Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ZF67-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest dobre opanowanie diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - konsultacje 2 godziny - Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - konsultacje 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 18 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 24 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godziny, co odpowiada 1,2 punktu ECTS Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość Ćwiczenia 30 godzin Co odpowiada łącznie 30 godzinom ( 1,2 punktu ECTS) Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS - Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.W24. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi C.W30. etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych C.W31. zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach C.W33. czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne C.W34. postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodnoelektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowozasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | C.U11. powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych C.U12. analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • E-learning zajęcia prowadzone w Teams |
Skrócony opis: |
Powtórzenie niezbędnych do zdania egzaminu LEK zagadnień z zakresy choroby wewnętrzne. Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu testów wraz z szerokim omówieniem zagadnień o które padają pytania na testach. |
Pełny opis: |
Powtórzenie niezbędnych do zdania egzaminu LEK zagadnień z zakresy choroby wewnętrzne. Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu testów wraz z szerokim omówieniem zagadnień o które padają pytania na testach. Podejmowane zagadnienia dotyczą: 1 Choroby przewodu pokarmowego 2 Choroby układu oddechowego 3 Choroby kardiologiczne 4 Choroby nerek 5. Choroby reumatologiczne 6 Choroby układu krwiotwórczego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gajewski P, Szczeklik A, Choroby Wewnętrzne, Kraków 2018, wyd.9, rozdział Choroby Alergiczne, Astma oskrzelowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bartuzi | |
Prowadzący grup: | Ewa Alska, Zbigniew Bartuzi, Andrzej Kuźmiński, Katarzyna Napiórkowska-Baran, Krzysztof Pałgan, Emilia Rawicka, Natalia Ukleja-Sokołowska, Adam Wawrzeńczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
jak w części głównej |
|
Pełny opis: |
jak w części głównej |
|
Literatura: |
jak w części głównej |
|
Uwagi: |
jak w części głównej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bartuzi | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Bartuzi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.