Zajęcia fakultatywne - Farmakoterapia w stanach zagrożenia życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek22ZF59-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Farmakoterapia w stanach zagrożenia życia |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Celem zajęć jest omówienie farmakoterapii w stanach zagrożenia życia. Studenci dowiedzą się, jak należy postępować w stanach nagłych zgodnie z najnowszymi wytycznymi. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach 15 godzin - konsultacje w formie on-line - 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie : 2 + 3 = 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktwi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia całościowe działanie leków na organizm z uwzględnieniem mechanizmu działania, metabolizmu, wskazań i działań niepożądanych z uwzględnieniem wieku (C K_W34, C K_W35, C K_W36) W2: Charakteryzuje zasady farmakoterapii z uwzględnieniem wskazań, działań niepożądanych i interakcji lekowych (C K_W37,C K_W38) W3: Wyjaśnia pojęcia z zakresu lekooporności, farmakoekonomiki, terapii monitorowanej (C K_W39, E K_W40, E K_W41) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Szacuje ryzyko zjawisk patologicznych z uwzględnieniem działań niepożądanych i interakcji oraz dobiera optymalne leki i ich dawki (C K_U14, E K_U17) U2: Potrafi napisać receptę (C K_U16) U3: Potrfi indywidualizować terapię w wybranych przypadkach (E K_U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje chęć podnoszenia kompetencji i rozwiązywania problemów związanych z zawodem (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Podające: - wykład konwersatoryjny Poszukujące: - ćwiczeniowa – analiza danych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie farmakoterapii w stanach zagrożenia życia. Studenci dowiedzą się, jak należy postępować w stanach nagłych zgodnie z najnowszymi wytycznymi. |
Pełny opis: |
1. Leki w ALS. Farmakoterapia zaburzeń rytmu prowadzących do NZK. 2. Wstrząs. Farmakoterapia wstrząsu anafilaktycznego, krwotocznego. 3. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej. Zaburzenia gospodarki elektrolitowej. 4. Postępowanie w stanach zatrucia. Toksydromy. Zatrucia lekami, gazami, alkoholem. 5. Ostre stany chorych na cukrzycę. Ostre stany związane z czynnikami środowiskowymi. Ostra niewydolność nerek. Przełom nadciśnieniowy. Przełom nadnerczowy. Przełom tarczycowy. |
Literatura: |
1. Medycyna ratunkowa w pytaniach i odpowiedziach. Vincent J. Markovchick, Peter T. Pons, Katherine M. Bakes. red. Jerzy Robert Ładny, Marzena Wojewódzka-Żelezniakowicz. Medipage 2016 , 2. Intensywna terapia i medycyna ratunkowa. Wybrane zagadnienia, Wojciech Gaszyński, Wyd. Lek. PZWL 2016, 3. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, red. nauk. Krystyn Sosada, Wyd. Lek. PZWL 2016, 4. Stany zagrożenia życia u dzieci. Sönke Müller, Matthias Thöns, red. Urszula Kostowska-Kapłon, Kamila Gumprecht. Wyd. Lek. PZWL, 2011, 4. a. Postępowanie przedszpitalne w obrażeniach ciała, red. nauk. Przemysław Guła, Waldemar Machała, Wyd. Lek. PZWL 2015, b. Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR, Red. nauk. Waldemar Machała, Przemysław Guła, Wyd. Lek. PZWL 2016 9. Wytyczne ERC 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
% uzyskanych punktów Liczba punktów (przykład) ocena 92-100 49 – 54 bdb (5) 84-91 45 - 48 db+ (4+) 76-83 41 – 44 db (4) 68-75 37 – 40 dst+ (3+) 56-67 30 – 36 dst (3) 0-55 0 – 29 ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.