Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne - Duchowość a psychiatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek3ZF89-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne - Duchowość a psychiatria
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii i doktryny chrześcijańskiej, wyciąganie wniosków z dyskusji, przekazywanie informacji zwrotnych,

Praca w grupie, gotowość do dyskusji na temat związku psychiki człowieka i duchowości chrześcijańskiej umiejętności negocjowania, udzielenia informacji zwrotnych, co jest związane z odpowiedzią na potrzeby duchowo-psychiczne człowieka.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Realizacja przedmiotu: seminaria – 30 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student definiuje interdyscyplinarne pojęcie duchowości funkcjonujące w neurologii, psychologii, psychiatrii i teologii.

2. Student kojarzy podstawowe historyczne uwarunkowania różnego rozumienia duchowości.


Efekty uczenia się - umiejętności:

3. Student wykorzystuje wiedzę z zakresu metod pomiaru duchowości do projektowania działań wzmacniających aktywność duchową człowieka w wybranej sytuacji problemowej.

4. Student wyprowadza wnioski diagnostyczne na podstawie wywiadu oraz poznanych metod psychometrycznych.

5. Student projektuje działania pomocowe pobudzające rozwój duchowy człowieka funkcjonującego w małżeństwie i rodzinie.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

6. Student odnosi się krytycznie do różnych szkół propagowania rozwoju duchowego.

7. Student pozostaje otwarty na zróżnicowane rozumienie i praktykowanie duchowości w małżeństwie i rodzinie.


Metody dydaktyczne:

seminarium, burza mózgów, prezentacja multimedialna, dyskusja, dyskusje problemowe

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- obserwacji
- projektu
- punktowana
- referatu

Skrócony opis:

Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu duchowości, psychologii, psychiatrii. Zapoznanie studentów z praktycznymi mechanizmami dotyczącymi współistotności potrzeb duchowych i psychicznych człowieka.

Pełny opis:

Tematyka szczegółowa zajęć:

1. Duchowość a psychika człowieka (5godz)

2. Specyfika duchowości chrześcijańskiej (5godz)

3. Środki w dziedzinie kształtowania duchowości (5godz)

4. Pomoce w dziedzinie duchowości chrześcijańskiej (5godz)

5. Duchowość w wymiarze sakramentalnym (5godz)

6. Duchowość a choroby psychiczne (5godz)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. B. de Barbaro Religia, duchowość i zdrowie psychiczne – przegląd badań. Medycyna Praktyczna - Psychiatria 2010/06

2. H. G. Koenig Research on religion, spirituality, and mental health: a review The Canadian Journal of Psychiatry, 2009; 54: 283–291

3. K. Górski, Duchowość chrześcijańska, Wrocław 1978.

4. M. Jarema. Psychiatria. PZWL 2013.

5. Aumann, J. (2007). Zarys historii duchowości. Kielce: Wyd. Jedność.

6. Boriello, L., della Croce, i in. (1998). Historia duchowości. Kraków: Wyd. WAM.

7. Chmielewski, M. (2004). Vademecum duchowości katolickiej. Lublin: Wyd. KUL.

8. Głaz, S. (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wyd. WAM.

9. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22.11.1981).

10. Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety (15.08.1988).

11. Libiszowska-Żółtkowska, M., Grotowska, S. (2010). Religijność i duchowość – dawne i nowe formy. Kraków: Wyd. Nomos.

12. Lubowicki, K. (2005). Duchowość małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków.

13. Misztal, W. (2010). Duchowość chrześcijan w świetle listów pawłowych. Kraków: WAM.

14. Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: PIW.15. Socha, P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

16. Wojciszke, B. (red.). (2004). Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice. Gdańsk: Wyd. Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

1. K.Górski, Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986.

2. J.Misiurek, Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Lublin 1992.

3. Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność, red.P.Socha, Kraków 2000 (stąd rozdział I Pt. Psychologia rozwoju duchowego, s.15-44 4.James, W. (2001). Doświadczenie religijne. Kraków: Nomos. Jarosz, M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin: RW KUL. Jaworski. 5. R. (1989). Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL.

6. Prusak, J. (2006). Religia i duchowość w psychoterapii. W: S. Głaz (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii (s. 423-447). Kraków: WAM.

7. Socha, P. (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków:Wydawnictwo UJ.

8. Vaughan, F. (1991). Spiritual issues in psychotherapy. Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119.

9. Witek, S. (1989). Duchowość religijna. Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 330). Lublin: TN KUL. Wulff , D. (1999). Psychologia religii. Warszawa: KiW.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na seminarium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)