Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ortopedia z traumatologią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek4ORTO-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ortopedia z traumatologią
Jednostka: Katedra Ortopedii, Traumatologii i Chirurgii Plastycznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 4 roku NWJ kierunku lekarskiego
Przedmioty z polskim językiem wykładowym
Punkty ECTS i inne: 2.70 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu ortopedia i traumatologia narządu ruchu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu ruchu

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 53 godziny, co odpowiada 1,9 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8 + 2 = 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 74 godziny, co odpowiada

2,7 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu ortopedii i traumatologii): 20 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ortopedii i traumatologii): 5 godzin

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ortopedii i traumatologii): 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 34 godziny, co odpowiada 1,3 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6godzin (0,22 punktu ECTS)

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8 + 2 = 10 godzin (0,36 punktu ECTS

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,58 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 30 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: ma podstawową wiedzę dotyczącą przyczyn i mechanizmów powstawania schorzeń i obrażeń narządu ruchu (F K_W01)

W2: zna wybrane zagadnienia dotyczące przyczyn i mechanizmów powstawania obrażeń i schorzeń narządu ruchu u dzieci (F K_W02)

W3. wie jak ustalić rozpoznanie wstępne schorzenia i obrażenia narządu ruchu na podstawie analizy objawów klinicznych (F K_W01)

W4. wie jak ustalić rozpoznanie wstępne schorzenia i obrażenia narządu ruchu na podstawie analizy objawów klinicznych u dzieci (F K_W02)

W5: definiuje konieczny zakres dodatkowych badań diagnostycznych dla potwierdzenia rozpoznania wstępnego schorzenia lub obrażenia narządu ruchu (F K_W10)

W6 jest zaznajomiony z przygotowaniem ogólnego plan leczenia choroby lub urazu narządu ruchu na podstawie rozpoznania ostatecznego (F K_W03)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski chorego ze schorzeniem lub obrażeniem narządu ruchu (E K_U01)

U2: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem ze schorzeniami lub obrażeniem narządu ruchu i jego rodziną (E K_U02)

U3: potrafi przeprowadzić badanie kliniczne chorego ze schorzeniami narządu ruchu (E K_U03)

U4: potrafi przeprowadzić badanie klinicznego dziecka ze schorzeniami narządu ruchu (E K_U04)

U5: potrafi wykonać unieruchomienia transportowego z użyciem szyny Kramera (E K_U36)

U6: ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych schorzeń i najczęstszych typów złamań narządu ruchu, szczególnie złamań kości długich (F K_U07)

U7: potrafi wykonać proste gipsowe opatrunki unieruchamiające złamanie (F K_U08)

U8: nabył praktyczną znajomość postępowania ze złamaniami otwartymi (F K_U04, F K_U08, F K_U09)

U9: nabył praktyczną wiedzę dotycząca wykonywania punkcji krwiaka lub wysięku stawu kolanowego (F K_U01)

U10: nabył praktyczną wiedzę dotyczącą zakładania wyciągu szkieletowego (F K_U01)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: demonstruje postawę zrozumienia dla specyfiki schorzeń i obrażeń narządu ruch (K_K01)

K2: wykazuje wrażliwość na cierpienie pacjenta, na jego troskę o własne zdrowie, na ból i niedogodności podczas badania ortopedycznego (K_K03; K_K06)

K3: ma zdolności do dobrego kontaktu z chorym w kwestii przekazania najważniejszych informacji dotyczącej schorzenia lub obrażenia narządu ruchu, używając fachowej terminologii. (K_K04; K_K05)

K4: akceptuje konieczność szczególnej staranności podczas leczenia pacjentów ortopedyczno-urazowych w przyszłej pracy zawodowej (K_K01; K_K07; K_K08)

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy


Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Ortopedia to dziedzina medycyny zajmująca się całością zagadnień związanych z patologią czynności i kształtu narządu ruchu, powstałych z różnych przyczyn. Zajmuje się etiologią, patogenezą i terapią chorób i deformacji narządu ruchu oraz łagodzeniem ich skutków - fizycznych, psychologicznych, społecznych oraz zawodowych. Natomiast traumatologia to ta część chirurgii narządu ruchu, która w szczególności zajmuje się leczeniem bezpośrednich, jak również odległych, następstw urazów układu kostno-stawowego człowieka. Dlatego przystępując do zajęć konieczna jest dobra znajomość anatomii układu kostno-stawowego, mięśniowego i nerwowego człowieka oraz ogólne wiadomości z zakresu fizjologii i patofizjologii narządu ruchu.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Seminaria mają na celu wspólne omówienie zagadnień ogólnych dotyczących metod diagnostycznych i sposobów leczenia stosowanych w ortopedii i traumatologii, jak i zagadnień szczegółowych dotyczących etiologii, symptomatologii, diagnostyki i sposobów leczenia wrodzonych i nabytych schorzeń stawu biodrowego, kręgosłupa, stopy, wrodzonych i nabytych zaburzeń osi i długości kończyn dolnych, chorób i urazów stawu kolanowego, zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego i kolanowego u dorosłych, urazów kończyny górnej, miednicy i kończyny dolnej, urazów kręgosłupa, chorób i urazów ręki oraz uszkodzeń nerwów obwodowych, zapaleń nieswoistych i swoistych kości i stawów, nowotworów pierwotnych i przerzutowych kości.

Natomiast w trakcie ćwiczeń, w mniejszych (6 osobowych) podgrupach, zagadnienia omówione w trakcie seminariów są przedstawiane w formie praktycznej przez asystenta podczas badania chorych zarówno hospitalizowanych w Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu, jak i leczonych w Przyklinicznej Poradni Ortopedyczno-urazowej. Studenci mają również okazję obserwować na żywo zabiegi operacyjne. Ćwiczenia umożliwiają studentowi nabycie praktycznych umiejętności dotyczących postępowania diagnostycznego w schorzeniach narządu ruchu, jak również nabycie użytecznej wiedzy o możliwościach ich leczenia, zarówno na poziomie podstawowej, jak i specjalistycznej opieki zdrowotnej.

Literatura:

Podstawowa:

1. Wiktora Degi Ortopedia i Rehabilitacja. Wybrane zagadnienia z chorób i urazów narządu ruchu dla studentów i lekarzy, pod red. Jacka Kruczyńskiego. i Andrzeja Szulca Wydanie II, PZWL 2019.

Uzupełniająca:

1. Wiktora Degi Ortopedia i rehabilitacja pod red. Witolda Marciniaka, Andrzeja Szulca. Wyd. 1: Wydaw. Lekarskie PZWL, W-wa 2003

2. Kompendium leczenia złamań tom 1 – 2, Kenneth J. Koval, Joseph D. Zuckerman, Kenneth Egol, red. wyd. pol. Sławomir Snela, Wydawca: Medipage 2012

3. Opatrunki unieruchamiające w ortopedii i traumatologii” pod red. Artura Dziaka Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 1995

4. Krzysztof Okłot "Traumatologia Wieku Rozwojowego" Wydawnictwo Lekarskie PZWL, W-wa 1999r.

5. Cambell's Operative Orthopaedics by S. Terry Canale and James Beaty, Mosby, Philadelphia, 2013, Wydanie polskie pod redakcją Damiana Kusza, MediPage, 2015

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu Ortopedia z traumatologią jest średnią ważoną z następujących ocen:

A. Kolokwium wstępne - w ciągu 2 tygodni przed rozpoczęciem zajęć przeprowadzone będzie kolokwium wstępne "wejścówka" sprawdzające znajomość anatomii układu kostno-stawowego, mięśniowego i nerwowego człowieka oraz ogólne wiadomości z zakresu fizjologii i patofizjologii narządu ruchu. Zaliczenie kolokwium wstępnego potwierdzone zostanie wpisem asystentów w indywidualnych kartach studentów najpóźniej w pierwszym dniu zajęć. Indywidualne karty ćwiczeń może pobrać starosta grupy na 2 tyg. przed rozpoczęciem zajęć. Maks. liczba punktów - 0-8pkt., >55%;

B. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Maks. liczba punktów - 0-4pkt. ; > 50%; K1 – K6;

C. Egzamin praktyczny z badania ortopedycznego. Maks. liczba punktów - 0-20pkt.; > 55%; W3-W4; U1 - U4;

D. Kolokwium końcowe ustne u asystenta. Maks. liczba punktów - 0-8pkt.; >55% W1 – W6; U1 - U8

E. Egzamin pisemny testowy z przedmiotu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Maks. liczba punktów - 60pkt; >55%; W1 – W6; U1 - U8

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie zajęć z Ortopedii z traumatologią (punkty A, B, C i D) tzn. uzyskanie min. 23 pkt (>60% możliwych do osiągnięcia).

Średnia ważona jest obliczona wg równania:

Ocena końcowa = (A+B+C+D+3*E)/2,2

Obowiązuje następująca skala ocen:

• 92-100% maksymalnej oceny końcowej – bdb.

• 88-92% maksymalnej oceny końcowej - db plus.

• 80-88% maksymalnej oceny końcowej – db.

• 71-80% maksymalnej oceny końcowej – dst plus.

• 60-71% maksymalnej oceny końcowej – dst.

• 0-60% maksymalnej oceny końcowej – ndst.

Wpływ na ocenę za aktywność będzie miało:

-omówienie zagadnienia klinicznego

-postawa studenta wobec nałożonych obowiązków w trakcie trwania całości bloku zajęć z ortopedii.

Do zaliczenia przedmiotu Ortopedia konieczne jest zdobycie min. 60pkt.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Mątewski
Prowadzący grup: Jakub Erdmann, Joanna Górska, Marek Jedwabiński, Matthias Lorkowski, Dariusz Mątewski, Jakub Ohla, Jan Zabrzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Mątewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)