Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Diagnostyka laboratoryjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek22DLAB-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka laboratoryjna
Jednostka: Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej, biofizyki, biochemii oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny

2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:

- przygotowanie i uzupełnianie notatek: 10 godzin

- wymagane powtórzenie materiału: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godziny

3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w egzaminie:

- przygotowanie do egzaminu : 20 godzin + 3 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: potrafi rozpoznać rodzaj materiału biologicznego oraz określić potrzebę i cel jego pobrania - E.W37

W2: potrafi określić ilość materiału biologicznego niezbędną do wykonania zaplanowanych analiz - E.W37

W3: zna zasady pobierania i przechowywania materiału biologicznego - E.W37

W4: zna i rozumie podstawy teoretyczne oznaczeń hematologicznych, biochemicznych, enzymatycznych, serologicznych, immunologicznych w materiale biologicznym - E.W38

W5: zna i rozumie sposoby ustalania wartości referencyjnych, decyzyjnych i podstaw statystyki wykorzystywanych w ocenie parametrów diagnostycznych - E.W38

W6: charakteryzuje podstawowe badania laboratoryjne i zna ich zastosowanie praktyczne - E.W38

W7: rozumie wpływ czynników przed-analitycznych, analitycznych i po-analitycznych wyników badań laboratoryjnych - E.W38

W8: rozumie potrzebę oceny parametrów laboratoryjnych u pacjenta w stanie nagłym - E.W39

W9: rozumie potrzebę wykonywania badań w miejscu opieki nad pacjentem (POCT) i w warunkach samokontroli - E.W39

W10: rozumie potrzebę standaryzacji i autoryzacji wyników badań wykonywanych w miejscu opieki nad pacjentem (POCT) w stanie nagłym - E.W39

W11: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne i miejscowe diagnostyki laboratoryjnej w sytuacji nagłej - E.W39


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: interpretuje wyniki badań morfologicznych krwi uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24

U2: interpretuje podstawowe badania biochemiczne i enzymatyczne krwi uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24

U3: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych moczu podstawowe, rozszerzone, mikroskopowe i obciążeniowe uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24

U4: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych płynów ustrojowych uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24

U5: potrafi ocenić zmiany w odchyleniach od wartości referencyjnych i odnieść je do właściwej przyczyny ich powstania - E.U24

U6: potrafi odnieść skalę zmian w odchyleniach od wartości referencyjnych do stopnia uszkodzenia komórkowego, tkankowego, narządowego i wielonarządowego - E.U24


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: wykazuje postawę gotową do ciągłego dokształcania się

( K¬_K08)


Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny

Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, pokazu, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, metoda drzewka decyzyjnego

Seminaria: nie dotyczy


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- okrągłego stołu

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania "Diagnostyki laboratoryjnej" na kierunku Lekarskim jest przygotowanie studentów do właściwego doboru, interpretacji oraz zastosowania praktycznego wyników badań laboratoryjnych.

Pełny opis:

Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia lub choroby człowieka. Do uzyskania wyników badań wykorzystywane są techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej. Wystandaryzowane testy laboratoryjne wykonywane są w próbkach krwi, moczu oraz płynów ustrojowych. W praktyce medycznej oznacza to wykorzystanie badania laboratoryjnego substancji zawartych w organizmie człowieka w procesie diagnozy medycznej. Badania laboratoryjne umożliwiają ocenę: homeostazy ustrojowej (równowagi kwasowo-zasadowej, gospodarki wodno-elektrolitowej i mineralnej), metabolizmu (lipidów, białek, węglowodanów, enzymów, związków azotowych niebiałkowych, barwników żółciowych, hormonów), zaburzeń hematologicznych, zaburzeń narządowych i wielonarządowych (ocena stopnia uszkodzenia i okresu zdrowienia, wydolności i specyficznych chorób).

Próbki do analiz pobiera się według standardowych procedur, w fazie analitycznej określa się dokładność i precyzję zastosowanych metod przez procedury zapewnienia jakości poprzez wewnątrzlaboratoryjną i zewnątrzlaboratoryjną kontrolę jakości. W fazie postanalitycznej, w celu uzyskania prawidłowej interpretacji wyniku, uwzględniając zakresy referencyjne, czułość i swoistość testu, wartość predykcyjną wyników dodatnich i ujemnych, analizę krytyczną. Interpretacja wyników badań laboratoryjnych wymaga znajomości przyczyn powstania zmian i oceny ich wpływu na organizm, a także ocenę czynników przedanalitycznych pod postacią uwarunkowań środowiskowych i osobniczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010.

2. Angielski S., Jakubowski Z., Dominiczak M.: Biochemia Kliniczna. Perseusz, Sopot, 2003.

3. Tomaszewski J.: Diagnostyka laboratoryjna. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa, 2006.

4. Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2014.

5. Kokot F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011.

2. Brunzel. N.A.: Diagnostyka laboratoryjna: Nerka i badania laboratoryjne moczu. Tom 1, Urban & Partner, Wrocław 2010.

3. Brunzel. N.A.: Diagnostyka laboratoryjna: Płyn mózgowo-rdzeniowy i inne płyny ustrojowe. Tom 2, Urban & Partner, Wrocław 2010.

4. Kokot F.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL, Warszawa, 2007.

5. Provan D., Singer C., Baglin T., Lilleyman J.: Hematologia kliniczna. PZWL, Warszawa 2008.

6. Caquet R.: 250 badań laboratoryjnych – kiedy zlecać, jak interpretować. PZWL, Warszawa 2007.

7. Pawlikowski M., Grotowski W.: Zaburzenia hormonalne. PZWL, Warszawa 2003.

Metody i kryteria oceniania:

1. Odpowiedź ustna (interpretacja pojedynczych wyników badań laboratoryjnych i zestawionych w panelach): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W3, W4, W5, W6

2. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań laboratoryjnych): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W5, W6, W7

3. Obserwacja przedłużona czynności studenta (interpretacja wyników badań laboratoryjnych w panelach): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W8, W9, W10

4. Praktyczne wykonanie ćwiczeń: U5, U6, W1, W2, W3

5. Aktywność: W7, W11

6. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, U5, U6

7. Egzamin: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, U1, U2, U3, U4, U5, U6

Kryteria oceniania podano w części szczegółowej.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)