Propedeutyka chorób wewnętrznych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1600-Lek3PCHWH-J |
| Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
| Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka chorób wewnętrznych |
| Jednostka: | Katedra Hematologii |
| Grupy: |
Choroby wewnętrzne dla 3 roku SJ kierunku lekarskiego |
| Strona przedmiotu: | https://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-lekarski/jednostki-wydzialowe/klinika-hematologii.html |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | 1. Umiejętność / komunikację / pracę z innymi studentami. 2. Zdolność przeprowadzenia wywiadu lekarskiego z dorosłym pacjentem. 3.Umiejętność przeprowadzenia badania fizykalnego. 4. Umiejętność diagnozy różnicowej między różnymi jednostkami chorobowymi. 5. Zapoznanie się z podstawami monitorowania oraz leczenia pacjentów internistycznych. 6. Umiejętność analizy podstawowych wyników morfologii i biochemii laboratoryjnej. |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 22 godzin (w tym 11 godzin seminariów i 11 godzin ćwiczeń), co odpowiada 0,9 ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: w zależności od potrzeb indywidualnych studenta: około 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania; około 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS |
| Efekty uczenia się - wiedza: | E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W7. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych patologicznych objawów występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: a) objawy chorób układu krążenia, w tym: ból w klatce piersiowej, choroby niedokrwiennej serca, różnicowanie anginy i objawów dławicowych z zawałem serca, objawy niewydolność serca, nadciśnienia tętniczego, osłuchiwanie serca. b) objawy chorób układu oddechowego, w tym: kaszel, ból w klatce piersiowej, krwioplucie, duszność, zespół żyły głównej górnej, osłuchiwanie i opukiwanie płuc. c) objawy chorób układu pokarmowego, w tym chorób:utrata masy ciała, dysfagia, zgaga, krwawienie z górnego odcinka i dolnego odcinka przewodu pokarmowego, charakterystyka bólu brzucha, zaparcia, biegunki, żółtaczka, badanie palpacyjne jamy brzusznej. e) objawy z układu moczowo-płciowego: dysuria, poliuria, hematuria, proteinuria, podstawy badania fizykalnego piersi oraz narządów płciowych zewnętrznych. f) analiza podstawowych parametrów hematologicznych h) badanie głowy i szyi i) badanie układu kostno-szkieletowego j)badanie pacjentów w stanie krytycznym E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U3. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) |
| Metody dydaktyczne: | kliniczne i praktyczne |
| Metody dydaktyczne podające: | - opis |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie się organizacją pracy na Oddziale Chorób Wewnętrznych (Klinika Hematologii) i powiązaniu organizacyjnym Oddziału (Kliniki) z lecznictwem otwartym, nabycie umiejętności szczegółowego badania podmiotowego i fizykalnego, nabycie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. Udział w ćwiczeniach praktycznych oraz obecność na seminariach jest obowiązkowa. |
| Pełny opis: |
Przedstawienie i omówienie najczęstszych patologicznych objawów prezentowanych przez pacjentów oraz ich prawidłowa interpretacja w celu ustalenia przyczyny dolegliwości. Ponadto celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta podstaw badania fizykalnego pacjenta oraz analiza wszelkich odchyleń oraz zdolność do samodzielnego przeprowadzenia szczegółowego wywiadu lekarskiego z pacjentem. W trakcie zajęć student powinien nabyć umiejętność prawidłowej analizy podstawowych wyników badań laboratoryjnych i obrazowych. |
| Literatura: |
1. Choroby wewnętrzne, pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja Szczeklika, Kraków 2. Kompedium medycyny praktycznej - Choroby wewnętrzne, pod redakcją Andrzeja Szczeklika i Piotra Gajewskiego, wydanie 2010 r. 3. Medycyna wewnętrzna, t.1 - repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, wydanie 2008 r. 4. Choroby wewnętrzne, t.1 i 2, Franciszek Kokot, 2006 r. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń i seminariów - obecność na wszystkich zajęciach. Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia się: Ocena ciągła (bieżące przygotowanie studenta do zajęć). Forma zaliczenia przedmiotu: - zaliczenie bez oceny - 1 p. ECTS. |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marta Sobas | |
| Prowadzący grup: | Jarosław Czyż, Olga Demska, Paweł Główka, Anna Jachalska, Karolina Kaczorowska-Bilska, Aleksandra Kęsicka, Marta Sobas, Łukasz Szukalski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
