Zajecia fakultatywne - Szczepienia ochronne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4ZF102-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajecia fakultatywne - Szczepienia ochronne |
Jednostka: | Katedra Neonatologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 4 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu szczepień ochronnych, znajomość podstawowych pojęć dotyczących szczepień, wyciąganie wniosków z dyskusji, przekazywanie informacji zwrotnych, praca w grupie, gotowość do dyskusji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30h Łącznie: 30 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student definiuje pojęcie szczepienia, szczepionki, zna ich historię, działanie, rodzaje. W2. Student ma widzę o transporcie i przechowywaniu szczepionek. W3. Student zna podstawowe zasady kwalifikacji, organizację punktu szczepień, szczepienia obowiązkowe i zalecane, obowiązujący kalendarz szczepień oraz przeciwwskazania do szczepień. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student wykorzystuje wiedzę z zakresu szczepień do projektowania działań wzmacniających zdrowie populacji. U2. Student wyprowadza wnioski na temat słuszności szczepień, U3. Student potrafi rozmawiać z rodzicami pacjenta na temat szczepień, obalić fałszywe argumenty ruchów antyszczepionkowych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość roli szczepień w kontekście zdrowia społeczeństwa. K2: Posiada umiejętność przekazywania społeczeństwu wiedzy o słuszności szczepień. K3: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Celem fakultetu jest poszerzenie wiedzy studentów medycyny, przyszłych lekarzy różnych specjalności w zakresie szczepień ochronnych. Fakultet będzie omawiał szczepienia we wszystkich grupach wiekowych pacjentów. |
Pełny opis: |
W ramach fakultetu omawiane będę między innymi: - historia szczepień, - kwalifikacja do szczepień i ich wykonywanie, - organizacja punktu szczepień, - rodzaje szczepionek, - transport i przechowywanie szczepionek, - szczepienia obowiązkowe i zalecane, - obowiązujący kalendarz szczepień, - szczepienia pracowników ochrony zdrowia, - szczepienia dla podróżujących, - przeciwwskazania do szczepienia, - niepożądane odczyny poszczepienne, - rozmowa z pacjentami na temat szczepień, - ruchy antyszczepionkowe, - kierunki rozwoju wakcynologii. |
Literatura: |
1.Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner 2. Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2 3. Program Szczepień Ochronnych na dany rok kalendarzowy 4. Pediatria. T. 1-2. Wanda Kawalec, Ryszard Grenda, Marek Kulus, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018 5.ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017 6. Szczepienia ochronne w profilaktyce chorób zakaźnych u dzieci; Opracowanie zbiorowe; 2018;Wydawnictwo Lekarskie PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na seminarium |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.