Diagnostyka laboratoryjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek22DLAB-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka laboratoryjna |
Jednostka: | Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej, biofizyki, biochemii oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: 1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny 2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: - przygotowanie i uzupełnianie notatek: 10 godzin - wymagane powtórzenie materiału: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w egzaminie: - przygotowanie do egzaminu : 20 godzin + 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: potrafi rozpoznać rodzaj materiału biologicznego oraz określić potrzebę i cel jego pobrania - E.W37 W2: potrafi określić ilość materiału biologicznego niezbędną do wykonania zaplanowanych analiz - E.W37 W3: zna zasady pobierania i przechowywania materiału biologicznego - E.W37 W4: zna i rozumie podstawy teoretyczne oznaczeń hematologicznych, biochemicznych, enzymatycznych, serologicznych, immunologicznych w materiale biologicznym - E.W38 W5: zna i rozumie sposoby ustalania wartości referencyjnych, decyzyjnych i podstaw statystyki wykorzystywanych w ocenie parametrów diagnostycznych - E.W38 W6: charakteryzuje podstawowe badania laboratoryjne i zna ich zastosowanie praktyczne - E.W38 W7: rozumie wpływ czynników przed-analitycznych, analitycznych i po-analitycznych wyników badań laboratoryjnych - E.W38 W8: rozumie potrzebę oceny parametrów laboratoryjnych u pacjenta w stanie nagłym - E.W39 W9: rozumie potrzebę wykonywania badań w miejscu opieki nad pacjentem (POCT) i w warunkach samokontroli - E.W39 W10: rozumie potrzebę standaryzacji i autoryzacji wyników badań wykonywanych w miejscu opieki nad pacjentem (POCT) w stanie nagłym - E.W39 W11: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne i miejscowe diagnostyki laboratoryjnej w sytuacji nagłej - E.W39 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: interpretuje wyniki badań morfologicznych krwi uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24 U2: interpretuje podstawowe badania biochemiczne i enzymatyczne krwi uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24 U3: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych moczu podstawowe, rozszerzone, mikroskopowe i obciążeniowe uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24 U4: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych płynów ustrojowych uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - E.U24 U5: potrafi ocenić zmiany w odchyleniach od wartości referencyjnych i odnieść je do właściwej przyczyny ich powstania - E.U24 U6: potrafi odnieść skalę zmian w odchyleniach od wartości referencyjnych do stopnia uszkodzenia komórkowego, tkankowego, narządowego i wielonarządowego - E.U24 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje postawę gotową do ciągłego dokształcania się ( K¬_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, pokazu, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, metoda drzewka decyzyjnego Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania "Diagnostyki laboratoryjnej" na kierunku Lekarskim jest przygotowanie studentów do właściwego doboru, interpretacji oraz zastosowania praktycznego wyników badań laboratoryjnych. |
Pełny opis: |
Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia lub choroby człowieka. Do uzyskania wyników badań wykorzystywane są techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej. Wystandaryzowane testy laboratoryjne wykonywane są w próbkach krwi, moczu oraz płynów ustrojowych. W praktyce medycznej oznacza to wykorzystanie badania laboratoryjnego substancji zawartych w organizmie człowieka w procesie diagnozy medycznej. Badania laboratoryjne umożliwiają ocenę: homeostazy ustrojowej (równowagi kwasowo-zasadowej, gospodarki wodno-elektrolitowej i mineralnej), metabolizmu (lipidów, białek, węglowodanów, enzymów, związków azotowych niebiałkowych, barwników żółciowych, hormonów), zaburzeń hematologicznych, zaburzeń narządowych i wielonarządowych (ocena stopnia uszkodzenia i okresu zdrowienia, wydolności i specyficznych chorób). Próbki do analiz pobiera się według standardowych procedur, w fazie analitycznej określa się dokładność i precyzję zastosowanych metod przez procedury zapewnienia jakości poprzez wewnątrzlaboratoryjną i zewnątrzlaboratoryjną kontrolę jakości. W fazie postanalitycznej, w celu uzyskania prawidłowej interpretacji wyniku, uwzględniając zakresy referencyjne, czułość i swoistość testu, wartość predykcyjną wyników dodatnich i ujemnych, analizę krytyczną. Interpretacja wyników badań laboratoryjnych wymaga znajomości przyczyn powstania zmian i oceny ich wpływu na organizm, a także ocenę czynników przedanalitycznych pod postacią uwarunkowań środowiskowych i osobniczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010. 2. Angielski S., Jakubowski Z., Dominiczak M.: Biochemia Kliniczna. Perseusz, Sopot, 2003. 3. Tomaszewski J.: Diagnostyka laboratoryjna. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa, 2006. 4. Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2014. 5. Kokot F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011. 2. Brunzel. N.A.: Diagnostyka laboratoryjna: Nerka i badania laboratoryjne moczu. Tom 1, Urban & Partner, Wrocław 2010. 3. Brunzel. N.A.: Diagnostyka laboratoryjna: Płyn mózgowo-rdzeniowy i inne płyny ustrojowe. Tom 2, Urban & Partner, Wrocław 2010. 4. Kokot F.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL, Warszawa, 2007. 5. Provan D., Singer C., Baglin T., Lilleyman J.: Hematologia kliniczna. PZWL, Warszawa 2008. 6. Caquet R.: 250 badań laboratoryjnych – kiedy zlecać, jak interpretować. PZWL, Warszawa 2007. 7. Pawlikowski M., Grotowski W.: Zaburzenia hormonalne. PZWL, Warszawa 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Odpowiedź ustna (interpretacja pojedynczych wyników badań laboratoryjnych i zestawionych w panelach): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W3, W4, W5, W6 2. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań laboratoryjnych): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W5, W6, W7 3. Obserwacja przedłużona czynności studenta (interpretacja wyników badań laboratoryjnych w panelach): U1, U2, U3, U4, U5, U6, W8, W9, W10 4. Praktyczne wykonanie ćwiczeń: U5, U6, W1, W2, W3 5. Aktywność: W7, W11 6. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, U5, U6 7. Egzamin: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, U1, U2, U3, U4, U5, U6 Kryteria oceniania podano w części szczegółowej. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.