Zajęcia fakultatywne - Wprowadzenie do psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4ZF112-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Wprowadzenie do psychoterapii poznawczo-behawioralnej |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii; gotowość do uczestniczenia i wyciągania wniosków z dyskusji, przekazywania informacji zwrotnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Realizacja przedmiotu: seminarium i ćwiczenia- 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - zna zasady funkcjonowania zespołu terapeutycznego (psychoterapeutycznego); - zna możliwości stosowania psychoterapii u chorych z zaburzeniami układu nerwowego; - wymienia i charakteryzuje główne kierunki i szkoły terapeutyczne, istotę psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe pojęcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia; - rozróżnia i omawia interwencje i metody psychoterapeutyczne, istotę psychoanalizy, neopsychoanalizy i terapii behawioralnej oraz podejście poznawcze i podejście humanistyczno-egzystencjalne w psychoterapii; - wymienia i opisuje cechy i funkcje relacji psychoterapeutycznej w praktyce; - zna zasady postępowania profilaktycznego i metody psychoterapeutyczne stosowane wobec osób z różnymi zaburzeniami psychicznymi; - wyjaśnia funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym; teorię zachowania w ujęciu systemowym oraz mechanizmy powstania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek; - zna psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka w różnych okresach rozwojowych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - buduje pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia; - przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii; - analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany; - ocenia funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja); - kontroluje błędy i bariery w procesie komunikowania się; - wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej, niewerbalnej i parawerbalnej w opiece zdrowotnej; - dokonuje wyboru właściwych technik redukowania lęku i metod relaksacyjnych; - omawia podstawowe zjawiska w psychoterapii; - współuczestniczy w psychoterapii grupowej; - stosuje zachowania terapeutyczne w ramach udzielanych świadczeń zdrowotnych z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii; - przeprowadza psychoedukację grupową pacjenta i jego rodziny (opiekunów); - prowadzi psychoedukację pacjentów z zaburzeniami psychicznymi i ich opiekunów; -stosuje elementy psychoterapii dla osób z zaburzeniami psychicznymi, a także prowadzi treningi umiejętności społecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej; - rozpoznaje sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej; - wskazuje możliwości pomocy i wsparcia w ramach świadczeń medyczno-społecznych oferowanych osobie z zaburzeniami psychicznymi i jej opiekunom; -nawiązuje współpracę i korzysta z pomocy osób znaczących dla pacjenta; -analizuje relacje lekarz (psychoterapeuta) – podopieczny/ podopieczna (ciężarna, rodząca, położnica i jej dziecko, kobieta zagrożona chorobą i chora ginekologicznie) oraz jego/jej rodzina; -ocenia zasoby indywidualne w pracy lekarza (psychoterapeuty); -stosuje metody terapeutyczne w ramach interwencji podejmowanych w praktyce zawodowej lekarza, z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii; -dostrzega i właściwie reaguje na oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych; -wybiera takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym; - podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych; - odnosi się krytycznie do wad i zalet szkoły psychoterapii poznawczo-behawioralnej; - ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych; - krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; - rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu; - przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej; - dba o wizerunek własnego zawodu; - ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne; - ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych; - posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych. |
Metody dydaktyczne: | Seminarium, ćwiczenia: analiza przypadków z dyskusją/ metoda projektów ( projekt badawczy, wdrożeniowy, praktyczny/ praca w grupach/rozwiązywanie zadań/ dyskusja, praca oparta na przykładach i doświadczeniu własnym. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest krótkie spojrzenie na jedną ze szkół psychoterapeutycznych: psychoterapię poznawczo- behawioralną - stosowaną z powodzeniem w wielu zaburzeniach psychicznych i problemach osobistych, u osób chorujących psychicznie oraz zdrowych. Podczas zajęć zapoznamy się z historią i celami terapii CBT, istotą modelu ABC. Omówimy zagadnienia zniekształceń poznawczych oraz konceptualizacji przypadków. Poznamy przykładowe techniki diagnostyczne i terapeutyczne. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu proponujemy Państwu krótkie spojrzenie na jedną ze szkołę psychoterapeutycznych: psychoterapię poznawczo- behawioralną. Na całym świecie ten rodzaj podejścia stosowany jest z powodzeniem w wielu zaburzeniach psychicznych i problemach osobistych, u osób chorujących psychicznie oraz zdrowych, co potwierdzone zostało licznymi badaniami naukowymi. Elementy terapii CBT z pewnością przydadzą się lekarzom, nie tylko planującym wybór specjalizacji z psychiatrii. Podczas zajęć zapoznamy się z historią i celami terapii CBT, istotą modelu ABC. Omówimy zagadnienia zniekształceń poznawczych oraz konceptualizacji przypadków. Poznamy przykładowe techniki diagnostyczne i terapeutyczne CBT. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Grzesiuk, L. (red.). (2005). Psychoterapia. Teoria.Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury. 2) Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo- behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Paradygmat. 3) Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza - podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4) McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy. Rozpoznanie i interwencja. Poznań: Zysk i S-ka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie kolokwium, obecności i aktywności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.