Zajęcia fakultatywne - Suplementy diety i używki-mity i uprzedzenia w farmakologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek3ZF119-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Suplementy diety i używki-mity i uprzedzenia w farmakologii |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 3 roku NWJ kierunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne dla 3 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Celem zajęć jest pokazanie obecnego wejrzenia społeczeństwa niezwiązanego ze środowiskiem lekarskim na stosowanie określonych substancji, suplementów diety, leków i używek w życiu codziennym oraz przełamanie mitów i uprzedzeń co do zasadności ich stosowania w wybranych sytuacjach. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach 15 godzin - konsultacje w formie on-line - 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie : 2 + 3 = 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktwi ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia całościowe działanie leków na organizm z uwzględnieniem mechanizmu działania, metabolizmu, wskazań i działań niepożądanych z uwzględnieniem wieku (C K_W34, C K_W35, C K_W36) W2: Charakteryzuje zasady farmakoterapii z uwzględnieniem wskazań, działań niepożądanych i interakcji lekowych (C K_W37,C K_W38) W3: Wyjaśnia pojęcia z zakresu lekooporności, farmakoekonomiki, terapii monitorowanej (C K_W39, E K_W40, E K_W41) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Szacuje ryzyko zjawisk patologicznych z uwzględnieniem działań niepożądanych i interakcji oraz dobiera optymalne leki i ich dawki (C K_U14, E K_U17) U2: Potrafi napisać receptę (C K_U16) U3: Potrafi indywidualizować terapię w wybranych przypadkach (E K_U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje chęć podnoszenia kompetencji i rozwiązywania problemów związanych z zawodem (K_K08) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pokazanie obecnego wejrzenia społeczeństwa niezwiązanego ze środowiskiem lekarskim na stosowanie określonych substancji, suplementów diety, leków i używek w życiu codziennym oraz przełamanie mitów i uprzedzeń co do zasadności ich stosowania w wybranych sytuacjach. |
Pełny opis: |
1. Wstęp i uwagi ogólne. 2. Suplementy diety, leki oraz używki w życiu przeciętnego Polaka. 3. Możliwe konstelacje i jadłospisy w diecie – wady i zalety. 4. Stosunek medycyny do mitów i uprzedzeń dnia codziennego – co nam szkodzi, a co nam pomaga? 5. Podsumowanie. 6. Dyskusja. |
Literatura: |
- INTERNA Szczeklika 2017/18, Wydanie IX, ISBN 978-83-7430-519-8 - Mutschler Farmakologia i toksykologia wyd. IV, Wrocław 2016 ISBN: 978-83-7846-037-4 - Coffee and caffeine – enemie or alliantes of a cardiologist? W. Dworzański, F. Burdan, M. Szumiło, A. Jaskólska, E. Anielska; Kardiologia Polska 2011; 69, 2: 173-176, ISSN 0022-9032 - Cardioprotective effects of cocoa antioxidants. M. Krotki, B. Stoparczyk; © Borgis - Postępy Fitoterapii 1/2009, s. 45-49 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne % uzyskanych punktów Liczba punktów (przykład) ocena 92-100 49 – 54 bdb (5) 84-91 45 - 48 db+ (4+) 76-83 41 – 44 db (4) 68-75 37 – 40 dst+ (3+) 56-67 30 – 36 dst (3) 0-55 0 – 29 ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.