Zajęcia fakultatywne - Najczęstsze problemy zdrowotne w SOR - wstepna diagnostyka różnicowa i farmakoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ZF60-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Najczęstsze problemy zdrowotne w SOR - wstepna diagnostyka różnicowa i farmakoterapia |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku NJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.20
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student wykazuje znajomość podstawowych jednostek chorobowych z zakresu interny, chirurgii z uwzględnieniem stanów nagłych. Zna patofizjologię chorób ich objawy oraz podstawową diagnostykę różnicową. Zna podstawy farmakoterapii tych stanów. Wskazania i przeciwwskazania do stosowania leków. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w seminarium: 15 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminarium: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godziny, co odpowiada 1 punktu ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej E K_W38 W2: zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych E K_W39 W3: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej C K_W33 W4: zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych F K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia E K_U14 U2: interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń E K_U24 U3: dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach C K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się K_K08 K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Seminarium, analiza przypadków klinicznych, analiza wyników badań laboratoryjnych i diagnostycznych |
Skrócony opis: |
Student doskonali umiejętności praktyczne w zakresie prowadzenia BLS oraz ALS- zna algorytm i aktualne wytyczne. Doskonali samodzielne planowanie diagnostyki różnicowej i analizę zaplanowanych badań laboratoryjnych i obrazowych w najczęstszych jednostkach chorobowych. Potrafi zaplanować wstępną farmakoterapię ukierunkowaną na łagodzenie objawów oraz leczenie przyczyny. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zostanie zaprezentowana prawidłowa technika prowadzenia BLS i ALS ( student będzie miał możliwość ćwiczenia udrażniania dróg oddechowych za pomocą rurki ustno-gardłowej, intubacji dotchawiczej oraz prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej z użyciem przystosowanych do tego fantomów). W czasie ćwiczeń student otrzyma do analizy przypadki medyczne, w których będą opisane sytuacje kliniczne przedstawiające pacjenta z najczęstszymi objawami ( duszność, ból brzucha, zaburzenia świadomości, omdlenie, ból w klatce, krwawienia do przewodu pokarmowego, zatrucia, gorączka, zaburzenia jonowe i metaboliczne), następnie student będzie opracowywał dany przypadek prowadząc diagnostykę różnicową danego stanu. W czasie tego ćwiczenia prezentowane będą wyniki badań laboratoryjnych oraz obrazowych, które student uwzględni w swoim toku rozumowania. Całość na zakończyć postawienie rozpoznania na podstawie danych uzyskanych podczas diagnostyki różnicowej. Kolejnym elementem będzie planowanie farmakoterapii z uwzględnieniem dawek oraz sposobu podawania leków w następujących jednostkach chorobowych ( napad dny moczanowej, zapalenie płuc, zaostrzenie astmy, krwawienie do przewodu pokarmowego, kolka nerkowa, gorączka, rwa kulszowa, zatrucia lekami, odwodnienie, gorączka, zawał mięśnia sercowego, udar mózgu, hipoglikemia, kwasica ketonowa, tężyczka) Analiza badań obrazowych wraz z opisem sytuacji klinicznej celem zapoznania i ćwiczenia rozpoznawania najczęstszych patologii w zakresie badań obrazowych ( rozpoznawanie perforacji i niedrożności przewodu pokarmowego, zapalenia płuc, odmy, płynu w opłucnej) |
Literatura: |
• Interna Szczeklika 2020, Piotr Gajewski, Andrzej Szczeklik, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2020. • Macleod. Badanie kliniczne. G. Douglas, C. Robertson. Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 • Wytyczne resuscytacji 2021 • W. Noszczyk (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne % uzyskanych punktów Ocena 92≤…..≤100 Bardzo dobry(5) 88≤…..<92 Dobry plus(4+) 80≤…..<88 Dobry(4) 71≤…..<80 Dostateczny plus(3+) 60≤…..<71 Dostateczny (3) 0…..<60 Niedostateczny(2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23"
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | Ewa Obońska, Michał Wiciński, Paweł Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.