Choroby dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHDZW-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby dzieci |
Jednostka: | Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii |
Grupy: |
Choroby dzieci dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia. Student powinien potrafić samodzielnie nawiązać kontakt z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicami, przeprowadzić wywiad i badanie przedmiotowe w sposób odpowiedni do wieku pacjenta. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - ćwiczenia: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - konsultacje: 20 godzin - zaliczenie przedmiotu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 142 godziny, co odpowiada 5,41 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 120 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - przygotowanie do ćwiczeń (opracowanie przypadków klinicznych, przegląd piśmiennictwa, przygotowanie dyskusji): 60 godzin - konsultacje: 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 210 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin (0,38 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 120 godzin (4,57 punktu ECTS) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wiąże czynniki genetyczne z występowaniem chorób wieku dziecięcego (E K_W01) W2: przedstawia zasady nowoczesnej diagnostyki chorób dzieci (E K_W03) W3: opisuje aktualne standardy leczenia najczęstszych chorób dzieci (E K_W03) W4: wylicza szczepienia ochronne zgodnie z aktualnym kalendarzem szczepień (E K_W02) W5: zna zasady postępowania w przypadku użycia przemocy wobec dziecka (D K_U09) W6: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia wraz z prawidłowym sposobem postępowania lekarza pediatry (E K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem z utrudnionym kontaktem oraz rodzicami w sytuacji stresowej (E K_U02) U2: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową dzieci przyjmowanych do szpitala bez jasnego rozpoznania (E K_U12) U3: potrafi rozpoznać objawy spożycia alkoholu i przyjmowania środków psychoaktywnych i narkotyków (K_U15) U4: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych we wszystkich najczęstszych schorzeniach dzieci (E K_U24) U5: potrafi oceniać wyniki układu krzepnięcia u pacjentów z hemofilią i innymi zaburzeniami krzepnięcia (E K_U24) U6: potrafi opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta ciężko chorego (E K_U13) U7: potrafi prawidłowo ocenić stan pacjenta i rozpoznać stan bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14) U8: potrafi rozpoznać objawy użycia przemocy wobec dziecka (G K_U05) U9: potrafi zaproponować właściwe postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16) U10: potrafi zakwalifikować pacjenta do przyjęcia do szpitala (E K_U20) U11: potrafi przeprowadzić badanie kwalifikujące do szczepień i uzasadnić dyskwalifikację ze szczepień (K_U27) U12: potrafi zastosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego), zwłaszcza u pacjentów z chorobami jelita grubego, zaburzeniami wchłaniania oraz z zapaleniem błony śluzowej przewodu pokarmowego (E K_U25) U13: potrafi pobierać materiał do badań laboratoryjnych od pacjenta pediatrycznego (E K_U28) U14: potrafi wykonać procedury i zabiegi: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29) U15: potrafi opisać przebieg procedur i zabiegów lekarskich: przetaczania preparatów krwi i krwiopochodnych, testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych (E K_U30) U16: potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne dla prowadzonych pacjentów pediatrycznych (E K_U32) U17: potrafi dokumentować stan pacjenta i prowadzone leczenie (E K_U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: przestrzega tajemnicy lekarskiej przy opracowaniu dokumentacji medycznej i kontakcie z otoczeniem pacjenta (K_K06) K2: potrafi z szacunkiem i rzeczowo współpracować z konsultantami i pracownikami szpitala podczas prowadzenia pacjenta (K_K07) K3: posiada nawyk i umiejętności poszukiwania informacji na temat prowadzonego pacjenta (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | - ćwiczenia kliniczne - analiza przypadków - dyskusja kliniczna - metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem praktycznego nauczania klinicznego z zakresu pediatrii jest pogłębienie i trening umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów, seminariów i ćwiczeń na wcześniejszych etapach kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem praktycznego nauczania klinicznego z zakresu pediatrii jest: uzupełnienie wiadomości o organizacji kliniki / oddziału dziecięcego i powiązaniach organizacyjnych kliniki / oddziału z lecznictwem otwartym, zapoznanie się z zasadami oceny stanu dziecka i jego psychofizycznego rozwoju, zapoznanie się z pielęgnacją niemowlęcia, poznanie zasad żywienia zdrowego i chorego dziecka, doskonalenie umiejętności badania fizykalnego dziecka, pogłębianie umiejętności właściwego rozpoznania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, poznanie zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich i zapoznanie się z zasadami prowadzeni dokumentacji medycznej, ocena stopnia nawodnienia niemowlęcia z ustaleniem wskazań do leczenia nawodniającego (ilość i skład płynu infuzyjnego), poznanie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w Oddziale Niemowlęcym i Dziecięcym oraz metod zapobiegania zakażeniom szpitalnym, uczestniczenie w konsultacjach specjalistycznych. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. Miejsce prowadzenia zajęć: - Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii, w tym: - - Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii - - Oddział Transplantacji Szpiku Kostnego dla Dzieci - - Poradnia Onkologiczna i Hematologiczna dla Dzieci - - Poradnia Immunologiczna - - Poradnia Fakomatoz - - Poradnia Pulmonologiczna - Katedra i Klinika Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii, w tym: - - Poradnia Alergologiczna dla Dzieci - - Poradnia Gastroenterologiczna dla Dzieci - - Poradnia Nefrologiczna dla Dzieci - Pracownia Endoskopii i Badań Czynnościowych Przewodu Pokarmowego Wieku Rozwojowego - Pediatryczna Izba Przyjęć - Centrum Symulacji Medycznych |
Literatura: |
• W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 • A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014 • J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 • A. Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015 • M. Matysiak, J. Styczyński (red.): Hematologia i onkologia dziecięca dla lekarzy praktyków; Czelej 2022 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę (> 60%): W1-W6, U1-U17 1. Zaliczenie ma charakter ustny i przeprowadzane jest w ostatnim dniu zajęć. Składa się z 4 pytań otwartych i dotyczy umiejętności wymaganych sylabusem oraz informacji przekazywanych podczas prezentacji studenckich. 2. Do zaliczenia kolokwium ustnego niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania. Odpowiedzi są punktowane w skali 0-3. Łącznie student może uzyskać 12 punktów. Skala ocen jest przedstawiona poniżej: - ≥88% (11-12 punktów) - bardzo dobry (5,0) - 71-87% (9-10 punktów) - dobry (4,0) - 60-70% (7-8 punktów) - dostateczny (3,0) - < 60% (<7 punktów) - niedostateczny (2,0) Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Wysocki | |
Prowadzący grup: | Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Aldona Jankowska, Kamila Jaremek, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Agata Marjańska, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Jan Styczyński, Eugenia Winogrodzka, Mariusz Wysocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Karolina Hejnosz, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Piotr Księżniakiewicz, Agnieszka Majk, Agata Marjańska, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Joanna Stankiewicz, Barbara Tejza, Arleta Zajączkowska-Sadlok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.