Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-choroby wewnętrzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek5ZF67-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-choroby wewnętrzne
Jednostka: Katedra Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest dobre opanowanie diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- konsultacje 2 godziny

- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- konsultacje 2 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń: 18 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada

2 punktom ECTS


Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godziny

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 24 godzin


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godziny, co odpowiada

1,2 punktu ECTS


Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość


Ćwiczenia 30 godzin

Co odpowiada łącznie 30 godzinom ( 1,2 punktu ECTS)


Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS


- Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

B.W24. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów

B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi

C.W30. etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych

C.W31. zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach

C.W33. czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne

C.W34. postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodnoelektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej

C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii

E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób

E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowozasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy


Efekty uczenia się - umiejętności:

C.U11. powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych

C.U12. analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny

E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci

E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 korzystania z obiektywnych źródeł informacji

K_K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• E-learning zajęcia prowadzone w Teams


Skrócony opis:

Powtórzenie niezbędnych do zdania egzaminu LEK zagadnień z zakresy choroby wewnętrzne. Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu testów wraz z szerokim omówieniem zagadnień o które padają pytania na testach.

Pełny opis:

Powtórzenie niezbędnych do zdania egzaminu LEK zagadnień z zakresy choroby wewnętrzne. Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu testów wraz z szerokim omówieniem zagadnień o które padają pytania na testach.

Podejmowane zagadnienia dotyczą:

1 Choroby przewodu pokarmowego

2 Choroby układu oddechowego

3 Choroby kardiologiczne

4 Choroby nerek

5. Choroby reumatologiczne

6 Choroby układu krwiotwórczego

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gajewski P, Szczeklik A, Choroby Wewnętrzne, Kraków 2018, wyd.9, rozdział Choroby Alergiczne, Astma oskrzelowa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bartuzi
Prowadzący grup: Ewa Alska, Zbigniew Bartuzi, Andrzej Kuźmiński, Katarzyna Napiórkowska-Baran, Krzysztof Pałgan, Emilia Rawicka, Natalia Ukleja-Sokołowska, Adam Wawrzeńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

jak w części głównej

Pełny opis:

jak w części głównej

Literatura:

jak w części głównej

Uwagi:

jak w części głównej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bartuzi
Prowadzący grup: Zbigniew Bartuzi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)