Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Introduction to Internal Diseases

General data

Course ID: 1600-Lek3PCHWF-NJ
Erasmus code / ISCED: 12.1 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0912) Medicine The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to Internal Diseases
Name in Polish: Propedeutyka chorób wewnętrznych
Organizational unit: Department of Cardiology and Clinical Pharmacology
Course groups: (in Polish) Choroby wewnętrzne dla 3 roku NWJ kierunku lekarskiego
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Do udziału w kursie niezbędna jest podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii.

Type of course:

elective course

Total student workload:

(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 10 godz.

- udział w seminariach - 20 godzin

- udział w ćwiczeniach audytoryjnych - 40 godzin

- konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia - 10 godzin

- zaliczenie egzaminu - 12 godzin


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach - 10 godz.

- udział w seminariach - 20 godzin

- udział w ćwiczeniach - 40 godzin

- praca własna - 15 godzin

- konsultacje: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 30 + 3 = 33 godz.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

nie dotyczy.


4. Czas potrzebny na przygotowanie się i udział w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 30 + 3 = 33 godz.


5. Bilans nakładu pracy studenta na zajęciach praktycznych:

- udział w ćwiczeniach - 25 godz.


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki - nie dotyczy


Łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W01 - student zna i rozumie przyczyny, objawy, powikłania oraz zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób wewnętrznych u osób dorosłych.

W02: korelacje między czynnikami wpływającymi na równowagę procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B.W25)


W03 - student zna i rozumie możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagającego praktykę lekarską (B.W28)


W04 - wymienia objawy kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych narządów i układów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C.W34)


W05 - student zna i rozumie środowiskowe i epidemiologiczne uwarunkowania najczęstszych chorób (E.W1)


Learning outcomes - skills:

(in Polish) K01 - student wykazuje umiejętność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K01)

K02 - student wykazuje umiejętność nawiązywania i utrzymywania bliskich i pełnych szacunku relacji z pacjentami oraz wykazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)

K03 - student wykazuje umiejętność traktowania dobra pacjentów jako priorytetu (K_K04)

K04 - student wykazuje umiejętność przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw pacjenta (K_K05)

K05 - student wykazuje umiejętność realizacji zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych zawodów medycznych.

specjalistów, w tym przedstawicieli innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowym (K_K06)

K06 - student wykazuje umiejętność identyfikacji i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K07)

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) U01 - student przeprowadza wywiad lekarski z dorosłym pacjentem (E.U1)

U02 - student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (EK_U3)

U03 - student potrafi ocenić ogólny stan pacjenta oraz poziom jego przytomności i świadomości (E.U7)

U04 - student potrafi zdiagnozować stany zagrożenia życia takie jak migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, wstrząs kardiogenny (E.U14)

U05 - student wykonuje podstawowe procedury medyczne, w tym:

1) pomiar temperatury (wewnętrznej i obwodowej) i tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia,

2) monitorowanie parametrów życiowych za pomocą kardiomonitora, pulsoksymetru

3) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy z interpretacją, kardiowersja elektryczna, defibrylacja (E.U29)

U06 - U04 - student pobiera próbki do badań laboratoryjnych (E.U28)

U07 - student potrafi krytycznie analizować literaturę medyczną, w tym anglojęzyczną oraz wyciągać wnioski na podstawie dostępnej literatury (D.U17)


Teaching methods:

(in Polish) Seminaria:

- wykład informacyjny

- dyskusja edukacyjna.


Ćwiczenia:

- analiza przypadków medycznych

- ćwiczenia praktyczne

- dyskusja edukacyjna

- symulacja przypadków medycznych.


Wykłady

- wykład multimedialny.


Short description: (in Polish)

Celem kursu jest dostarczenie wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w zakresie chorób u dorosłych. Przygotowanie studentów do: Planowania diagnostyki, leczenia profilaktyki zarówno pierwotnej jak i wtórnej. Planowania i analizy badań diagnostycznych. Techniki zbierania wywiadu lekarskiego i badania fizykalnego.

Full description: (in Polish)

Seminaria: Celem kursu jest dostarczenie wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w zakresie chorób występujących u osób dorosłych. Przygotowanie studentów do: Planowania diagnostyki, leczenia profilaktyki zarówno pierwotnej jak i wtórnej. Planowania i analizy badań diagnostycznych. Techniki zbierania wywiadu lekarskiego i badania fizykalnego.

Ćwiczenia: Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych z zakresu chorób u osób dorosłych. Przygotowanie studentów do: Planowania diagnostyki, leczenia profilaktyki zarówno pierwotnej jak i wtórnej. Planowania i analizy badań diagnostycznych. Techniki zbierania wywiadu lekarskiego i badania fizykalnego.

Wykłady: Trening praktycznych zagadnień związanych z zebraniem wywiadu, oceną objawów przedmiotowych i podmiotowych. Trening podstawowych procedur praktycznych. Trening diagnostyki różnicowej. Interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych, obrazowych i podstaw EKG.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

1. Zasady medycyny wewnętrznej Harrisona: Volumes 1 and 2, 18th Edition. Wyd. Longo D.L., Kasper D.L., Jameson J.L., Fauci A.S., Hauser S.L., Loscalzo J. McGraw-Hill Professional, 2011.

2. Macleod's Clinical Examination. Wydanie 13. Wyd. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier, 2013.

3. Macleod's Clinical Diagnosis. Wydanie 1. Japp A., Robertson C., Hennessey I. Churchill Livingstone, 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Ed. Bickley L.S. Lippincott Williams and Wilkins, 2013.

2. Mosby's Guide to Physical Examination. Wyd. Rosalyn W. Stewart, Henry M. Seidel, Joyce E. Dains, John A. Flynn, Jane W. Ball,

Barry S. Solomon. Mosby Elsevier, 2011.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach i seminariach oraz zdanie egzaminu końcowego. Egzamin końcowy (ustny lub pisemny) składa się z pytań dotyczących zagadnień poruszanych na wykładach i seminariach oraz wymagających umiejętności wymienionych w punktach W1-W5, U3, U4, U6.

Kryteria oceny:

% uzyskanych punktów / liczba punktów / ocena

92-100 / 37 - 40 / bardzo dobry (5)

84-91 / 34 - 36 / dobry plus (4+)

76-83 / 31 - 33 / dobry (4)

68-75 / 27 - 30 / zadowalający plus (3+)

56-67 / 23 - 26 / zadowalający (3)

0-55 / 0 - 22 / niezaliczone (2).

Wymagana jest 100% frekwencja na zajęciach. Student może mieć 20% usprawiedliwionych nieobecności (zwolnienie lekarskie). W przypadku większej liczby nieobecności o kryteriach dopuszczenia do przedmiotu decyduje koordynator przedmiotu.

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Academic Year 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Seminar, 20 hours more information
Tutorial, 40 hours more information
Coordinators: Grzegorz Grześk
Group instructors: Joanna Banach, Jan Błażejewski, Wojciech Gilewski, Elżbieta Grześk, Łukasz Wołowiec, Eryk Wódkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading

Classes in period "Academic Year 2024/25" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-09-20
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Seminar, 20 hours more information
Tutorial, 40 hours more information
Coordinators: Grzegorz Grześk
Group instructors: Joanna Banach, Robert Bujak, Wojciech Gilewski, Grzegorz Grześk, Łukasz Wołowiec
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)