Zajęcia fakultatywne - Branża farmaceutyczna: fakty i mity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek3ZF101-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Branża farmaceutyczna: fakty i mity |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 3 roku NWJ kierunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne dla 3 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Propagowanie zachowań etycznych w zakresie współczesnej medycyny dotyczących aborcji, eutanazji, nieuleczalnych chorób Obowiązki prawne lekarza w zakresie prawa farmaceutycznego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 4 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19,5 godzin, co odpowiada 0,78 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 4 godziny -czytanie wskazanej literatury: 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Podstawowa w zakresie problematyki etyki w współczesnej medycynie (aborcja, eutanazja) W2: W zakresie aspektów prawnych, poszanowania autonomii pacjenta w zakresie podejmowania trudnych etycznie, krytycznie decyzji w opiece zdrowotnej niezależnie od ich stanu świadomości czy światopoglądu. Uwzględniając iż prawo ogranicza możliwość stosowania konsultacji etycznych poprzez narzucanie ujednoliconych rozwiązań |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wybierać taki typ leczenie , które minimalizuje konsekwencje etyczne, społeczne dla pacjenta U2: Dostrzec oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Kierowaniem się dobrem pacjenta. Nawiązywania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych K2: Podejmowanie działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - drzewo decyzyjne - analiza przypadków - aspekty prawne |
Skrócony opis: |
Zakres zagadnień moralnych, z którym boryka się praktyczne zastosowanie nauk biomedycznych, jest już dosyć rozległy. Wystarczy tu wskazać na kontrowersje, jakie stale się rodzą wokół kwestii aborcji, eutanazji, inżynierii genetycznej czy biotechnologii. Sytuacja ta z jednej strony świadczy o tym, że możliwości ingerencji w procesy ludzkiego życia – tak od strony ilościowej, jak i jakościowej – są coraz większe, z drugiej zaś strony jest ona dowodem na to, że nie można tych innowacji bezkrytycznie zaaplikować, nie wziąwszy pod uwagę problematyki moralnej, którą one ze sobą niosą. |
Pełny opis: |
Krajowy przemysł farmaceutyczny jest jedną ze strategicznych branż polskiej gospodarki. Tworzą go firmy zajmujące się produkcją leków, a także substancji czynnych będących składnikami leków, na terenie Polski. Krajowy przemysł farmaceutyczny to przede wszystkim producenci leków generycznych i bionastępczych. Odgrywa on ważną rolę w systemie opieki zdrowotnej, zapewniając pacjentom bezpieczne, skuteczne i dostępne cenowo produkty lecznicze. Polski rynek farmaceutyczny odnotowuje stały wzrost, jest największym rynkiem w Europie Środkowej i szóstym co do wielkości w Unii Europejskiej. Korzyści z rozwiniętego i zrównoważonego przemysłu to wkład we wzrost gospodarczy, gwarancja bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, oszczędność dla budżetu państwa oraz rozwój innowacyjnych technologii. FAKT CZY MIT? |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Engelhardt H.T.: The foundations of bioethics. New York, Oxford University Press, 1996: 103 2. Reale G.: Radici culturali e spirituali dell' Europa: per una rinascita dell' "uomo europeo". Milano, Raffaello Cortina Editore, 2003: 65 3.Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w odniesieniu do zastosowań biologii i medycyny: Konwencja o prawach człowieka i o biomedycynie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne (0 – 60 punktów; >60%): W1 –W2, U1-U2 Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1-K2 Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej 60 %. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Białomyzy, Michał Wiciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.