Zajęcia fakultatywne - Jak prawidłowo interpretować wyniki badań klinicznych?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek5ZF84-J | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne - Jak prawidłowo interpretować wyniki badań klinicznych? | ||
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii | ||
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku NJ kierunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę zdobytą w ramach realizacji przedmiotu metodologia badań naukowych i farmakologia uzyskanych w ramach realizacji w/w przedmiotów zgodnie z programem studiów. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 4 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19,5 godzin, co odpowiada 0,78 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 4 godziny -czytanie wskazanej literatury: 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna: W1: Podstawy medycyny opartej na dowodach W2: Zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny W3: Podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: Wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych U2: Dobierać odpowiedni test statystyczny, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne, posługiwać się odpowiednimi metodami przedstawiania wyników, interpretować wyniki metaanalizy i przeprowadzać analizę prawdopodobieństwa przeżycia U3: Planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Korzystania z obiektywnych źródeł informacji K2: Formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji |
||
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: Podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Poszukujące: - studium przypadku - ćwiczeniowa – analiza danych |
||
Skrócony opis: |
Według danych literaturowych nawet 40% badań klinicznych zawiera błędy lub ich wyniki zostały błędnie zinterpretowane. Podczas fakultetu omówione zostaną najczęstsze błędy, zaniedbania i konsekwencje niewłaściwej metodologii. |
||
Pełny opis: |
Badania kliniczne w Polsce i na świecie 2. Dobór grupy kontrolnej i badanej 3. Błędy celowe, manipulacja wynikami 4. Zasady interpretacji danych 5. Jak ocenić jakość badania? 6. Projektowanie własnego badania – praktyka a teoria |
||
Literatura: |
1.Farmakologia i toksykologia E. Mutschlera PZWL 2.Farmakologia – tajemnice – R. Korbut WUJ 3.Farmakologia po prostu – R. Korbut WUJ |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemne (0 – 60 punktów; >60%): W1 –W3, U1-U3 Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1-K2 Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą: Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | Michał Wiciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.