Chirurgia ogólna i endokrynologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4CHOGW-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Chirurgia ogólna i endokrynologiczna |
Jednostka: | Katedra Chirurgii Ogólnej, Chirurgii Wątroby i Chirurgii Transplantacyjnej |
Grupy: |
Chirurgia dla 4 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) kontynuujący kształcenie z przedmiotu chirurgii ogólnej i gastroenterologicznej musi wykazać się wiedzą z zakresu anatomii i fizjologii przewodu pokarmowego, oraz wiedzy zdobytej podczas z zajęć z propedeutyki chirurgii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 34 godziny - udział w seminariach 15 godzin - udział w wykładach 10 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - kolokwium końcowe: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych (F K_W03) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W2: wyjaśnia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W3: określa leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W4: opisuje uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W5: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej; (C K_W33) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U2: potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; (E K_U29) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych U3: potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych U4: stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;( F K_U03) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych U5: zakłada wkłucie obwodowe;( F K_U05) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych U6: : potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt;( F K_U06) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: zgodnie z planem wykładów Seminaria: zgodnie z planem seminariów Ćwiczenia: • ćwiczenia przy łóżku pacjenta • ćwiczenia na sali operacyjnej jako asysta • ćwiczenia na sali operacyjnej jako "instrumentariuszka brudna" - zapoznanie się z pracą na bloku operacyjnym • ćwiczenia z prowadzenia dokumentacji lekarskiej • ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznej |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie utrwalić dotychczasową wiedzę studenta oraz pogłębić ją , kładąc szczególny nacisk na pacjentów z chorobami przewodu pokarmowego, uwzględniając różnice między pacjentami przyjętymi w trybie pilnym i planowym. I różnic pomiędzy chirurgią a medycyną zachowawczą. Poznaje podstawy prowadzenie dokumentacji chirurgiczna oraz badania chirurgicznego pacjenta i drobnych zabiegów. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu chorób przewodu pokarmowego leczonych w oddziałach chirurgicznych (zachowawczo, operacyjnie, w trybie pilnym/planowym) Student poznaje zasady funkcjonowania pracowni endoskopowej i leczenia endoskopowego chorób. Zapoznaje się oceną stanu odżywienia hospitalizowanych pacjentów i w przypadku konieczności wdrożenia tego leczenia żywieniowego Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy dotyczącej chorego z chorobami przewodu pokarmowego. uzupełnienie wiedzy przekazywanej podczas wykładów Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania chorego, wykonywania drobnych zabiegów (zdejmowanie szwów, cewnikowanie, szycie ran i inne zawarte w książce umiejętności praktycznych). W ramach ćwiczeń na Bloku Operacyjnym studenci zapoznawani są z zasadami aseptyki i antyseptyki, podstawowymi narzędziami i technikami w chirurgii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. O.J. Garden, A.W. Bradbury, J.L.R. Forsythe, R.W. Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów. wyd. II polskie Edra Urban &Partner 2015 2. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później 3. 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Literatura uzupełniająca: 1.. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014 2. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W5, U1, Sprawdzian praktyczny (system 0-1): W1, W2, W3, U1 – U6 – stosowany w warunkach stacjonarnych Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5, U1, U3, U4. Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 stosowana w warunkach stacjonarnych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 35 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Słupski, Wojciech Szczęsny | |
Prowadzący grup: | Marta Flisińska, Beata Januszko-Giergielewicz, Stanisław Pierściński, Maciej Słupski, Wojciech Szczęsny, Jakub Szmytkowski, Jacek Szopiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 35 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Słupski | |
Prowadzący grup: | Marta Flisińska, Maciej Głyda, Beata Januszko-Giergielewicz, Stanisław Pierściński, Maciej Słupski, Wojciech Szczęsny, Jakub Szmytkowski, Jacek Szopiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.