Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-medycyna rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ZF70-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Przygotowanie do LEKu-medycyna rodzinna |
Jednostka: | Katedra Medycyny Rodzinnej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, dermatologii, okulistyki, profilaktyki chorób cywilizacyjnych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 3 godziny - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 4 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27,5 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny (0,26 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36) W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E K_W36) W5: posiada wiedzę na temat szczepień ochronnych dzieci i dorosłych (E K_W36) W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego (E K_W36) W7: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób dzieci (E K_W36) W8: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób zakaźnych (E K_W36) W9: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób cywilizacyjnych (E K_W36) W10: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi dokonać kwalifikacji do szczepień (E K_U27) U2: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29) U3: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29) U4: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma poczucie własnych ograniczeń (K_K01) K2: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja, - rozwiązanie problemu klinicznego, |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie: - poszerzyć podstawy teoretyczne z medycyny rodzinnej; - zintegrować dotychczasową wiedzę teoretyczną i kliniczną - ugruntować wiedzę studentów na temat pryncypiów medycyny rodzinnej; - ugruntować wiedzę studentów na temat kompetencji lekarza rodzinnego, jego roli w systemie ochrony zdrowia; - omówić specyficzne konteksty rozwiązywania zadań testowych z zakresu medycyny rodzinnej pod kątem Lekarskiego Egzaminu Końcowego; |
Pełny opis: |
Ćwiczenia są ukierunkowane na ugruntowanie wiedzy na temat postępowania przeciwgorączkowego, szczepień dzieci i dorosłych, infekcji dróg oddechowych, chorób zakaźnych, najczęstszych chorób dzieci i chorób cywilizacyjnych w odniesieniu do rozwiązywanych pytań zaczerpniętych z Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Dodatkowo zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego. |
Literatura: |
Podręcznik wiodący: - Windak A., Chlabicz S., Masztalerz – Migas A. – Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Termedia, Poznań 2015; Podręczniki uzupełniające: - Latkowski B., Lukas W., Godycki – Ćwirko M., – Medycyna Rodzinna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017; - Wesołowski D., Lepolek3. Ostatnia krew, tom I i II, Lepobooks, Szczecin 2018; - red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P. – ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, Medycyna Praktyczna, Kraków 2017; - Mrożek – Budzyn D. – Wakcynologia praktyczna, Alfa-Medica Press, Bielsko-Biała 2018 (z uwzględnieniem aktualnego Programu Szczepień Ochronnych na rok 2020) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie dwóch z trzech testów zawierających pytania omawiane na zajęciach dnia poprzedniego. Każdy test składa się z trzech pytań – każde zawiera pięć odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Test uznaje się za zaliczony, jeżeli student udzieli dwóch prawidłowych odpowiedzi z jednego testu (≥2 pkt., system oceniania 0-1). Dany test student może poprawiać tylko raz z inną grupą ćwiczeniową. Pod uwagę brane jest również aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach. Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego. Test (≥2 pkt.) W1-W10, U1-U4; Przedłużona obserwacja (>60%) W1-W10, U1-U4, K1-K4; |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buczkowski, Magdalena Dachtera-Frąckiewicz, Mariusz Gawrych, Sandra Janiak, Katarzyna Klucz, Dorota Łuszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.