Fizjologia z elementami fizjologii klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek22FEFK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia z elementami fizjologii klinicznej |
Jednostka: | Katedra Fizjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu nerwowego, układu krążenia, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi na poziomie rozszerzonym oraz chemii na poziomie rozszerzonym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 40 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - konsultacje: 1,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 85,5 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 40 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 45 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 10 godzin - konsultacje: 1,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 2= 12 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 45 + 2 = 47 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 195,5 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 2= 12 godzin (0,4 punktu ECTS) - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 45 + 2= 47 godzin (1,7 punktu ECTS) Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 59 godzin, co odpowiada 2,1 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 40 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,43 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1:Opisuje gospodarkę wodno – elektrolitową człowieka, zna zaburzenia gospodarki wodnej i potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń gospodarki elektrolitowej – B.W1 W2: Opisuje gospodarkę kwasowo-zasadową, mechanizm działania buforów i i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej – B.W2 W3: Zna i rozumie pojęcia: ciśnienie osmotyczne i izotonia B.W3 W4:Opisuje budowę lipidów i polisacharydów oraz ich funkcje w strukturach komórkowych i pozakomórkowych B.W11 W5:Zna profile metaboliczne podstawowych narządów i układów – B.W16 W6:Potrafi wymienić i opisać działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia – B.W18 W7:Zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce – B.W21 W8:Zna procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie się i starzenie się komórek oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu – B.W22 W9:Zna podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym oraz wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych, gładkich – B.W24 W10:Zna funkcje krwi - B.W24 W11:Zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego i powłok skórnych oraz rozumie zależności istniejące między nimi – B.W25 W12:Zna mechanizm działania hormonów oraz konsekwencje zaburzeń gospodarki hormonalnej – B.W26 W13:Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn – B.W27 W14:Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakres normy – B.W29 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Wykorzystuje znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, na organizm i jego elementy – B.U01 U2:Opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, a w szczególności określa jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania – B.U08 U3:Wykonuje proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy obciążeniowe, wysiłkowe), interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych – B.U09 U4: Korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuję potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi – B.U12 U5: Planuje i wykonuje proste badania naukowe oraz interpretuje jego wyniki i wyciąga wnioski – B.U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Wykazuje umiejętność i nawyk samokształcenia oraz stałego dokształcania się - K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład problemowy z prezentacją multimedialną • wykład informacyjny (konwencjonalny) Ćwiczenia: • laboratoryjna • obserwacji • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji • pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z Fizjologii również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, wydzielania wewnętrznego, moczowego, pokarmowego oraz równowagi kwasowo-zasadowej. Student zapozna się również z gospodarką wodno – elektrolitową oraz fizjologią nerek oraz mechanizmami regulacji wewnątrznerkowej. Student zdobędzie ponadto wiedze na temat mechanizmów hemostatycznych i skutków zaburzeń hemostazy. Dowie się także o fizjologii i regulacji czynności pokarmowego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Wykona proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy obciążeniowe, wysiłkowe). Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Student zapozna się z mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn. Na zajęciach z fizjologii układu pokarmowego pozna działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, a także przebieg wchłaniania produktów trawienia. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Na zakończenie kursu fizjologii Student zapozna się z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchu oraz zależnością pomiędzy nim a układem krążenia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013 3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006 2. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1.wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka, 2.rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami, 3.wykonuje podstawowe badanie EKG, przeprowadza jego interpretację, 4.wykonuje próbę wysiłkową oraz wylicza i wyjaśnia wskazania i przeciwwskazania do prób wysiłkowych, 5.potrafi zaplanować trening fizyczny oraz dobrać aktywność ruchowa stosowanie do wieku, stanu zdrowia i trybu życia w celu poprawy ogólnej wydolności fizycznej. 6. wykonuje badanie spirometryczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 100 pytań. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: ocena procent punktów bardzo dobra 92 – 100% dobra plus 84 – 91% dobra 76 – 83% dostateczna plus 68 – 75% dostateczna 56 – 67% niedostateczna 0 – 55% Egzamin: W1-W14, U1, U2, U4, K1 Kolokwium pisemne (0-10 pkt; >56%); W1-W14, U1, U2 Wejściówka pisemna (0-5 pkt.; >56%), W1-W3, W5-W7, W9-W14 Raport z ćwiczeń (0-15 pkt.; >56%); W1-W6, W8-W14, U1- U5 Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); K1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.