Zajęcia fakultatywne - Duchowość a psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek4ZF79-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Duchowość a psychiatria |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii człowieka, psychiatrii i doktryny chrześcijańskiej, wyciąganie wniosków z dyskusji, przekazywanie informacji zwrotnych, Praca w grupie, gotowość do dyskusji na temat związku psychiki człowieka i duchowości chrześcijańskiej umiejętności negocjowania, udzielenia informacji zwrotnych, co jest związane z odpowiedzią na potrzeby duchowo-psychiczne człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Realizacja przedmiotu: seminaria – 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student definiuje interdyscyplinarne pojęcie duchowości funkcjonujące w neurologii, psychologii, psychiatrii i teologii. 2. Student kojarzy podstawowe historyczne uwarunkowania różnego rozumienia duchowości. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student wykorzystuje wiedzę z zakresu metod pomiaru duchowości do projektowania działań wzmacniających aktywność duchową człowieka w wybranej sytuacji problemowej. 2. Student wyprowadza wnioski diagnostyczne na podstawie wywiadu oraz poznanych metod psychometrycznych. 3. Student projektuje działania pomocowe pobudzające rozwój duchowy człowieka funkcjonującego w małżeństwie i rodzinie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student odnosi się krytycznie do różnych szkół propagowania rozwoju duchowego. 2. Student pozostaje otwarty na zróżnicowane rozumienie i praktykowanie duchowości w małżeństwie i rodzinie. |
Metody dydaktyczne: | seminarium, burza mózgów, prezentacja multimedialna, dyskusja, dyskusje problemowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu duchowości, psychologii, psychiatrii. Zapoznanie studentów z praktycznymi mechanizmami dotyczącymi współistotności potrzeb duchowych i psychicznych człowieka. |
Pełny opis: |
Tematyka szczegółowa zajęć: 1. Duchowość a psychika człowieka (5godz) 2. Specyfika duchowości chrześcijańskiej (5godz) 3. Środki w dziedzinie kształtowania duchowości (5godz) 4. Pomoce w dziedzinie duchowości chrześcijańskiej (5godz) 5. Duchowość w wymiarze sakramentalnym (5godz) 6. Duchowość a choroby psychiczne (5godz) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. B. de Barbaro Religia, duchowość i zdrowie psychiczne – przegląd badań. Medycyna Praktyczna - Psychiatria 2010/06 2. H. G. Koenig Research on religion, spirituality, and mental health: a review The Canadian Journal of Psychiatry, 2009; 54: 283–291 3. K. Górski, Duchowość chrześcijańska, Wrocław 1978. 4. M. Jarema. Psychiatria. PZWL 2013. 5. Aumann, J. (2007). Zarys historii duchowości. Kielce: Wyd. Jedność. 6. Boriello, L., della Croce, i in. (1998). Historia duchowości. Kraków: Wyd. WAM. 7. Chmielewski, M. (2004). Vademecum duchowości katolickiej. Lublin: Wyd. KUL. 8. Głaz, S. (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wyd. WAM. 9. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym (22.11.1981). 10. Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety (15.08.1988). 11. Libiszowska-Żółtkowska, M., Grotowska, S. (2010). Religijność i duchowość – dawne i nowe formy. Kraków: Wyd. Nomos. 12. Lubowicki, K. (2005). Duchowość małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, Kraków. 13. Misztal, W. (2010). Duchowość chrześcijan w świetle listów pawłowych. Kraków: WAM. 14. Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa: PIW. 15. Socha, P. (red.) (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 16. Wojciszke, B. (red.). (2004). Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice. Gdańsk: Wyd. Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: 1. K.Górski, Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986. 2. J.Misiurek, Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Lublin 1992. 3. Duchowy rozwój człowieka: fazy życia, osobowość, wiara, religijność, red.P.Socha, Kraków 2000 (stąd rozdział I Pt. Psychologia rozwoju duchowego, s.15-44 4.James, W. (2001). Doświadczenie religijne. Kraków: Nomos. Jarosz, M. (2003). Interpersonalne uwarunkowania religijności. Lublin: RW KUL. Jaworski. 5. R. (1989). Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL. 6. Prusak, J. (2006). Religia i duchowość w psychoterapii. W: S. Głaz (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii (s. 423-447). Kraków: WAM. 7. Socha, P. (2000). Duchowy rozwój człowieka. Kraków:Wydawnictwo UJ. 8. Vaughan, F. (1991). Spiritual issues in psychotherapy. Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119. 9. Witek, S. (1989). Duchowość religijna. Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 330). Lublin: TN KUL. Wulff , D. (1999). Psychologia religii. Warszawa: KiW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania na podstawie obecności i aktywności na seminarium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.