Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne - Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek3ZF105-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne - Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych?
Jednostka: Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 3 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na wykazać się znajomością zagadnień z zakresu diagnostyki laboratoryjnej i chemii klinicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

udział w seminariach - 20 godzin

udział w ćwiczeniach – 10 godzin

czytanie literatury – 20 godzin

przygotowanie do cwiczeń 10 godzin

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 15h


łącznie: 75 godzin (3 ECTS)


Bezpośredni udział nauczycieli akademickich wynosi:

udział w seminariach - 20 godzin

udział w ćwiczeniach – 10 godzin

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30h, co odpowiada 1,2 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

udział w seminariach - 20 godzin

udział w ćwiczeniach – 10 godzin

czytanie literatury – 20 godzin

przygotowanie do cwiczeń 10 godzin

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 15h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3punktom ECTS


4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczny



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę w zakresie podstaw biochemicznych, molekularnych i komórkowych funkcjonowania organizmów żywych K_W03

W2: Rozumie wykorzystanie materiału biologicznego, na różnym poziomie organizacji w celu prowadzenia badań z użyciem nowoczesnych technik biologii molekularnej K_W05

W3: Ma podstawową wiedzę dotyczącą zjawisk biologicznych, chemicznych i fizycznych wykorzystywanych w celach diagnostycznych K_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi interpretować informacje naukowe i wyciągać z nich wnioski K_U02

U2: Potrafi realizować samokształcenie K_U10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K_K01

K2: Potrafi współpracować z przedstawicielem laboratorium diagnostycznego K_K08


Metody dydaktyczne:

Interaktywny wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- obserwacji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologii i krzepnięcia krwi, parametrów badań biochemicznych oraz w badaniu moczu.

Pełny opis:

Celem realizacji przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu analizy laboratoryjnej moczu, morfologii i zaburzeń krzepnięcia krwi, chorób sercowo- naczyniowych, parametrów biochemicznych oraz zaburzeń funkcji tarczycy. Dodatkowo, po omówieniu materiałów teoretycznych analizowane będą wyniki badań laboratoryjnych dotyczące poszczególnych zagadnień.

Literatura:

- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Wydawca Edra Urban & Partner, 2018

- Diagnostyka laboratoryjna, Bogdan Solnica, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z aktywności na zajęciach

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta

Pełny opis:

Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta

Pełny opis:

Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karczmarska-Wódzka
Prowadzący grup: Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Patrycja Wszelaki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom tematyki metod stosowanych do interpretacji wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do sytuacji klinicznej pacjenta

Pełny opis:

Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań.

Literatura:

1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009

2. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikora, Patrycja Wszelaki
Prowadzący grup: Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przegląd badań diagnostycznych stosowanych rutynowo w praktyce klinicznej, w tym omówienie podstawowych parametrów używanych w badaniu morfologii i krzepnięcia krwi, parametrów badań biochemicznych oraz w badaniu moczu.

Pełny opis:

Celem realizacji przedmiotu „Jak interpretować wyniki badań laboratoryjnych” jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu analizy laboratoryjnej moczu, morfologii i zaburzeń krzepnięcia krwi, chorób sercowo- naczyniowych, parametrów biochemicznych oraz zaburzeń funkcji tarczycy. Dodatkowo, po omówieniu materiałów teoretycznych analizowane będą wyniki badań laboratoryjnych dotyczące poszczególnych zagadnień.

Literatura:

- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Wydawca Edra Urban & Partner, 2018

- Diagnostyka laboratoryjna, Bogdan Solnica, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)