Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Farmakologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek5FAKL-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Farmakologia kliniczna
Jednostka: Katedra Farmakologii i Terapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii, fizjologii, biochemii i patologii. Całkowita znajomości materiału z ćwiczeń, seminariów i wykładów z farmakologii prowadzonych na III roku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość::

- udział w seminariach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada za 1 punktowi ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość::

- udział w seminariach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina

- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: (tu ekstrahuje się godziny z pkt. 2 na rzeczy które będą ściśle związane z kształceniem w obszarze badań naukowych), z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo- naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzin


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: :

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 38 + 2 = 30 godziny (1 punkt ECTS)


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 30 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: :

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

WW1: Zna podstawowe zasady farmakoterapii (C K_W37).


W2: Zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji (C K_W38).


W3: Zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć (C K_W43).


Efekty uczenia się - umiejętności:

UU1: Udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (E K_U 08).


U2: Przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi (E K_U17).


U3: Proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest świadomy własnych ograniczeń i konieczności stałego dokształcania się (E K_K 01).

Metody dydaktyczne:

Seminaria

• seminarium informacyjne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

• seminarium problemowe z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

• analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

Ćwiczenia

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• projektowanie i analiza badań naukowych

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot ,,Farmakologia kliniczna” ma na celu przygotowanie do prowadzenia przez studentów samodzielnie zaplanowanej farmakoterapii

Pełny opis:

Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu farmakogenetyki, farmakokinetyki, zwłaszcza dotyczącymi problemu biotransformacji leków, farmakodynamiki jak również monitorowaniem interakcji i niepożądanych działań leków.

Ćwiczenia mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu indywidualizacji i optymalizacji farmakoterapii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer HK., Ruth P., Schafer-Korting M.; Mutschler FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław, 2016

Literatura uzupełniająca:

1.Korbut R., FARMAKOLOGIA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne lub pisemne (0 – 16 punktów; > 60%): W1, W2, W3, U1

Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1

Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą:

Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%.

% uzyskanych punktów Ocena

95≤…..≤100 bdb (5)

88≤…..<95 db+ (4+)

80≤…..<88 db (4)

71≤…..<80 dst+ (3+)

60≤…..<71 dst (3)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)