublin: Wyd. KUL. 8. Głaz, S. (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wyd. WAM. 9. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22.11.1981). 10. Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety (15.08.1988). 11. Libiszowska-Żółtkowska, M., Grotowska, S. (2010). Religijność i duchowość – dawne i nowe formy. Kraków: Wyd. Nomos. 12. Lubowicki, K. (2005). Duchowość małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków. 13. Misztal, W. (2010). Duchowość chrześcijan w świetle listów pawłowych. Kraków: WAM. 14. Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: PIW. 15. Socha, P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 16. Wojciszke, B. (red.). (2004). Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice. Gdańsk: Wyd. Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: 1. Szczeklik A., Katharsis: o uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki / Andrzej Szczeklik, wstęp Czesław Miłosz; Wyd. Znak, Karków 2003 2. Szczeklik A., Kore : o chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, wstęp Adam Zagajewski; Wyd. Znak, Karków 2007 3. Szczeklik A., Nieśmiertelność: prometejski sen medycyny / Andrzej Szczeklik, wstęp Andrzej Wajda; Wyd. Znak, Karków 2012 4. Górski K., Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986. 5. Misiurek J., Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Lublin 1992. 6. Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność, red. P. Socha, Kraków 2000 (stąd rozdział I Pt. Psychologia rozwoju duchowego, s.15-44 7. James W. (2001). Doświadczenie religijne. Kraków: Nomos. 8. Jarosz M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin: RW KUL 9. Jaworski R. (1989). Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL. 10. Prusak J. (2006). Religia i duchowość w psychoterapii. W: S. Głaz (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii (s. 423-447). Kraków: WAM. 11. Socha P. (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ. 12. Vaughan F. (1991). Spiritual issues in psychotherapy. Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119. 13. Witek S. (1989). Duchowość religijna. Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 330). Lublin: TN KUL. 14. Wulff D. (1999). Psychologia religii. Warszawa: KiW. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.