Zajęcia fakultatywne - Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek3ZF105-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych? |
Jednostka: | Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 3 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na wykazać się znajomością zagadnień z zakresu diagnostyki laboratoryjnej i chemii klinicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | udział w seminariach - 20 godzin udział w ćwiczeniach – 10 godzin czytanie literatury – 20 godzin przygotowanie do cwiczeń 10 godzin przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 15h łącznie: 75 godzin (3 ECTS) Bezpośredni udział nauczycieli akademickich wynosi: udział w seminariach - 20 godzin udział w ćwiczeniach – 10 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30h, co odpowiada 1,2 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w seminariach - 20 godzin udział w ćwiczeniach – 10 godzin czytanie literatury – 20 godzin przygotowanie do cwiczeń 10 godzin przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 15h Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3punktom ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczny |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę w zakresie podstaw biochemicznych, molekularnych i komórkowych funkcjonowania organizmów żywych K_W03 W2: Rozumie wykorzystanie materiału biologicznego, na różnym poziomie organizacji w celu prowadzenia badań z użyciem nowoczesnych technik biologii molekularnej K_W05 W3: Ma podstawową wiedzę dotyczącą zjawisk biologicznych, chemicznych i fizycznych wykorzystywanych w celach diagnostycznych K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi interpretować informacje naukowe i wyciągać z nich wnioski K_U02 U2: Potrafi realizować samokształcenie K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K_K01 K2: Potrafi współpracować z przedstawicielem laboratorium diagnostycznego K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Interaktywny wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologii i krzepnięcia krwi, parametrów badań biochemicznych oraz w badaniu moczu. |
Pełny opis: |
Celem realizacji przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu analizy laboratoryjnej moczu, morfologii i zaburzeń krzepnięcia krwi, chorób sercowo- naczyniowych, parametrów biochemicznych oraz zaburzeń funkcji tarczycy. Dodatkowo, po omówieniu materiałów teoretycznych analizowane będą wyniki badań laboratoryjnych dotyczące poszczególnych zagadnień. |
Literatura: |
- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Wydawca Edra Urban & Partner, 2018 - Diagnostyka laboratoryjna, Bogdan Solnica, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z aktywności na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikora | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta |
|
Pełny opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. |
|
Literatura: |
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009 2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003 |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikora | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta |
|
Pełny opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. |
|
Literatura: |
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009 2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003 |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karczmarska-Wódzka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Patrycja Wszelaki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta |
|
Pełny opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. |
|
Literatura: |
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009 2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003 |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikora, Patrycja Wszelaki | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologii i krzepnięcia krwi, parametrów badań biochemicznych oraz w badaniu moczu. |
|
Pełny opis: |
Celem realizacji przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu analizy laboratoryjnej moczu, morfologii i zaburzeń krzepnięcia krwi, chorób sercowo- naczyniowych, parametrów biochemicznych oraz zaburzeń funkcji tarczycy. Dodatkowo, po omówieniu materiałów teoretycznych analizowane będą wyniki badań laboratoryjnych dotyczące poszczególnych zagadnień. |
|
Literatura: |
- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Wydawca Edra Urban & Partner, 2018 - Diagnostyka laboratoryjna, Bogdan Solnica, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.