Zajęcia fakultatywne - Seksuologia praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek22ZF54-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Seksuologia praktyczna |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
0.90
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii oraz prawidłowości, problemów i nieprawidłowości w sferze seksualnej. Umiejętność pracy w grupie, gotowość do dyskusji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Realizacja przedmiotu: seminarium i ćwiczenia - 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student uzyskuje systematyczną wiedzę dotyczącą: - rozwoju seksualnego człowieka, w tym: biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów seksualności, - prawidłowości i mechanizmów rządzących seksualnością w cyklu życia człowieka, - normy i patologii seksualnej , *posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych *przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka; *charakteryzuje zaburzenia i patologie, w tym przemoc seksualną *zna psychospołeczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego; * zna wybrane zaburzenia związane z życiem seksualnym człowieka i patologią seksualną, różnicuje przemoc seksualną pod kątem rodzajów, objawów i konsekwencji, a także zna metody zapobiegania i formy pomocy ofiarom przemocy seksualnej * różnicuje cykl reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, definiuje i różnicuje zaburzenia i patologie seksualne oraz przedstawia niebezpieczeństwa wczesnej inicjacji seksualnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie, interpretuje i stosuje w praktyce zagadnienia dotyczące: - podstawowych terminów stosowanych w seksuologii i mechanizmów regulujących funkcji seksualnych, - problemów, zaburzeń i patologii seksualnych: * rozpoznaje problemy psychologiczno-psychiatryczne w przebiegu ciąży, porodu i połogu (depresja, nerwica i zaburzenia nerwicowe, psychozy, zaburzenia osobowości); * rozpoznaje problemy psychoseksualne kobiet po porodzie oraz kieruje pacjentkę z rozpoznanym problemem do specjalisty (psychologa, seksuologa); * rozpoznaje problemy wynikające z wczesnej inicjacji seksualnej i określa wpływ na psychikę dzieci i młodzieży zagadnień obyczajowych, takich jak pornografia i „moda na seks”; * prowadzi edukację z zakresu dostępnych metod antykoncepcji, naucza naturalnych metod regulacji poczęć * rozpoznaje zaburzenia i patologie seksualne; * ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; * ustala zalecenia, wskazania i przeciwwskazania dotyczące stosowania metod antykoncepcji; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozwija postawę: - poszerzania wiedzy na temat seksuologii i możliwości rozwoju w danej dziedzinie * skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem * nawiązuje i utrzymuje głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym * podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych * szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece * systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu; * wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych; * przestrzega praw pacjenta; * przestrzega tajemnicy zawodowej; * współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu problemów zdrowia seksualnego pacjentów * jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta; * szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece * okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; |
Metody dydaktyczne: | - metody stacjonarne / zdalne (kształcenie na odległość, e-learning) Seminarium, ćwiczenia: Analiza przypadków z dyskusją/ metoda projektów (projekt badawczy, wdrożeniowy, praktyczny/ praca w grupach/rozwiązywanie zadań/ dyskusja, praca oparta na przykładach i doświadczeniu własnym. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest podniesienie kompetencji w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne, z zakresu seksuologii ogólnej, klinicznej (medycyny seksualnej) oraz sądowej w odniesieniu do innych dziedzin medycyny i nauk o człowieku. |
Pełny opis: |
Przedmiot podnosi kompetencje w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Stanowią doskonałe uzupełnienie warsztatu psychoterapeutycznego lub klinicznego, a dla osób które wcześniej nie miały kontaktu z seksuologią kliniczną, społeczną czy sądową będą przystępnym wstępem do dalszego kształcenia się w tym kierunku. Przedmiot zawiera przedstawienie zakresu seksuologii w kontekście innych dziedzin wiedzy, a następnie seksuologii klinicznej (medycyny seksualnej) i sądowej w kontekście innych dziedzin medycyny. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. Seksuologia. Warszawa: PZWL 2017 2. Zbigniew Lew-Starowicz, Alicja Przyłuska-Fiszer, Jarosław Słusiński. Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 3. Bancroft J., Seksualność Człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 4. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2004 5. Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000 6. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. Remigiusz Kijak. Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014 2. Grabski B. Podstawy badania psychiatrycznego. Kraków: WUJ 2015 (część poświęcona badaniu seksualności) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na zajęciach; kolokwium pisemne |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Iwona Garbacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest podniesienie kompetencji w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne, z zakresu seksuologii ogólnej, klinicznej (medycyny seksualnej) oraz sądowej w odniesieniu do innych dziedzin medycyny i nauk o człowieku. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot podnosi kompetencje w zakresie kompleksowego podejścia do ludzkiej seksualności, obejmującego sferę biologiczną, psychologiczną i społeczną. Stanowią doskonałe uzupełnienie warsztatu psychoterapeutycznego lub klinicznego, a dla osób które wcześniej nie miały kontaktu z seksuologią kliniczną, społeczną czy sądową będą przystępnym wstępem do dalszego kształcenia się w tym kierunku. Przedmiot zawiera przedstawienie zakresu seksuologii w kontekście innych dziedzin wiedzy, a następnie seksuologii klinicznej (medycyny seksualnej) i sądowej w kontekście innych dziedzin medycyny. Tematyka spotkań obejmować będzie różnorodne zagadnienia seksuologiczne. Większość zajęć planowana jest w formie ćwiczeniowej i treningowej, a seminaria planuje się jako podstawowy wstęp do każdego modułu. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. Seksuologia. Warszawa: PZWL 2017 2. Zbigniew Lew-Starowicz, Alicja Przyłuska-Fiszer, Jarosław Słusiński. Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 Uzupełniająca: 1. Bancroft J., Seksualność Człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011 2. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2004 3. Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000 4. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 5. Remigiusz Kijak. Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014 6. Grabski B. Podstawy badania psychiatrycznego. Kraków: WUJ 2015 (część poświęcona badaniu seksualności) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.