Farmakologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5FAKL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Farmakologia kliniczna |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii, fizjologii, biochemii i patologii. Całkowita znajomości materiału z ćwiczeń, seminariów i wykładów z farmakologii prowadzonych na III roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:: - udział w seminariach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada za 1 punktowi ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:: - udział w seminariach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina - czytanie wskazanej literatury: 2 godziny - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: (tu ekstrahuje się godziny z pkt. 2 na rzeczy które będą ściśle związane z kształceniem w obszarze badań naukowych), z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina - udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo- naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: : - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 38 + 2 = 30 godziny (1 punkt ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 30 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: : - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS. 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | WW1: Zna podstawowe zasady farmakoterapii (C K_W37). W2: Zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji (C K_W38). W3: Zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć (C K_W43). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | UU1: Udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (E K_U 08). U2: Przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi (E K_U17). U3: Proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest świadomy własnych ograniczeń i konieczności stałego dokształcania się (E K_K 01). |
Metody dydaktyczne: | Seminaria • seminarium informacyjne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • seminarium problemowe z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • projektowanie i analiza badań naukowych • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ,,Farmakologia kliniczna” ma na celu przygotowanie do prowadzenia przez studentów samodzielnie zaplanowanej farmakoterapii |
Pełny opis: |
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu farmakogenetyki, farmakokinetyki, zwłaszcza dotyczącymi problemu biotransformacji leków, farmakodynamiki jak również monitorowaniem interakcji i niepożądanych działań leków. Ćwiczenia mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu indywidualizacji i optymalizacji farmakoterapii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer HK., Ruth P., Schafer-Korting M.; Mutschler FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław, 2016 Literatura uzupełniająca: 1.Korbut R., FARMAKOLOGIA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne (0 – 16 punktów; > 60%): W1, W2, W3, U1 Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1 Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą: Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%. % uzyskanych punktów Ocena 95≤…..≤100 bdb (5) 88≤…..<95 db+ (4+) 80≤…..<88 db (4) 71≤…..<80 dst+ (3+) 60≤…..<71 dst (3) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.