Zajęcia fakultatywne - Latina ab ovo: Łacina z elementami greki dla studentów medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek22ZF62-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Latina ab ovo: Łacina z elementami greki dla studentów medycyny |
Jednostka: | Centrum Języków Specjalistycznych w Medycynie |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.80
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | ćwiczenia – 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student zna podstawy języka łacińskiego. 2. Student zna grecki alfabet i potrafi identyfikować terminy medyczne mające greckie pochodzenie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student potrafi formułować diagnozy z użyciem terminologii łacińsko - greckiej. 2. Student potrafi przekładać diagnozy z języka polskiego i angielskiego (lub innego nowożytnego) na łacinę i odwrotnie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student potrafi posługiwać się terminologią łacińską, polską oraz stosować kody zawarte w klasyfikacji ICD-10, ICD-11, DSM-5 i porozumiewać się z innymi profesjonalistami pracującymi w ochronie zdrowia. 2. Student potrafi tłumaczyć terminy medyczne w języku łacińskim pacjentowi i jego rodzinie. 3. Student potrafi wyjaśniać te terminy uprawnionym organom (np. sądownictwa czy administracji państwowej). 4. Student przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, jego rodziną, zespołem terapeutycznym |
Metody dydaktyczne: | - wykład konwersacyjny - dyskusja praktyczna, problemowa burza mózgów, prezentacja multimedialna, opis, opowiadanie, pogadanka - analiza przypadków - samokształcenie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i literatury |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest uzyskanie przez studentów podstawowych wiadomości i umiejętności dotyczących posługiwania się językiem łacińskim oraz niezbędnych informacji dotyczących posługiwania się terminologią medyczną pochodzącą ze starożytnej Grecji. |
Pełny opis: |
Terminologia grecko-łacińska jest wciąż obecna w medycynie. Stanowi ona element kultury, tradycji a także ukazuje model rozumienia dolegliwości pacjenta i tworzenia diagnoz. Celem zajęć jest przybliżenie studentom terminologii medycznej wyrażanej w języku łacińskim oraz mającej greckie pochodzenie. Dzięki temu łatwiejsze będzie rozumienie medycyny, jej pojęć oraz posługiwanie się językami i kodami nowożytnymi. Zajęcia obejmują ćwiczenia, których celem jest nauczenie się podstaw gramatyki łacińskiej oraz mianownictwa, a także zdobycie umiejętności stosowania ich w praktyce lekarskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beata Olędzka, Język łaciński dla lekarzy, Warszawa 2018 2. A. Kołodziej, S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis, PZWL: Warszawa 2006 3. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, PZWL: Warszawa 2019 4. M. Piekarz, Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna: Kraków 1996. Literatura uzupełniająca 1. K. Jóskowska, Z. Grabarczyk, Greek and Latin in Medical Terminology, Folia Medica Copernicana, 1, 2, 41-52. 2. W. Kosmowski, Propozycja łacińskich odpowiedników kategorii diagnostycznych zaburzeń psychicznych według klasyfikacji ICD-10, Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2002, 2, 3, 141-150 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jóskowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jóskowska, Wojciech Kosmowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beata Olędzka, Język łaciński dla lekarzy, Warszawa 2018 2. A. Kołodziej, S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis, PZWL: Warszawa 2006 3. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, PZWL: Warszawa 2019 4. M. Piekarz, Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna: Kraków 1996. Literatura uzupełniająca 1. K. Jóskowska, Z. Grabarczyk, Greek and Latin in Medical Terminology, Folia Medica Copernicana, 1, 2, 41-52. 2. W. Kosmowski, Propozycja łacińskich odpowiedników kategorii diagnostycznych zaburzeń psychicznych według klasyfikacji ICD-10, Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2002, 2, 3, 141-150 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jóskowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jóskowska, Wojciech Kosmowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beata Olędzka, Język łaciński dla lekarzy, Warszawa 2018 2. A. Kołodziej, S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis, PZWL: Warszawa 2006 3. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, PZWL: Warszawa 2019 4. M. Piekarz, Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna: Kraków 1996. Literatura uzupełniająca 1. K. Jóskowska, Z. Grabarczyk, Greek and Latin in Medical Terminology, Folia Medica Copernicana, 1, 2, 41-52. 2. W. Kosmowski, Propozycja łacińskich odpowiedników kategorii diagnostycznych zaburzeń psychicznych według klasyfikacji ICD-10, Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2002, 2, 3, 141-150 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.