Zajęcia fakultatywne - Seksuologia praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek21ZF52-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Seksuologia praktyczna |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatwne dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii oraz prawidłowości, problemów i nieprawidłowości w sferze seksualnej. Praca w grupie, gotowość do dyskusji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Realizacja przedmiotu: seminarium i ćwiczenia - 30 godzin (w tym 20 godzin ćwiczeń i 10 godzin seminarium e-learning) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: E.W21. problematykę seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych; E.W4. zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego; upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń psychicznych i zachowania; D.W3. formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu; D.W9. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie; G.W15. zasady sporządzania opinii w charakterze biegłego w sprawach karnych; a w szczególności uzyskuje systematyczną wiedzę dotyczącą: - rozwoju seksualnego człowieka, w tym: biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów seksualności, - prawidłowości i mechanizmów rządzących seksualnością w cyklu życia człowieka, - normy i patologii seksualnej , *posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych *przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka; *charakteryzuje zaburzenia i patologie, w tym przemoc seksualną *zna psychospołeczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego; * zna wybrane zaburzenia związane z życiem seksualnym człowieka i patologią seksualną, różnicuje przemoc seksualną pod kątem rodzajów, objawów i konsekwencji, a także zna metody zapobiegania i formy pomocy ofiarom przemocy seksualnej * różnicuje cykl reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, definiuje i różnicuje zaburzenia i patologie seksualne oraz przedstawia niebezpieczeństwa wczesnej inicjacji seksualnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej; D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować; E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta; G.U7. rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka; E.U10. oceniać stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; F.U18. ustalać zalecenia, wskazania i przeciwwskazania dotyczące stosowania metod antykoncepcji; a w szczególności także interpretuje i stosuje w praktyce zagadnienia dotyczące: - podstawowych terminów stosowanych w seksuologii i mechanizmów regulujących funkcji seksualnych, - problemów, zaburzeń i patologii seksualnych: * problemy psychologiczno-psychiatryczne w przebiegu ciąży, porodu i połogu (depresja, nerwica i zaburzenia nerwicowe, psychozy, zaburzenia osobowości); * rozpoznaje problemy psychoseksualne kobiet po porodzie oraz kieruje pacjentkę z rozpoznanym problemem do specjalisty (psychologa, seksuologa); * rozpoznaje problemy wynikające z wczesnej inicjacji seksualnej i określa wpływ na psychikę dzieci i młodzieży zagadnień obyczajowych, takich jak pornografia i „moda na seks”; * prowadzi edukację z zakresu dostępnych metod antykoncepcji, naucza naturalnych metod regulacji poczęć * rozpoznaje zaburzenia i patologie seksualne; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotów do: K_K02. przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób; a w szczególności: *wykazywania odpowiedzialności moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych; K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; w tym także * skutecznego i pełnego empatii porozumiewania się z pacjentem * uszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece; K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu; K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta; K_K06. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; w tym także * współdziałania w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu problemów zdrowia seksualnego pacjentów; K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; w szczególności: * poszerzania wiedzy na temat seksuologii i możliwości rozwoju w danej dziedzinie * systematycznego wzbogacania warsztatu umiejętności zawodowych, dążąc do profesjonalizmu; K_K08. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; w tym także: * podejmowania prób rozwiązywania problemów etycznych; K_K09. propagowania zachowań prozdrowotnych; a także rozwija postawę: * otwartości na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta |
Metody dydaktyczne: | Seminarium, ćwiczenia: Analiza przypadków z dyskusją/ metoda projektów (projekt badawczy, wdrożeniowy, praktyczny/ praca w grupach/rozwiązywanie zadań/ dyskusja Laboratorium: wykonywanie doświadczeń, projektowanie doświadczeń; e-learning |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest podniesienie kompetencji w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne, z zakresu seksuologii ogólnej, klinicznej (medycyny seksualnej) oraz sądowej w odniesieniu do innych dziedzin medycyny i nauk o człowieku. |
Pełny opis: |
Przedmiot podnosi kompetencje w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Stanowią doskonałe uzupełnienie warsztatu psychoterapeutycznego lub klinicznego, a dla osób które wcześniej nie miały kontaktu z seksuologią kliniczną, społeczną czy sądową będą przystępnym wstępem do dalszego kształcenia się w tym kierunku. Przedmiot zawiera przedstawienie zakresu seksuologii w kontekście innych dziedzin wiedzy, a następnie seksuologii klinicznej (medycyny seksualnej) i sądowej w kontekście innych dziedzin medycyny. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne. Większość zajęć planowana jest w formie ćwiczeniowej i treningowej, a seminaria planuje się jako podstawowy wstęp do każdego modułu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. Seksuologia. Warszawa: PZWL 2017 2. Zbigniew Lew-Starowicz, Alicja Przyłuska-Fiszer, Jarosław Słusiński. Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 3. Bancroft J., Seksualność Człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 4. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2004 5. Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000 6. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. Remigiusz Kijak. Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014 2. Grabski B. Podstawy badania psychiatrycznego. Kraków: WUJ 2015 (część poświęcona badaniu seksualności) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na zajęciach; kolokwium pisemne |
Praktyki zawodowe: |
nd |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.