Choroby dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHDZZ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby dzieci |
Jednostka: | Katedra Chorób Zakaźnych i Hepatologii |
Grupy: |
Choroby dzieci dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów na I-V roku studiów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Udział w zajęciach dydaktycznych (godziny kontaktowe, aktywność) – 120 2) Czas pracy własnej studenta (przygotowanie do praktyk, studiowanie wskazanego piśmiennictwa, przygotowanie) – 20 Łączny nakład pracy studenta: 140 |
Efekty uczenia się - wiedza: | E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, j) zespołów genetycznych, k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; E.W4. zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; E.W5. zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu; E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; E.W41. definiuje podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; E.U8. ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; E.U10. ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; E.U11. przeprowadza badania bilansowe; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U19. rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U25. stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); E.U27. kwalifikuje pacjenta do szczepień; E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, e) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, f) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) testach naskórkowych, c) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody dydaktyczne: | Praca własna oraz praca pod nadzorem opiekuna praktyk, udział w pracy zespołu, udział w szkoleniach związanych ze specyfiką działalności leczniczej danej praktyki |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Celem praktyki z zakresu pediatrii jest: uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki/ Oddziału Dziecięcego i powiązaniach organizacyjnych Kliniki/ Oddziału z lecznictwem otwartym, zapoznanie się z zasadami oceny stanu dziecka i jego psychofizycznego rozwoju, zapoznanie się z pielęgnacją niemowlęcia, poznanie zasad żywienia zdrowego i chorego dziecka, doskonalenie umiejętności badania fizykalnego dziecka, pogłębianie umiejętności właściwego rozpoznania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, poznanie zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich i zapoznanie się z zasadami prowadzeni dokumentacji medycznej, ocena stopnia nawodnienia niemowlęcia z ustaleniem wskazań do leczenia nawodniającego (ilość i skład płynu infuzyjnego), poznanie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w Oddziale Niemowlęcym i Dziecięcym oraz metod zapobiegania zakażeniom szpitalnym, uczestniczenie w konsultacjach specjalistycznych. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
Literatura: |
Pediatria, red. nauk. W. Kawalec, R. Grenda, M. Kulus, wyd. 2, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018, t. 1-2. Pediatria, red. J. J. Pietrzyk, P. Kwinta, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018, t. 1-3. Stany Nagłe Pediatria, pod redakcją Marcina Tkaczyka, Wyd. Medical Tribune, 2018. |
Efekty uczenia się: |
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, j) zespołów genetycznych, k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego; E.W4. zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci; E.W5. zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu; E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci oraz zasady postępowania w tych stanach; E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; E.W41. definiuje podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne. E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; E.U8. ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, bada odruchy noworodkowe; E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych; E.U10. ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; E.U11. przeprowadza badania bilansowe; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U19. rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U25. stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); E.U27. kwalifikuje pacjenta do szczepień; E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, e) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, f) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) testach naskórkowych, c) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się w oparciu o dane zawarte w dzienniku praktyk i potwierdzone podpisem opiekuna praktyk. |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) Not applicable |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Moppert, Małgorzata Pawłowska, Anna Pniewska, Beata Smok, Małgorzata Sobolewska-Pilarczyk, Anna Stachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Moppert, Małgorzata Pawłowska, Małgorzata Sobolewska-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Moppert, Małgorzata Pawłowska, Małgorzata Sawilska-Tańska, Małgorzata Sobolewska-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Celem praktyki z zakresu pediatrii jest: uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki/ Oddziału Dziecięcego i powiązaniach organizacyjnych Kliniki/ Oddziału z lecznictwem otwartym, zapoznanie się z zasadami oceny stanu dziecka i jego psychofizycznego rozwoju, zapoznanie się z pielęgnacją niemowlęcia, poznanie zasad żywienia zdrowego i chorego dziecka, doskonalenie umiejętności badania fizykalnego dziecka, pogłębianie umiejętności właściwego rozpoznania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, poznanie zasad interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich i zapoznanie się z zasadami prowadzeni dokumentacji medycznej, ocena stopnia nawodnienia niemowlęcia z ustaleniem wskazań do leczenia nawodniającego (ilość i skład płynu infuzyjnego), poznanie przepisów sanitarno-epidemiologicznych w Oddziale Niemowlęcym i Dziecięcym oraz metod zapobiegania zakażeniom szpitalnym, uczestniczenie w konsultacjach specjalistycznych. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
|
Literatura: |
Wskazana przez podmiot leczniczy, w którym odbywają się praktyki |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Franczak, Justyna Moppert, Małgorzata Pawłowska, Małgorzata Sawilska-Tańska, Małgorzata Sobolewska-Pilarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.